Що таке шатун?

Шатун – це складальна одиниця двигуна, яка перетворює зворотно-поступальний рух в обертальний. За зовнішнім виглядом випускаються шатуни відрізняються в залежності від типу і компонування двигуна. Приміром, дизельні двигуни працюють у більш важких умовах, їх шатуни мають більш потужну конструкцію і значно важче шатунів бензинового двигуна при інших рівних умовах. Шатун складається з наступних компонентів: верхня головка, втулка верхньої головки, стрижень, нижня головка, вкладиші нижньої головки, кришка нижньої головки, шплінт, гайка, спеціальний виступ вкладиша, болт шатуна; отвір для змащення. Стрижень може мати різні перетину. Масово використовуються наступні види перетинів: двотаврів, хрестоподібний, трубчастий, круглий. Верхня головка зазвичай циліндричної форми (іноді у формі трапеції), виготовляється нероз’ємною.

Її форма залежить від методу кріплення поршневого пальця і ​​його мастила. Пальці можуть бути плаваючого або фіксованого типу. При плаваючому пальці – мається запресована антифрикційна втулка (зазвичай бронзова або біметалічна), яка зменшує тертя між пальцем і верхньою головкою шатуна. Конструкція з фіксованим пальцем буває різних видів. Фіксація пальця проводиться за допомогою: розрізу уздовж голівки і стяжного болта, бічним розрізом -це призводить до збільшення самої головки або за допомогою свертних втулок. Змащується верхня втулка розбризкуванням або під тиском. Другий вид змащення поширений на високонапряженних двигунах.

Нижня головка шатуна виготовляється з ребрами жорсткості і упрочняющими приливами. Для забезпечення високої ремонтопридатності конструкції її роблять рознімної. Отвір нижньої головки виготовляється в зборі з нижньою кришкою, тому не можна при ремонті міняти місцями кришки або повертати їх на 180 градусів. Площина роз’єму кришки по відношенню до поздовжньої осі стрижня зазвичай під кутом в 90 градусів (прямий роз’єм), але іноді цей кут може становити 30, 45 або 60 градусів (косою роз’єм). Це використовується тоді, коли нижня головка – при прямому роз’ємі, має габаритну конструкцію і не проходить через це в циліндр двигуна. Болти, що кріплять кришку нижньої головки виготовляються з високоякісних легованих сталей з високим коефіцієнтом плинності, їх кількість може бути від двох до шести штук.

Вкладиші нижньої головки розрізняються за типом покриття: цільний (складається з одного металу), двошаровий (сталева основа з антифрикційним шаром), тришаровий (нижній сталевий, середній – заливка і антифрикційний). Для усунення неврівноваженості, що встановлюються на один двигун шатуни повинні мати однакову вагу. Чим швидкохідні двигун, тим менше повинна бути ця різниця у вазі. При виготовленні шатуни сортують за ваговими групам. Вагові групи маркуються різними кольорами, що значно полегшує збірку двигуна. При одиничній заміні шатуна в двигуні, підгонка по вазі проводиться шляхом видалення металу з верхньої або нижньої головок.

Шатун виготовляється: литтям із чавуну, гарячим штампуванням або куванням з високолегованої хромонікелевої сталі і методом порошкової металургії. Зустрічаються шатуни, виготовлені з титану. Вищевказані технології дозволяють отримати надійну і довговічну деталь.


Не пропустіть