По кому вдарить Євро 5?

Екологічний стандарт Євро 5 прийшов в Україну. З 1 січня 2016 року ввезення і виробництво в нашій країні автомобілів можливо тільки в тому випадку, якщо вони відповідають нормам Євро 5. Що це означає для власників?

Згідно Закону №5177 «Про внесення змін до закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів щодо колісних транспортних засобів», який був прийнятий парламентом у 2012 році, з початку нинішнього року можна ввозити тільки автомобілі (легкові, вантажні і автобуси), які відповідають екологічним нормам Євро 5. Для європейських легковиків екологічний стандарт Євро 5 почав діяти з вересня 2009 року. За VIN-кодом такі авто позначаються як 2010 року випуску. Деякі моделі відповідали цьому стандарту і раніше. В інших країнах є свої екологічні стандарти. Наприклад, у США вони називаються EPA10, в Японії – Post NLT (обидва відповідають європейським Євро 6), пише autocentre.ua

Хто не витримає стандартів

Таким чином, з 1 січня 2016 року ввезти в Україну автомобіль старше 2010 року випуску (тобто віком понад 5 років) неможливо. Для багатьох американських, японських, корейських і китайських авто цей показник екологічності став доступний ще пізніше, а для деяких «китайців», «індійців» і «іранців» недоступний і донині. Через це в Україні з початку року перестав поставлятися ряд китайської техніки, іранський Saipa, індійські Tata, Ashok Leyland. Від випуску декількох модифікацій відмовився вітчизняний ЗАЗ. Втім, ці виробники ще можуть повернутися на наш ринок, налагодивши виробництво автомобілів, які будуть відповідати нормам Євро 5. Моделі Євро 5 на 3-5% дорожче, ніж аналогічні авто попереднього стандарту. Правда, на українських покупцях нових машин це не відіб’ється, адже в нашій країні з початку року скасовано імпортний збір в 5%, який компенсував таке підвищення.

Ще одна проблема – державні стандарти на паливо відповідають тільки застарілим нормам Євро 3. Його використання може негативно вплинути на технічний стан нових авто.

У 2015 році через корупцію в Україні можна було ввезти автомобіль будь-якого року випуску

Власникам стареньких «Жигулів» та іншої техніки, яка вже давно їздить в Україну, хвилюватися не варто. Закон зворотної сили не має, тому раніше зареєстровані автомобілі без проблем будуть пересуватися по наших дорогах. Експерти автомобільного ринку прогнозують кілька наслідків цього кроку. Найбільше норма вдарить по ввезенню старих авто з-за кордону. Адже раніше в нашу країну можна було ввозити машини 10-річного віку (норми Євро 4 діяли в Європі з 2005 року). «Кількість ввезених в Країну старих автомобілів після введення екологічних стандартів Євро 5 з початку 2016 може знизитися на 30%. А на ринок нових автомобілів цей закон не вплине », – говорить генеральний директор асоціації автоімпортерів ВААІД Олег Назаренко.

32-33_euro-benzin1

Як визначити Євро 5?

Щоб визначити приналежність машини до того чи іншого екологічному стандарту, в нашій країні передбачена система підтвердження сертифікатів відповідності на автомобілі. Обладнання, яке здатне визначати рівень викидів авто, в Україні практично немає. Та й випробовувати кожну завезену машину досить затратно – як за часом, так і за вартістю (через ціни матеріалів). Тому ввезені автомобілі у нас не тестують, а видають висновки про відповідність типів на підставі Женевської конвенції. Вона припускає, що якщо такий сертифікат видано в одній країні, яка приєдналася до цього документу, то і інша країна визнає результати цих випробувань.

В Україні існує близько п’ятдесяти організацій (державних і приватних), у яких є право видавати такі сертифікати на ввезені в нашу країну автомобілі. Але багато з них працюють поза правовим полем.

Наприклад, один з органів сертифікації дав висновок про те, що в електромобілі Tesla є двигун внутрішнього згоряння. Видавалися сертифікати на відповідність Євро 4 і на автомобілі з 1970 по 1999 рік випуску, хоча тоді ніяких норм Євро і в помині не було. Цей факт свідчить про неймовірні рівні корупції у вітчизняних органах сертифікації. За словами директора з маркетингу ГК «АІС» Сергія Боровика, вартість липової експертизи будь-якого транспортного засобу становить від 100 до 150 американських доларів за один транспортний засіб. Якщо помножити ці платежі на 50000 автомобілів, які були ввезені уживаними в Україні в 2015 році, то вийде сума тіньових доходів «сертіфікаторщіков» від 5 до 7,5 млн доларів США.

За словами Олега Назаренка, не менше третини б/в автомобілів імпортувалося в Україну з порушеннями за діючими нормами Євро, що було пов’язано з грубими порушеннями в роботі ряду сертифікаційних центрів та випробувальних лабораторій. «По суті, отримати сертифікат відповідності в Україні можна було на автомобіль будь-якого віку, тобто закони в нашій країні не виконувалися», – говорить Сергій Боровик.

32-33_euro-benzin2

Контроль і ще раз контроль!

Костянтин Жаров, завідувач відділом реєстрації, інформаційного забезпечення та контролю ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут», висловив таку думку: «Єдиним можливим методом припинення подібної практики в органах сертифікації є заборона діяльності тих організацій, які скомпрометували себе видачею подібних сертифікатів. Дозволити видавати сертифікати відповідності на транспортні засоби, які дають можливість реєструвати ввезені в Україну автомобілі, треба дозволити тільки тим органам, які добре зарекомендували себе і не дають липових документів. Тому що, якщо хоча б один орган буде корумпований, вся система завалиться ». Сьогодні покарання за видачу невідповідних дійсності сертифікатів недостатнє – штраф близько 500 грн.

Більш того, в 2014-2015 роках перевірки майже не проводилися. За новою системою акредитації подібна організація, помічена у видачі липових сертифікатів, буде позбавлена ​​ліцензії. Хоча закрити таке підприємство можна тільки через суд. В рамках реформи органів сертифікації будуть змінені процедури акредитації сертифікаційних центрів та випробувальних лабораторій, а також посилений контроль над якістю їх роботи. ВААІД увійшла до складу Національного агентства з акредитації України.

Зокрема, створено список сертифікаційних центрів, які помічені в найбільшій кількості неправомірно виданих висновків (див. таблицю). І коли одному з цих центрів Мініфраструктури вирішило продовжити ліцензію, ВААІД подала апеляцію, яка зараз розглядається Атестаційною комісією.

Крім того, в Асоціацію звертаються правоохоронні органи, які уточнюють, чи відповідає конкретний автомобіль з даними VIN-кодом нормам Євро 5 і чи може він бути переобладнаний під цей стандарт. Заводи-виробники дають таку інформацію, але уточнюють, що переробка поза заводом неможлива. Тому, якщо в Україні пропонують машину старше 5 років і вона ввезена в 2016 році, покупцеві треба обережно підходити до покупки. Адже навіть якщо автомобіль пройшов офіційну процедуру реєстрації в органах МВС, є ймовірність, що правоохоронні органи потім можуть раз інформацію про екологічні норми і заборонити його експлуатацію.


Не пропустіть