Водіям на замітку: п’ять основних правил безпечної їзди взимку

0

Зима – складна пора для всіх. Хуртовини, ожеледиця, сильні морози, мокра снігова каша на дорозі істотно ускладнюють життя і пішоходам, і автомобілістам. Для того щоб впевнено почувати себе за кермом, потрібно відповідним чином підготувати техніку до надійній роботі в таких умовах. Але водії і самі повинні бути готові до несподіванок, які таїть в собі зимова їзда. Чимало людей для економії коштів і збереження нервової системи вважають за краще залишати машини в гаражах або на стоянках до весни, але велика частина все ж продовжує їздити. Сьогодні ми розповімо про те, що важливо знати автомобілістам для безпечного керування транспортним засобом в снігову пору року.

При підготовці цього матеріалу fakty.ua поспілкувалися з інструкторами відомої в Україні автошколи і їх рекомендації систематизували в ряд чітких правил, які будуть незамінні для початківців водіїв і не зайві для досвідчених.

Ще раз нагадаємо: для впевненої їзди взимку обов’язково потрібно підготувати машину, в першу чергу поставити зимові шини на обох осях. Не менш важлива і залишкова висота протектора – численні тести показали, що характеристики зимової шини на снігу і льоду істотно погіршуються, коли вона досягає 4 міліметрів (малюнок стерся до індикатора зносу). При такому зносі зимові шини треба негайно замінити!

Правило № 1: зимовий стиль їзди

Головне, що необхідно зробити всім водіям, – перебудуватися на так званий зимовий стиль їзди. Перш за все він припускає неспішний розмірений рух, планування всіх маневрів заздалегідь і плавне їх виконання. Якщо, наприклад, ви бачите, що доведеться зупинитися на світлофорі, то знижувати швидкість і починати гальмувати потрібно набагато раніше, ніж ви б це робили в літню пору на сухому асфальті.

Так само плавно, без різких рухів потрібно відпускати зчеплення, додавати газ і повертати кермо. Адже різко повернувши «баранку», ви можете спровокувати втрату керованості, а сильно «газанув» – викликати пробуксовку ведучих коліс, закопавшись при цьому в сніг, а в повороті – втрату стійкості.

Правило № 2: безпечні швидкість і дистанція

Запорука безпроблемної їзди, особливо в холодну пору року, – це дотримання певних швидкості і дистанції. Варто врахувати, що безпечна і дозволена швидкість, встановлена ​​відповідними дорожніми знаками, – зовсім різні речі. У багатьох випадках дозволена швидкість не враховує дорожньої обстановки (сніг, ніч, туман …). Тому досвідчений водій вибирає так звану безпечну швидкість, яка менша від тієї, що вказана на дорожньому знаку, і дозволяє впевненіше рухатися, наприклад, на слизькій дорозі, без наслідків пройти поворот, а в разі необхідності – безаварійно зупинитися.

Не менш важливо дотримуватися і безпечної дистанції – такої відстані до автомобіля, що їде попереду, яка в разі його несподіваного гальмування або зупинки дасть вам можливість без наслідків або теж зупинитися, або об’їхати перешкоду. Знову-таки, це відстань напряму залежить від дорожніх умов і стан проїзної частини, технічних можливостей машини і індивідуальної реакції водія.

Досвідчені автомобілісти обов’язково стежать ще й за ситуацією позаду свого автомобіля. Якщо машина «за кормою» рухається занадто близько, можна злегка доторкнутися до педалі гальма, щоб на вашому автомобілі загорілися стоп-сигнали. Це змусить водія, що їде ззаду, пригальмувати і збільшити дистанцію.

Правило № 3: правильне гальмування і проїзд поворотів

Ми вже згадували, що взимку всі маневри потрібно виконувати плавно, в тому числі і уповільнення. Різке гальмування на слизькій дорозі призводить до ковзання автомобіля, збільшення гальмівного шляху, а також може спровокувати втрату стійкості і керованості. Тому для безпечної їзди важливо якомога частіше використовувати так зване гальмування двигуном – знижуючи швидкість шляхом скидання газу і включення зниженої передачі, а до гальмівної системи слід вдаватися вже перед самою зупинкою. До речі, подібна манера їзди позитивно позначається на ресурсі гальмівних колодок і дисків, що стане в нагоді і в теплу пору року.

На слизькій дорозі намагайтеся уникати екстреного гальмування, але якщо вже довелося потрапити в подібну ситуацію, треба знати, як правильно і максимально ефективно діяти.

