Чи варто глушити турбомотор відразу після поїздки

0

Як довго ви паркуетесь біля власного будинку? Під’їхали, пропустили пішоходів на тротуарі, повільно проїхали по двору, протиснулись між сусідських автомобілів, знайшли місце, встали. Скільки часу це у вас зайняло? Хвилину? Більше?

Можете вимикати двигун, закривати машину і йти додому. Весь цей час мотор працював практично на холостих обертах. Що і є необхідна умова, яка висувається для довгого життя турбованного двигуна, пише autorambler.ru.

Зараз турбіною обладнані безліч бензинових і практично всі дизельні мотори для легкових автомобілів. Її крильчатка розкручується від гарячих вихлопних газів, що йдуть з двигуна. Ця деталь крутиться жахливо швидко, зі швидкістю до 250 тис об/хв. Тільки уявіть: 4000 об/сек! Тобто температурний режим у турбіни – приблизно як у пеклі. Її рятує подача масла під високим тиском від спеціального масляного насоса – масло, крім виконання основної функції змащування, є охолоджувальною рідиною. У деяких моделях також додатково передбачається водяне охолодження з окремим водяним насосом в системі.

При цьому на патрубку тонкі лопаті зі складною геометрією. Якщо цю розпечену деталь різко охолодити, лопаті може «повести». Як постаратися, щоб відбулося різке охолодження? Алгоритм тут, фактично, єдиний: ви крутили двигун на високих оборотах, а потім різко його заглушили. Насправді, і надто високих обертів не потрібно. На сучасних моторах турбіна (а якщо вона не одна, то тим більше) включається в роботу вже з невеликих оборотів двигуна. Подивіться на зовнішню швидкісну характеристику будь-якого сучасного турбомотора – там практично немає турбоями.

Отже, двигун тільки що бадьоро крутився, а потім різко зупинився. Але крильчатка продовжує обертатися під дією сил інерції. А масляний насос вже не працює! Масляне голодування в такому випадку – це, по-перше, відсутність нормального охолодження і, по-друге, напружена робота підшипників, які перейшли на напівсухе тертя. Якщо ж мотору дати деякий час попрацювати на холостих обертах, швидкість обертання плавно зменшиться на тлі того, що масло в системі буде спокійно циркулювати.

Ще один момент: на ущільненнях і всередині підшипників масло все ж залишається, але жар від деталей передається і йому. В результаті воно піддається термічному розкладанню і коксування.

Скільки необхідно часу для спокійної роботи мотора на холостих обертах і плавного охолодження турбіни? Автомобільні експерти дають досить великий розкид: від 30 сек до 3 хв. Стрітрейсери радять один одному відставляти двигун включеним на 5-15 хв. При цьому процес турботи про турбіну вже давно пропонується автоматизувати шляхом установки турботаймера. Ви виймаєте ключ із замка запалювання і йдете додому, а двигун продовжує працювати заданий час. Або пристрій сам вирішує, скільки часу дати двигуну попрацювати. Такий таймер орієнтується на характеристики двигуна, тип турбіни і показання тахометра. І природно, не треба забувати, що в цьому випадку механічну коробку треба ставити на нейтраль і, в будь-якому випадку, затягувати ручник.

Останнє: а як же система «стоп/старт», з нею щось турбіна повинна швидко виходити з ладу? Тільки уявіть, як ви стартанули зі світлофора, а на наступному «червоному» вона різко відрубала двигун! Але в цьому випадку в систему вбудований додатковий електричний насос для охолодження, так що нічого страшного не станеться.


Не пропустіть