Експерти розповіли, скільки грошей потрібно на якісні дороги

Для якісних доріг в Україні необхідні прозорі процеси, належний контроль, конкуренція і 5 трильйонів гривень.

Так стверджують фахівці громадської організації «Офіс ефективного регулювання» (BRDO), інформує сайт організації.

Загальна протяжність українських доріг складає 169,6 тис. км. Понад 90% з них, за результатами дослідження World Bank Group, знаходяться у зношеному стані та потребують негайного ремонту або заміни. При цьому, 39% доріг державного значення не відповідають вимогам за міцністю, а 51% – за рівністю.

Серед причин погано розвиненої дорожньої інфраструктури та низької якості доріг в Україні – недофінансування, неналежна експлуатація доріг, недієвість контролю за використанням коштів, низька конкуренція на ринку та корупція. Як наслідок – така ситуація гальмує економічний розвиток та є перешкодою для посилення конкурентоспроможності країни на міжнародному ринку.

«Стан українських доріг досяг піку зношеності, що гальмує економічний розвиток країни. Якісно покращити ситуацію можна, лише кардинально змінивши підходи до усіх етапів робіт, починаючи з планування і до експлуатаційного утримання доріг. Потрібно запровадити середньо- та довгострокове планування дорожніх робіт, в тому числі, бюджетного фінансування, а також створити конкурентні умови серед підрядників та замовників», – відзначив керівник сектору «Транспорт та інфраструктура» BRDO Владислав Притоманов.

Із необхідністю підвищення стандартів дорожнього будівництва в Україні погоджується і керівник відділу програм допомоги «Економічне співробітництво, енергетика, інфраструктура та довкілля» Представництва ЄС в Україні Йоханнес Баур: «Гармонізація із міжнародними стандартами якості у галузі є критичною для створення ефективної європейської інфраструктурної мережі. Ми вже підтримуємо зусилля України в цьому напрямку, а на майбутній період маємо плани щодо розширення програм підтримки обсягом до 400 млн євро».

Експерти BRDO провели системний аналіз ринку будівництва та ремонту автомобільних доріг і виявили, що існуючі інструменти регулювання не досягають цілей держрегулювання у сфері. Вони стосуються здебільшого будівництва в цілому, а не будівництва і реконструкції доріг, зокрема ремонтних робіт. В той же час, переважаючими видами робіт у сфері за останні 5-ть років були середній, поточний, і ямковий ремонти, а також експлуатаційне утримання доріг, які через відсутність відповідних правових інструментів знаходяться поза контролем держави. Загалом, регуляторне поле ринку складається з 50 НПА, 22% з яких є неактуальними, а 6% – мають ознаки незаконних. Чинні стратегічні документи не містять чітких вимірюваних показників та механізмів моніторингу досяжності цілей.

Окремим проблемним аспектом ринку є низька конкуренція. Так, більше 50% ринку дорожніх робіт, що проводяться відповідно до бюджетних програм і проходять на тендерній основі через PROZORRO, займають лише 5 підрядників, один з яких – іноземний. У більшості областей, у тендерах беруть участь не більше 2-3 компаній, а в Івано-Франківській, до прикладу, більше 80% ринку охоплює лише 1 компанія. Тобто, реальна конкуренція практично відсутня.


Не пропустіть