Чи варто глушити турбомотор відразу після поїздки

Як довго ви паркуетесь біля власного будинку? Під’їхали, пропустили пішоходів на тротуарі, повільно проїхали по двору, протиснулись між сусідських автомобілів, знайшли місце, встали. Скільки часу це у вас зайняло? Хвилину? Більше?

Можете вимикати двигун, закривати машину і йти додому. Весь цей час мотор працював практично на холостих обертах. Що і є необхідна умова, яка висувається для довгого життя турбованного двигуна, пише autorambler.ru.

Зараз турбіною обладнані безліч бензинових і практично всі дизельні мотори для легкових автомобілів. Її крильчатка розкручується від гарячих вихлопних газів, що йдуть з двигуна. Ця деталь крутиться жахливо швидко, зі швидкістю до 250 тис об/хв. Тільки уявіть: 4000 об/сек! Тобто температурний режим у турбіни – приблизно як у пеклі. Її рятує подача масла під високим тиском від спеціального масляного насоса – масло, крім виконання основної функції змащування, є охолоджувальною рідиною. У деяких моделях також додатково передбачається водяне охолодження з окремим водяним насосом в системі.

При цьому на патрубку тонкі лопаті зі складною геометрією. Якщо цю розпечену деталь різко охолодити, лопаті може «повести». Як постаратися, щоб відбулося різке охолодження? Алгоритм тут, фактично, єдиний: ви крутили двигун на високих оборотах, а потім різко його заглушили. Насправді, і надто високих обертів не потрібно. На сучасних моторах турбіна (а якщо вона не одна, то тим більше) включається в роботу вже з невеликих оборотів двигуна. Подивіться на зовнішню швидкісну характеристику будь-якого сучасного турбомотора – там практично немає турбоями.

Отже, двигун тільки що бадьоро крутився, а потім різко зупинився. Але крильчатка продовжує обертатися під дією сил інерції. А масляний насос вже не працює! Масляне голодування в такому випадку – це, по-перше, відсутність нормального охолодження і, по-друге, напружена робота підшипників, які перейшли на напівсухе тертя. Якщо ж мотору дати деякий час попрацювати на холостих обертах, швидкість обертання плавно зменшиться на тлі того, що масло в системі буде спокійно циркулювати.

Ще один момент: на ущільненнях і всередині підшипників масло все ж залишається, але жар від деталей передається і йому. В результаті воно піддається термічному розкладанню і коксування.

Скільки необхідно часу для спокійної роботи мотора на холостих обертах і плавного охолодження турбіни? Автомобільні експерти дають досить великий розкид: від 30 сек до 3 хв. Стрітрейсери радять один одному відставляти двигун включеним на 5-15 хв. При цьому процес турботи про турбіну вже давно пропонується автоматизувати шляхом установки турботаймера. Ви виймаєте ключ із замка запалювання і йдете додому, а двигун продовжує працювати заданий час. Або пристрій сам вирішує, скільки часу дати двигуну попрацювати. Такий таймер орієнтується на характеристики двигуна, тип турбіни і показання тахометра. І природно, не треба забувати, що в цьому випадку механічну коробку треба ставити на нейтраль і, в будь-якому випадку, затягувати ручник.

Останнє: а як же система «стоп/старт», з нею щось турбіна повинна швидко виходити з ладу? Тільки уявіть, як ви стартанули зі світлофора, а на наступному «червоному» вона різко відрубала двигун! Але в цьому випадку в систему вбудований додатковий електричний насос для охолодження, так що нічого страшного не станеться.





Більше новин


Прокоментуй новину