Як працює варіатор?

Серед автомобілістів є ті, хто більше любить механічну коробку передач, інші воліють автоматичну. Варіаторная CVT -коробка передач на автомобілях не так широко представлена, та і якщо дивитися з салону автомобіля, то можна вирішити, що це звичайна автоматична КПП. Режими роботи позначені тими ж буквами P, R, N, D. Але ви катайтеся на такому автомобілі і відразу зрозумієте, що це не звичайний автомат, хоча і його різновид. Двигун працює рівно, немає шуму наростаючих оборотів при розгоні і клацань і поштовхів при переході на підвищену передачу, як спостерігається на машині з автоматичною коробкою передач. Це тому, що варіатор – це безступінчата КПП, в ній відбувається плавне зміна передавального числа і передач, як таких, немає. Хоча зараз можна зустріти варіатори з фіксованими передавальними відносинами, але це штучні прийоми.

Варіаторні коробки передач CVT вперше були використані в Голландії в 1958 р на фірмі DAF, дещо пізніше їх стала випускати компанія Volvo та інші. Різновидів воротарів три: ланцюгові, тороїдальні і зі шківами. Зупинимося на принципі роботи варіатора з шківами, тому він є найпоширенішим. Спосіб наочно уявити роботу варіатора – це взяти два олівці з натягнутою на них гумкою. Коли крутиться перший олівець, другий буде теж рухатися з аналогічною, але в тому випадку, якщо олівці різного діаметру, то більший буде робити менше обертів.

У варіаторі два шківи і ремінь. Шківи має конічну форму, тому, коли шківи зсуваються або розходяться, діаметр ременя змінюється. Треба відзначити, що ремінь гнучкий і виготовляється з декількох смуг сталі. Кут переміщення 20 градусів забезпечує найменший опір, тому рівень шумів низький. Рівна робота двигуна забезпечується підтримкою одних і тих же обертів. Управляє діаметром шківів електронна система. На початку руху ведучий шків має найменший діаметр, при збільшенні оборотів діаметр збільшується, при цьому ефективно використовується потужність двигуна.

Недоліки варіатора
висока складність (технічна і технологічна);
для забезпечення функціонування потрібна спеціальна рідина, яка дорожче моторних масел;
ставиться на автомобілі з маленьким об’ємом двигуна;
висока ціна обслуговування.
Ми відзначили достоїнства і недоліки воротарів. Крім того, що їх ставлять на малопотужних засобах (снігоходи, скутери, мотоцикли), діапазон застосування воротарів розширюється, вони постійно удосконалюються і за ними велике майбутнє.





Більше новин


Прокоментуй новину