ТОП-10 українських концепт-карів і дрібносерійних автомобілів

Не всі знають, що український автопром не обмежується звичними «горбатими», «Волинянками» та «Ланосами». Поняття концептуальних автомобілів української автомобільної промисловості також знайоме.

Отже, нереалізований потенціал українського автопрому.

1. ЗАЗ-970Б, 1962 рік

ZAZ-970B-1962

У 1962 році завод «Комунар» представив ціле сімейство легких автомобілів 970-го сімейства (всі колісної формули 4х2), серед яких був і суцільнометалевий фургон ЗАЗ-970Б. Зовнішній вигляд всього сімейства розробляли в заводському бюро архітектурного оформлення автомобіля. Автомобілі комплектувалися форсованим до 27 к.с. двигуном від ЗАЗ-965А (розташовувався ззаду) і стандартною коробкою передач. Вантажопідйомність авто становила 350 кг з водієм і пасажиром. Задньомоторна компоновка 970-го сімейства обумовила своєрідність доступу до вантажу в кузов фургона – вантажні двері розташовувалися по обидва боки кузова.

2. ЗАЗ-110260, 1990 рік

ZAZ-110260-1990

Кабріолет на базі «Таврії» розробили в НТЦ «ЗАЗ-автотехніка» і призначалася автівка в основному для поставки на експорт. За деякими даними, всього в цеху дослідного виробництва виготовили три екземпляри кабріолета. Примітно, що на етапі розробки моделі привласнили індекс ЗАЗ-110260, але в силу, можливо, відмови з боку НАМІ видати галузеву сертифікацію на цю модифікацію, згодом цей індекс отримав грузо-пасажирський хетчбек.

3. КМЗ-4 «Київ», 1961 рік

KMZ-4---Kyjiv---1961

Наприкінці 50-х рр. на заводі велися роботи по створенню розвізних мікровантажівок для народного господарства. Вантажівка отримав двоциліндровий опозитний двигун повітряного охолодження від мотоцикла К-750 (26 к. с.), Який помістили під вантажною платформою, чотириступінчасту коробку передач і привід на задні односхилі колеса. Вантажна платформа – дерев’яна. Гальма і рульовий механізм були запозичені від легкового автомобіля ЗАЗ-965. На випробуваннях всі машини серії показали себе непогано, однак, запуск мікровантажівок в крупну серію визнали недоцільним.

4. ЛуАЗ-1301, 2002 рік

LuAZ-1901---Heoloh---1998

У квітні 2002 року Генеральний Директор ЛуАЗу повідомив, що прийнято остаточне рішення про серійне виробництво ЛуАЗ-1301. На травень того ж року запланували не тільки показ базової трьохдверної моделі. Очікувалося, що обсяг інвестицій, необхідних для постановки ЛуАЗ-1301 в серійне виробництво, складе на першому етапі $ 3 млн. – Це тільки в 2002 році. 17 вересня 2003 Кабінет Міністрів України своєю постановою затвердив інвестиційну програму ЛуАЗу. Однак, вже через два тижні, 1 жовтня того ж року, Указом Президента дана Постанова Уряду була скасована. Офіційна версія – інвестпрограма ЛуАЗу, як і тодішній закон «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні». Автомобіль отримав повний привід з блокуваннями диференціалів. Як базовий силовий агрегат з п’ятиступінчастою коробкою передач передбачався МеМЗ-2457 потужністю 58 к. с., проте була передбачена і можливість комплектації авто ВАЗівськими двигунами.

5. ЛуАЗ-1901 «Геолог», 1998 рік

LuAZ-1301-2002

В цілях пожвавлення попиту автозавод спробував запропонувати цивільним споживачам продукцію, раніше їм недоступну – на київському автосалоні SIA-99 Луцький автозавод представив повнопривідний автомобіль підвищеної прохідності ЛуАЗ-1901 «Геолог». Автомобіль мав трьохмостову схему з рівномірним розміщенням мостів по базі, внаслідок чого міг долати рови і канави шириною до 1,4 метра. При цьому незалежна підвіска всіх коліс в поєднанні з більшою загальною довжиною забезпечувала плавний рух по пересіченій місцевості. Автомобіль міг долати підйоми до 58% і утримуватися на бічному схилі в 40 градусів. Як і інші військові ЛуАЗи, модель «1901» була амфібією. Рух на плаву також здійснювався за рахунку гребного ефекту провідних коліс, що забезпечували швидкість пересування до 5 км / год. На ЛуАЗ-1901 застосували трициліндровий дизель 3ДТН Харківського заводу ім. Малишева.

