Чому гниють і іржавіють навіть оцинковані і алюмінієві машини

Часто стикаюся з помилкою щодо оцинкованих машин. Люди вважають, що, якщо машина оцинкована, вона не буде гнити і іржавіти. Але, на жаль, це не завжди так. І на те є кілька причин.

Для початку треба розуміти, що оцинкування є різне по якості. Можна оцинкувати шаром в 2 мкм, а можна шаром в 20 мкм – це перше. Друге – методів оцинковки купа. Бюджетні машини зазвичай оцинковують бюджетним способом. Як правило, це холодна оцинковка. Цинкування відбувається шляхом забарвлення кузова анафорезними грунтами з високим вмістом високодисперсного цинкового порошку (вміст цинку в готовому покритті 89-93%). Така оцинковка, звичайно, краще, ніж нічого, але по факту при пошкодженні ЛКП від корозії вона захищає слабо.

Виробники часто використовують такий вид оцинковки, тому вона найдешевша і не так сильно позначається на ціні кінцевого продукту для покупця, як дорогі способи цинкування (в бюджетному сегменті виробники борються за кожну копійку). Проте це дає їм право говорити, що кузов оцинкований. В першу чергу це потрібно з маркетингових міркувань.

Ще один досить бюджетний спосіб оцинковки – цинкрометалл. Якщо простими словами, то це звичайна сталь, покрита спеціальним цинкоутримуючим грунтом на стадії прокату. Цинкрометалл хороший в регіонах, де немає високої вологості, але в наших умовах, особливо якщо ЛКП пошкоджено, метал все одно починає іржавіти. Нехай не так швидко, як гола сталь, але все ж досить швидко. Так що сподіватися на рятівне оцинкування в даному випадку, як і в попередньому, не варто. Потрібно швидко підфарбовувати сколи й подряпини.

Досить хороший спосіб оцинковки – гальванічний. Це коли кузов купають у ванні з цинкоутримуючим електролітом. Під дією електричного струму цинк осідає на металі рівномірним шаром. Зазвичай цей шар складає 5-20 мкм. При такому способі оцинковки виробники, як правило, дають гарантію від наскрізної корозії кузова не менше 10 років.

Гальванічне оцинкування рідко застосовують на бюджетних машинах, тому що це досить дорого, а ось на машинах С-класу і вище вона зустрічається досить часто.

Кращий спосіб оцинковки – це гаряче цинкування. Сухий заздалегідь підготовлений кузов автомобіля просто опускають в ванну з гарячим цинком. Температура розплаву зазвичай від 500 до 4000°С. Такий термічний спосіб обробки кузова найкращий, але і найдорожчий. Застосовують його далеко не всі виробники навіть преміум-класу.

Цинкове покриття в даному випадку виходить найбільш товстим і міцним. При незначних пошкодженнях ЛКП місце відколу або подряпини можуть навіть затягнутися відкладеннями цинку – цей процес називається самовідновлення. У цьому випадку навіть пошкоджений кузов може не іржавіти 5-8 років. Як правило, на машини, оцинковані гарячим способом, автовиробники дають гарантію від наскрізної гарантії 15 років і більше.

Однак треба розуміти, що навіть найкраще цинкування не може захистити кузов від корозії навічно. Якщо ЛФП ціле, то все добре, але якщо з’явився скол, подряпина або інші наслідки ДТП, то цинкове покриття буде захищати метал від корозії лише до пори до часу.

Справа в тому, що швидкість корозії цинкового покриття в умовах атмосфери становить близько 3 мкм на рік. У сільській місцевості там, де на дорогах немає агресивної хімії, солі і реагентів, цинковий шар тримається довше і руйнується приблизно зі швидкістю 1-2 мкм в рік, а в великих містах і агресивних середовищах, швидкість корозії набагато вище, від 3 до 7 мкм на рік.

Багато хто думає, що цинк не іржавіє, але це не так. Корозія з’їдає цинкове покриття. Принадність цинкового покриття в тому, що поки є хоч небагато цинку, метал іржавіти не буде. Говорячи простою мовою, цинк просто дає вам час на підфарбовування і ремонт.

Загалом, якщо у вас відшарувалася фарба, з’явився скол або подряпина, то вона може не іржавіти кілька місяців або навіть років, але потім обов’язково зацвіте, так що з фарбуванням все-таки краще не зволікати, бо рідко можна знати, як саме оцинкований кузов. Довести або спростувати наявність оцинковки можна тільки експериментальним шляхом або за допомогою дорогих лабораторних досліджень.

Виробники дуже рідко відкривають цю інформацію. Як правило, вони обмежуються загальними фразами про те, що кузов оцинкований. А, як оцинкований, не говорять. Буває одностороння або двостороння оцинковка. Іноді цинкують тільки деякі зовнішні панелі кузова, а всередині цинку немає. Часто у бюджетників цинкують тільки найбільш вразливі місця. Нерідко при загальному оцинкуванню, дах залишається неоцинкований.

Часом машини занадто активно шліфують на виробництві та цинковий шар стирається. Іноді цинку немає на зварних швах. Нюансів дуже багато. Виробник завжди намагається заощадити, щоб кінцева ціна на автомобіль була максимально привабливою – це треба розуміти.

Якщо мова йде про покупку старої машини, то сподіватися на оцинковку не варто тим більше. Якщо машина була в аваріях, то часто самі ж власники економлять і купують дешеві запчастини з дешевого металу без всякої оцинковки.

Що стосується алюмінієвих машин, то з ними все ще складніше. Вони не іржавіють звичним рудим кольором. Вони схильні до електрохімічної корозії. Вона виникає в місцях контакту різних металів. Наприклад алюмінію і сталі. Повністю алюмінієві автомобілі – це поки все ще рідкість. Часто використовуються алюмінієві панелі, а каркас сталевий. Або алюмінієві тільки капот, крила, дах і так далі. Ось в цих місцях кузов і буде руйнуватися і сипатися в першу чергу. Без рудого кольору.


Не пропустіть