Невідомі всюдиходи ГАЗ, що не пішли в серію

0

Незабаром після війни в тиші секретних спеціальних конструкторських бюро (СКБ) почалася активна робота над новими видами майбутньої автотехніки для Радянської армії. Результатом їх діяльності став величезний парк унікальних строго засекречених усюдихідних машин і цілих сімейств експериментальних армійських вантажівок і тягачів, створених на базі звичайних серійних машин класичної конструкції, пише fishki.net

Найактивнішими розробниками і виробниками зразків нової техніки стали Горьківський, Уральський і Кременчуцький автозаводи. Всі випробування секретних автомобілів проводив 21-й науковий інститут Міністерства оборони СРСР (21 НДІ та) з підмосковного міста Бронниці.

На Горьківському автозаводі в 1950 – 1960-ті роки всі роботи з нової армійської техніки проводило секретне ОКБ спецмашин, де вся серійна продукція проходила сувору перевірку на можливість її використання в ролі бази майбутніх військових всюдиходів. Першою базою новій техніці послужив простий армійський автомобіль ГАЗ- 69, на основі якого було розроблено серію випробувальних колісних і гусеничних машин з принципово новими видами знімних рушіїв, що часто не мали іноземних аналогів. Найбільш простим був ГАЗ-69, поставлений на чотири колеса з широкопрофільними арочними шинами. Його варіант мав тільки задні арочні рушії і передні лижі.

Дослідний всюдихід ГАЗ-69 на арочних шинах (з архіву І. Падеріна)

002

ГАЗ-69 з задніми арочними колесами і передніми лижами (з архіву І. Падеріна)

003

Всюдихід ГАЗ-69 з бічними провідними фрезами (з архіву І. Падеріна)

005

Автомобіль ГАЗ-69 на чотирьох провідних гусеницях (з архіву С. Вечкова)

006

ГАЗ-62Б/ГАЗ-62П (1956 – 1957 р.)

У 1955 році, в процесі пошукових робіт щодо майбутнього чотиривісного бронетранспортера БТР-60П, інженер В. Н. Кузовкін під керівництвом провідного конструктора А. М. Бутусова розробив проект повнопривідного всюдихода-болотохода ГАЗ-62Б вантажопідйомністю 1,2 т з незалежною підвіскою і всіма односхилими провідними колесами. Навесні наступного року він був побудований у вигляді працездатного макетного зразка для випробування принципово нової нетрадиційної системи приводу. Машина отримала 90-сильний двигун від легкового автомобіля ГАЗ-12, роздавальну коробку, герметичну гальмівну систему, переднює облицювання і оперення від дослідного капотного всюдихода ГАЗ-62, а також новий подовжений суцільнометалевий кузов з заднім відкидним бортом, поздовжніми лавами і загальним тентом з оглядовими вікнами.

Дослідний 90-сильний повнопривідний автомобіль ГАЗ-62Б. 1956 рік

008

Всюдихід ГАЗ-62Б з чотирма передніми керованими колесами

009

У тому ж році на агрегатах ГАЗ-62Б Горьківський суднобудівний завод № 112 «Червоне Сормово» розробив і зібрав дві пробні макетні амфібії ГАЗ-62П з відведенням потужності на водомет і відкритими алюмінієвими корпусами без дверей, виготовленими на авіаційному підприємстві № 21. Спочатку обидві машини проходили цикл заводських випробувань, а в листопаді-грудні 1957 року одна з них була представлена ​​на випробувальному полігоні НІІАП в Бронниці, де проводилися її порівняльні випробування з більшими прототипами Московського автозаводу. Плаваючий ГАЗ-62П виявився малопотужною машиною з недостатньою прохідністю і маневреністю. Він не отримав рекомендації до серійного виробництва, а його унікальна, але занадто складна трансмісія, більше не застосовувалася.

