Це потрібно знати! Чим небезпечні сніг і ожеледиця?

0

Зима має нестійкий характер: то мінусова, то плюсова температура. Наслідки погодних коливань: опади у вигляді снігу перетворюються в ожеледицю. Керувати автомобілем при несприятливих погодних умовах стає набагато важче, тому ризики потрапити в ДТП зростають. Як правило, причини «зимових» аварій криються в нестачі досвіду, невірної оцінки дорожньої обстановки, а головне, у виборі неправильної моделі поведінки на дорозі. Звернемося до типових прикладів.

Одне з найпоширеніших ДТП в міських умовах на слизькій дорозі – це наїзд ззаду. Коли водій здійснює гальмування перед машиною, що зупинилася попереду, уповільнення автомобіля може відбуватися досить інтенсивно і при наявності ABS, і при його відсутності, і в такому випадку автомобіль в’їжджає в транспортний засіб перед собою. Небезпека також полягає в тому, що замість бампера автомобіля з такою ж вірогідністю може знаходитися пішохід. Причина аварії, навіть за умови, що водій зреагував вчасно, – в недотриманні дистанції і непідготовленості до зимового стилю. Не кожен водій може швидко перебудувати свої звички, а гальмівний шлях, як відомо, на слизьких покриттях збільшується в квадратній залежності від швидкості руху.

Тримати максимальну дистанцію в місті проблематично, оскільки з великою ймовірністю простір, що утворився буде зайнятий іншими автомобілями. Але збільшувати дистанцію необхідно навіть при відсутності снігу або льоду на дорожньому покритті, так як більшість зимових шин поступаються в характеристиках на асфальті. Безумовно, цього може не вистачити для повної зупинки при екстреному гальмуванні, але у водія буде простір для маневру – при роботі ABS (або застосуванні переривчастого гальмування на машинах без ABS) автомобіль збереже керованість, а знижена швидкість зменшить наслідки зіткнення.

Велика кількість безглуздих аварій трапляється в дні перших снігопадів – деякі водії до останнього моменту відкладають зміну літньої гуми на зимову, не бажаючи їздити на ній по асфальту або ігноруючи прогнози синоптиків. У таких випадках справа не закінчується простим наїздом ззаду. Люди, які люблять заощадити таким чином, не тільки не можуть заїхати на своєму автомобілі в зледенілий підйом, але ще і починають з нього зісковзувати, врізаючись в інші машини.

Безумовно, якісні шини – продукт не з дешевих, проте ремонт автомобіля обійдеться дорожче, не кажучи вже про людське здоров’я. Щоб мінімізувати знос зимових шин і втрату шипів при їзді по асфальту, потрібно не допускати різких розгонів з пробуксовкою і не намагатися проходити повороти на “грані”.

З вибором неправильної манери водіння пов’язаний ще один типовий сценарій зимового ДТП – занос і втрата керованості при різкому об’їзді перешкоди або перестроюванні. На снігу або льоду машина набагато менш стійка, ніж на асфальті, про що, мабуть, багато хто забуває. Як не допустити аварії? В першу чергу, потрібно уникати різких рухів кермом, особливо при гальмуваннях. Але якщо все-таки почав розвиватися занос, потрібно якомога швидше стабілізувати автомобіль, викрутивши кермо в бік заносу, а потім не забути повернути його в центральне положення, як тільки «ніс» машини знову опиниться в потрібному напрямку.

Характерна зимова картина на наших дорогах – це колії і сніг між ними. При обгонах або зміні смуги з колії доводиться виїжджати, через що протектор може забитися снігом, переставши відводити його із зони контакту. Особливо часто це трапляється з зношеними шинами. В результаті колеса втрачають зчеплення з покриттям, і автомобіль стає погано керованим – відбувається те ж саме, що і при акваплануванні. Типові помилки водія в цьому випадку – панічне натискання на педаль гальма або неакуратні дії кермом – тільки погіршують ситуацію. Результат передбачуваний – автомобіль або робить розворот, або вилітає в кювет або на зустрічну смугу.

Сніг, який лежить на узбіччі, також може стати причиною заносу і ДТП, якщо зачепити замет колесами одного боку автомобіля.

У мегаполісах водіїв підстерігає ще одна напасть – хімічні реагенти, якими посипають і поливають вулиці для боротьби з ожеледицею. У більшості випадків вони дійсно допомагають позбутися від льоду на дорогах, але при певних обставинах (як правило, на промерзлі і естакадах, що добре продуваються) ця суміш робить покриття ще більш слизьким. В результаті це призводить до масових ДТП – водії, які звикли їздити по асфальту, не очікують такої різкої зміни умов. Візуально розпізнати подібні ділянки практично неможливо, тому потрібно «промацувати» покриття коротким натисканням педалі гальма при в’їзді на мости. Якщо ви чуєте, як починає працювати ABS, тут же зменшуйте швидкість. Індикатором може бути і лампа «трекшн-контролю» або системи стабілізації (якщо вони є) – вона спрацьовує при пробуксовці коліс.

Ще один неприємний наслідок від реагентів – це бруд. Від великої кількості хімікатів на вулицях машини моментально покриваються характерною плівкою. Мокрий асфальт сам по собі поглинає світло фар, що знижує видимість на дорогах, а забруднилися від хімічних сумішей фари неможливо очистити навіть омивачем. На багатьох автомобілях також сильно забруднюються бічні стекла і дзеркала, що значно погіршує оглядовість.

Будьте уважні при русі за автомобілем з тонованими ліхтарями – в сльотаву погоду вони брудняться, і через засохлий бруд стає складно помітити стоп-сигнали або «поворотники».

У зимовий період у великих містах краще мати з собою пару запасних каністр «незамерзайки», а також достатній запас води та ганчірок для протирання фар, дзеркал і бічних стекол. Слід поміняти заздалегідь і щітки склоочисника – старі «двірники» будуть лише розмазувати бруд, а взимку, в основному, доводиться їздити в темний час доби, коли сильніше втомлюються очі і важче зберігати концентрацію.

Головний висновок – взимку потрібно бути дуже уважними та обережними, погодні умови змінюються дуже швидко і несподівано. Знижуйте швидкість, збільшуйте дистанцію, уникайте різких рухів і тримайте скла і дзеркала в чистоті – ось основні правила безпечного водіння в зимову пору року.


Не пропустіть