Експерти розповіли, чим в Україні розбавляють бензин і дизель

У хід йдуть як відомі в побуті нафталін та ацетон, так і добавки з більш екстравагантними назвами – тетраетилсвинець, марганцеві та залізні присадки, пише segodnya.ua.

Експерти проаналізували дані державної експертизи для виявлення найпоширеніших способів підробки палива.
Більше половини всіх перевірок Держспоживінспекцією пального на українських АЗС були проведені двома лабораторіями – Десятим хіміотологічним центром Міністерства оборони та Дослідницьким центром паливно-мастильних матеріалів. Forbes.ua за допомогою цих лабораторій склав список найбільш поширених способів підробки палива і також наслідків використання “бодяжного” бензину і дизпалива.

Підвищити октан

Для підвищення октанового числа палива придумано неймовірна кількість способів. У хід йдуть як відомі в побуті нафталін та ацетон, так і добавки з більш екстравагантними назвами – тетраетилсвинець, марганцеві та залізні присадки.

Старання таких умільців-“нафтохіміків” дорого обходяться водіям. Приміром, через тетраетилсвинець утворюються нашарування на поршнях, клапанах і стінках циліндра. Ця речовина за кілька годин може знищити каталізатор очищення відпрацьованих газів, говорить Алла Сидорович, начальник Випробувального центру паливно-мастильних матеріалів мережі ОККО, який перевіряє паливо за замовленням Держспоживінспекції. “Такий же побічний ефект – від марганцевих і залізних присадок. Про їх наявність в паливній системі автомобіля свідчать руді свічки і жовті відкладення на поршнях, циліндрах і кільцях”, – відзначає експерт.

Давно перестав бути засобом від молі нафталін. Тепер його використовують, щоб 92-й бензин перетворити в “п’ятий”. Природно, не без наслідків: постійне використання бензинів з нафталіном призводить до утворення нагару в камері згоряння, він кристалізується і забиває шланги, бензонасос і форсунки інжектора. Основний побічний ефект від додавання в бензин ацетону – корозія металу, роз’їдені сальники і прокладки.

Бензин по-домашньому

Одна з прикмет того, що в бак потрапив кустарний бензин – чорні свічки. “Щоб отримати бензин” в домашніх “умовах, потрібно змішати компонент моторного палива ароматичний (КМТА) з нафтовими напівфабрикатами – газовим конденсатом, прямогонного з базовими компонентами бензину або стабільними бензинами. Все це знайти на ринку нескладно”, – розповідає старший науковий співробітник Десятого хіммітологічної центру Міноборони Петро Звягін.

КМТА в значних кількостях отримують коксохімічні заводи при переробці кам’яного вугілля в кокс. Для “бодяжники” він став універсальною присадкою, за допомогою якої збільшується октанове число і щільність палива. Наприклад, газовий конденсат у чистому вигляді поводиться як неохолоджене шампанське. Варто до нього додати 3% КМТА, його щільність збільшується і він вже перестає вириватися з ємності. Основні виробники конденсату – приватні видобувні компанії.

Прямогінний і стабільний бензини продають як міні-НПЗ, так і солідні нафтопереробні заводи. Великими НПЗ використовується стабільний бензин при виробництві А-76/80, але в високооктанові А-92 і А-95 його додавати не можна. А так як виробництво А-76/80 постійно скорочується через низький попит, то на ринок виливаються значні обсяги стабільного бензину, з якого роблять 92-й і 95-й.

При цьому КМТА містить 70% бензолу, який небезпечний для людей через високу токсичність. Для автомобіля він не менш шкідливий – на свічках з’являється сажа і їх доводиться чистити в чотири рази частіше, приблизно через кожні 5000 км пробігу.

Випити і закусити

Найбільш популярна тенденція останнього часу – продавати бензин, розбавлений істотною часткою спирту. Дуже часто технічно непідготовлений спирт змішується з бензинами кустарно – на нафтобазах або міні-НПЗ. Собівартість такої суміші нижче звичайного палива, але при цьому падає потужність двигуна і підвищується витрата палива.
Більше того, проблеми можуть виникнути навіть при правильному додаванні бензинів – біопаливо підходить далеко не всім авто, призводить до утворення парових пробок і т.д.

Визначити вміст спирту в паливі можна в домашніх умовах. Бензин потрібно налити в колбу (10 частин) і додати дистильовану воду (1 частина). Коли суміш відстоїться, весь спирт опуститься вниз. За шкалою на колбі можна визначити його частку.

“Пальці стукають”

Детонація, яку часто приймають за стук поршневих пальців, з’являється через низьке цетанове число дизеля. Воно руйнує двигун і наближає його до капремонту.

Вважається, що дизельне паливо народні умільці-“бодяжники” не виробляють, але перевірки показали, що це не так. “При видобутку газу зі свердловин виходить попутний нафтовий газ, який поділяють на складові. Одна з них – дизельна фракція, яка служить вихідною сировиною для “бодяжники”. Щоб наблизити її до вимог стандартів, потрібно підвищити в’язкість і цетанове число”, – каже Петро Звягін.

Тому спочатку в неї додають близько 20% мінеральних масел, які використовуються на промислових верстатах. Далі в хід йде багатофункціональна присадка до дизельних палив з газових конденсатів (МПК), яка підвищує цетанове число.

З літа в зиму

Як відомо, дизельне паливо буває літнім і зимовим. Заправки їх відрізняють не тільки по погоді, але і за ціною – зимовий дизель на оптовому ринку завжди коштує дорожче.

Недобросовісні продавці придумали, як скоротити витрати, використовуючи гас. “Якщо його додати в літній дизель, то він не застигне при холодній погоді. Однак якщо перестаратися з його кількістю, то така суміш змиває масляну плівку з блоку циліндрів, що відкриває прямий шлях до капітального ремонту двигуна”, – відзначає Сидорович.


Не пропустіть