Дослідна амфібія ГАЗ-62П з суцільнометалевим корпусом. 1957 рік

012

Полігонні випробування всюдихода ГАЗ-62П (кадр з кінозйомок НІІАП)

013

Кругообіг пошуку нових ефективних усюдихідних рушіїв не обійшла стороною і відома армійська двотонна вантажівка ГАЗ-66. Експериментальні секретні роботи ОКБ ГАЗ початку 1960-х років проводилися в основному на базі його різних виконань і зводилися до установки їх на різні види провідних систем. До них належали традиційні напівгусеничні версії і машини з компактними знімними гусеничними рушіями, які надягали на автомобіль замість задніх або всіх чотирьох ведучих коліс

4-гусеничний снігохід на шасі ГАЗ-66 (з архіву І. Падеріна)

016

Одним з небагатьох спеціальних армійських автомобілів, на якому довго лежав гриф «цілком таємно», стало істотно доопрацьоване і посилене шасі ГАЗ-66-32, вироблене на Горьківському автозаводі в 1972 році. На відміну від всіх інших версій 66-го сімейства, на ньому змонтували 140-сильний карбюраторний двигун V8 від бойової машини БРДМ-2. Він мав передні бічні двері і задні двостулкові з відкидним трапом, його стінки були виконані з багатошарових синтетичних панелей з металевими підсилювачами і свинцевими листами.

Автомобіль КПП-66 на шасі ГАЗ-66-32. 1973 рік (з архіву І. Падеріна)

017

Штабний фургон КПП-66 на військовому полігоні (з архіву 21 НИИЦ)

018

ГАЗ-34 (1964 – 1968 рр.)

З постановкою на серійне виробництво двохосьових вантажівок ГАЗ-66 заводські конструктори непомітно для сторонніх очей приступили до створення 3-осьового варіанту ГАЗ-34. Його розробляли відповідно до технічного завдання Державного комітету автотракторного і сільськогосподарського машинобудування, хоча це була типова військова вантажівка-тягач – полегшена безкапотна альтернатива капотного автомобілю ЗІЛ-131. Провідним конструктором машини був Василь Кузовкін. В армії ГАЗ-34 планувалося використовувати як середню бортову вантажівку для доставки вантажів і військовослужбовців, монтажу військового оснащення і буксирування легких знарядь. Макетний зразок зібрали в 1964 році, за ним послідували дві машини з кабінами від ГАЗ-66 в передсерійному виконанні. У 1967-му з’явилися ще три пробні вантажівки з серійними кабінами.

Дослідна тритонна вантажівка ГАЗ-34 першої серії 1964 – 1965 рр.

019

Зовні тритонна ГАЗ-34 з бензиновим мотором в 115 к. с. нагадувала видовжений ГАЗ-66, до якого додали третій міст. За рядом агрегатів і вузлів його уніфікували з серійним ГАЗ-66А, але з перших же зразків обладнали системою регулювання тиску в шинах. Одними з небагатьох власних вузлів були подовжені рама і вантажна платформа з лавками для 27 солдатів і тентом. Ряд вузлів був запозичений у тягачів ЗІЛ.

Випробування вантажівки ГАЗ-34 другої серії на весняному бездоріжжі

020

ГАЗ-34 з металевим кузовом для транспортування військовослужбовців

021

ГАЗ-34 з причіпним компресором ЗІФ-55

024

Тягач ГАЗ-34 з причіпної гаубицею М-30 калібру 122 мм (кінокадр)

025

ГАЗ-44 (1972-1973 рр.)

На початку 1970-х років завод зробив спробу випуску важких армійських вантажівок, взявшись за розробку сімейства уніфікованих плаваючих двох-, трьох- і чотиривісних армійських машин вантажопідйомністю від двох до п’яти тонн. ГАЗ-44 проектували в заводському КБ вантажних машин під керівництвом Олександра Бутусова на основі технічного завдання 21 НДІ, розробленого в рамках дослідно-конструкторської теми «Універсал-1». Вона передбачала створення універсальної гами армійської повнопривідної техніки при максимальній уніфікації з цивільними машинами і колісною бронетехнікою, здатною однаково легко переміщатися по суші і форсувати неширокі акваторії.

Вантажівка ГАЗ-44 сімейства «Універсал-1» з 140-сильним дизелем. 1972 рік

026

Другий варіант ГАЗ-44 з 210-сильним двигуном

027


Плаваючий п’ятитонний військовий автомобіль на ходовій частини від БТР-70

028

Вихід на берег амфібії ГАЗ-44

031


Не пропустіть