ЗІС-101-Спорт: спортивний радянський автомобіль

У 1938 році радянський автоспорт, незважаючи на всі старання і завзяття, знаходився в зародковій стадії. Якийсь досвід уже був, але його не вистачало. А ще не вистачало алюмінію для виробництва легких кузовних деталей, а спеціальних шин, розрахованих на швидкості понад 150 км/год, а також свічок і карбюраторів не було взагалі. Все виробництво швидкісних автомобілів обмежувалося майстрами і спортивними клубами, пише m2motors.com.ua.

Але ЗІС 101 Спорт став винятком з правил. По-перше, завод, де він створювався, носив ім’я вождя, а по-друге, машину зробили до ХХ-річчя ВЛКСМ – Всесоюзного Ленінського (а тоді ще навіть Ленінсько-Сталінського) комуністичного союзу молоді.

Працювали в КБ експериментального цеху лише три людини – молоді інженери Володимир Кременецький, Анатолій Пухалін і Микола Пульманом. Вони-то і вирішили створити на шасі лімузина ЗІС-101 спортивний автомобіль. Цьому сприяв і той факт, що Пухалін якраз закінчував вечірній факультет МАДІ і сам написав дисертацію на тему «Швидкісний автомобіль». Вечорами і в вихідні троє інженері з ентузіазмом працювали над кресленнями майбутнього спорткара. Кременецький розробляв для автомобіля задній міст з гіпоідною передачею – таке рішення було абсолютно новим для радянського автопрому.

Пульманом займався форсуванням двигуна від серійного ЗІС-101 – він збільшив число обертів і ступінь стиснення, змінив фази газорозподілу і впускний колектор. Для цього замість чавунної головки блоку знадобилася головка з алюмінієвого сплаву, алюмінієві поршні і шатуни, інші колінчастий і розподільний вали, карбюратор падаючого потоку замість висхідного …
Дипломник Пухалін займався підвісками і загальними кресленнями майбутнього автомобіля. До роботи над кузовом підключили Валентина Паросткового – кузовщика, що тільки що прийшов в конструкторський відділ заводу. Він намалював в акварелі кілька ескізів, причому абсолютно нових, які не мали нічого спільного з виглядом серійного ЗІС-101.

Вивести машину до урядового рівня хлопцям допомогло те, що на заводі імені Сталіна молодь організувала рух з підготовки трудових подарунків з пафосним гаслом «Матері-Батьківщині в честь ХХ-річчя ВЛКСМ» і кожен цех в обов’язковому порядку повинен був зробити свій «подаруночок». Заводський комітет комсомолу склав відповідний список, в який комсомолець Кременецький і пхнув існуючий тільки на папері ЗІС 101 Спорт.

Спочатку спорткар загубився в довгому списку серед інших дрібних подарунків, але потім комітет комсомолу розглядали його як найбільш значимий. Про автомобілі стали писати журналісти заводської багатотиражки, а комсомольський комітет потихеньку почав тиснути на директора заводу Лихачова з тим, щоб він видав наказ про виготовлення машини. 17 жовтня 1938 року про проект написала «Комсомольская правда», і про подарунок дізналася вся країна – не зробити після цього машину було вже не можна.

Нарешті, розглянувши креслення 11 грудня, Лихачов видав наказ № 79, що дав життя ЗІС 101 Спорт – в ньому буквально по днях розписувався графік створення автомобіля. Виготовлення деталей планувалося виконати до 1 червня, а їх складання та випробування на стендах – до 15 червня 1939 року. Кузов повинен був бути готовий ще раніше – до 1 травня. Всі роботи з ЗІС 101 Спорт директор взяв під особистий контроль. Один з пунктів наказу свідчив: «вести докладний графік виконання робіт з спортивного автомобіля і про всі затримки своєчасно ставити мене до відома».

Процес пішов. Тут слід зауважити, що ця машина виготовлявся не в якійсь одній кустарній майстерні, а всіма спеціалізованими цехами величезного заводу.

Каркас кузова за технологіями тих років зробили з дерева букових порід. Готовий кузов пофарбували в темно-зелений колір, відполірували і прикрасили хромованим декором, а на капот справа помістили напис «ХХ років ВЛКСМ». За словами того ж Пульманова, «кузов вийшов на славу, не гірше кращих американських зразків».

В один із днів автомобіля на місці інженери не виявили. Виявилося, що вночі ЗІС 101 Спорт забрав директор заводу Лихачов. Машину доставили до Колонного залу Будинку Союзів для «презентації» на XVII Московської партконференції.


Не пропустіть