6. «Старт», 1964 рік

--Start---19641

Розроблений і виготовлений в 1963 році силами Північно-Донецької авторемонтної бази та Північно-Донецького виробничого об’єднання «Склопластик» з використанням комплектуючих від ГАЗ-21. Всього виготовлено більше 150 автомобілів. Зовнішній вигляд автомобіля розробляв художник-конструктор Юрій Іванович Андрос. Цікаво, що роботи зі створення мікроавтобуса проводились виключно за особистою ініціативою і не мали належної офіційної підтримки. Один примірник мікроавтобуса, будучи подарованим П. Є. Шелесту, першому секретарю ЦК КП України, оснастили автономною системою спецзв’язку КДБ, вмонтованою в дах кузова.

7. «Зоря», 1966 рік

--Zorya---1966

Автомобіль розробили і випускали на потужностях Північно-Донецької авторемонтної бази, яка відома виробництвом мікроавтобусів «Старт». Плани авторемонтної бази були вельми серйозними, готувалися потужності для запуску автомобіля, які дозволили б випустити пробну серію в 50 автомобілів, підрахували навіть приблизну роздрібну вартість автомобіля, яка не перевищувала 5000 рублів, але в зв’язку з ненадійною конструкцією від виробництва вирішили відмовитися. В 1966-67 роках автомобіль експонувався на ВДНГ, отримав кілька почесних нагород і призів.

8. НАМІ-ЛАЗ-750, 1951 рік

NAMI-LAZ-750-1951

У 1951 році на ЛАЗі виготовили дослідну партію компактних електромобілів з ​​20 авто. У конструкції електромобіля застосували багато нестандартних рішень: наприклад, рама у вигляді просторової ферми, каркас кузова з алюмінієвих профілів. Для навантаження-вивантаження пошти служили два бічних підйомних люка з правого боку (у відкритому положенні вони зсувалися під дах). Джерелом живлення на Львівських автомобілях служили залізонікельові батареї. Запас ходу становив 55-70 км, а найбільша швидкість – 30-36 км / год. Виготовлені електромобілі експлуатувалися в Москву і Ленінград на доставку пошти з 1952 по 1958 р.

9. ЛАЗ «Україна-1», 1961 рік

LAZ---Ukrajina-1---1961

У липні 1961 на ЛАЗі побудували експериментальний автобус «Україна». Крім абсолютно нового кузова, виконаного в Лазівському стилі – на основі безрамної несучої основи, автобус отримав і ряд нових вузлів, таких як пневматична підвіска і телескопічні амортизатори двосторонньої дії, гідропідсилювач керма і пневмогідравлічний привід гальм, електропневматичний привід КПП і ручне гальмо барабанного типу. На автобусі застосований новий тоді V-подібний двигун ЗІЛ-130, потужністю 150 к. с. і 5-ступінчаста синхронізована коробка передач. В салоні у «України» розташувалися крісла «літакового типу» на 36 пасажирів.

10. ЛАЗ «Україна-67»

LAZ---Ukrajina-67--

На утвореному при заводі ЛАЗ Головному спеціалізованому конструкторському бюро по автобусах (ГСКБ) в початку 1967 року створено експериментальний зразок туристичного автобуса ЛАЗ «Україна». Цей автобус володів дуже цікавим і оригінальним дизайном, що сполучив у собі вже минаючі віяння початку 60-х (засклені скати даху) і абсолютно авангардні деталі у вигляді задньої стінки із зворотним нахилом і фари в спеціальних нішах, що нагадують повітрозабірники реактивних літаків. В салоні автобуса малося все для далекої подорожі – комфортабельні сидіння на 37 посадочних місць, гардероб, умивальник. На автобусі встановили двигун ЗІЛ потужністю 180 к. с. Навесні 1967 цей автобус разом з автобусом ЛАЗ-699А взяв участь у міжнародному конкурсі автобусів в Ніцці (XVIII Міжнародний автобусний тиждень), де отримав наступні нагороди: Приз Президента Франції, два Великих призи відзнаки та Спеціальний приз оргкомітету – за участь в ралі, Срібну медаль кузовобудівельників за конкурс кузовів, Великий приз і Кубок оргкомітету за технічні випробування, а також Великий кубок за абсолютне перше місце за майстерністю водіння.


Не пропустіть