Залежно від типу гальмівної системи техніка екстреного гальмування на слизькому покритті різниться. Так, на машинах, обладнаних антиблокувальною системою ABS, в такій ситуації необхідно гальмувати «в підлогу» – сильно натиснувши педаль гальма. При цьому на автомобілі з механічною коробкою передач натискати педаль зчеплення потрібно тільки в кінці гальмування, перед самою зупинкою, щоб не спровокувати виключення мотора. До цього моменту мотор допомагає гальмівній системі сповільнювати автомобіль (виходить так зване гальмування двигуном).

А ось на автомобілях, не оснащених антиблокувальною системою, при екстреному гальмуванні на слизькій дорозі слід гальмувати частими переривчастими натисканнями на педаль гальма. На машинах з механічною коробкою передач – ще й обов’язково разом з натисканням педалі зчеплення, що дозволить виключити блокування коліс в разі зупинки двигуна і уникнути ковзання.

Взимку також дуже важливо правильно проходити повороти. Повторимося – цей маневр виконується плавно і, головне, на безпечній швидкості. Якщо переборщити з нею – автомобіль може винести в кювет. Щоб уникнути неприємностей, скинути швидкість потрібно заздалегідь перед поворотом і проходити його на включеній передачі і на мінімальному «газу» – внатяг. Пам’ятайте також: в поворотах не можна гальмувати – це небезпечно і на слизькій дорозі призводить до втрати стійкості.

Правило № 4: спуски і обгони

Рух з гірок чи на підйом на зимовій дорозі також вимагає певних навичок. Щоб безпечно проїхати подібну ділянку, варто заздалегідь, ще на під’їзді до спуску скинути швидкість і включити знижену передачу. Всю гірку треба з’їжджати на передачу, активно застосовуючи гальмування двигуном, і по можливості (якщо не вимагається повна зупинка) не користуватися педаллю гальма і не смикати передачі – дуже часто це призводить до втрати керованості.
А ось при русі під гірку необхідно заздалегідь вибирати таку передачу, щоб не доводилося переключатися до повного завершення підйому. Справа в тому, що при перемиканні можна спровокувати пробуксовку коліс, що, в свою чергу, призведе до втрати стійкості і не дозволить осилити гірку.

Не меншу небезпеку на зимовій дорозі представляють обгони. Як правило, смуги руху, розташовані лівіше, заметені снігом або покриті льодом. На такому дорожньому покритті машину може несподівано понести, і вона втратить керованість. Особливо це загрожує для автомобілів, не оснащених системою стабілізації руху. Якщо ви таки наважилися обганяти – перебудовуватися з ряду в ряд потрібно плавно, під невеликим кутом, щоб мінімізувати втрату стійкості. І подальше прискорення також слід виконувати плавно.

Правило № 5: потенційно небезпечні місця

Взимку дорожнє покриття часто замерзає і перетворюється на каток. А оскільки це не завжди помітно, будь який неакуратний маневр може закінчитися плачевно … Досвідчені водії рекомендують періодично перевіряти стан покриття під колесами. Врахуйте: робити це можна тільки при прямолінійному положенні коліс! Один із способів – потрібно короткочасно і несильно натиснути на педаль гальма. Якщо машина відреагує ковзанням – значить під колесами лід. Другий спосіб застосовується для авто, оснащених антипробуксовочною системою ESP. В даному випадку можна різко і короткочасно натиснути на педаль газу. Якщо при цьому на щитку приладів загорілася лампочка ESP – значить, система спрацювала через пробуксовування коліс знову-таки на слизькій дорозі.

Пам’ятайте, що дорога часто замерзає на мостах, шляхопроводах і польових ділянках заміських магістралей. Вони найсильніше продуваються вітром, через що крижаний настил на них з’являється раніше, ніж на інших дорогах. Проїжджаючи небезпечну ділянку, намагайтеся зберігати швидкість постійною і не робити різких маневрів.

Досить часто каток на дорогах утворюється в місцях, де автомобілям доводиться гальмувати: перед перехрестями, світлофорами, зупинками громадського транспорту, нерегульованими пішохідними переходами … Тому при проїзді таких ділянок слід бути готовим «посковзнутися», а якщо на них все-таки потрібно зупинитися, використовуйте гальмування двигуном або шукайте відрізок дороги з пухким снігом, де колесам буде за що зачепитися. І обов’язково при цьому контролюйте ситуацію ззаду – не виключено, що водій наступної за вами машини теж може «посковзнутися» і в’їхати в вас. Взимку треба бути пильним подвійно!


Не пропустіть