Не обдуриш – не продаси: найгучніші викриття автовиробників

0

Паливний скандал за участю японської корпорації Mitsubishi Motors все голосніший: після публікації 20 квітня на сайті компанії визнання в фальсифікації тестів, акції концерну подешевшали на третину, пише Prportal. Біржа призупинила торги через кількість бажаючих позбутися паперів Mitsubishi. В результаті за два дні компанія втратила понад мільярд ринкової вартості, побивши власний антирекорд 12-річної давності.

Особливу значущість ситуації додає той факт, що Mitsubishi – перший японський виробник, якого спіймали за руку при підтасовуванні показників паливної ефективності. Компанії не пощастило опинитися в шлейфі «дизельгейта» Volkswagen – найбільшого викриття в історії автопрому. Уряд Японії, очевидно, вважає, що така аналогія кидає тінь на всіх національних виробників. «Це серйозно підірвало довіру споживачів, і ми цього так не залишимо», – пригрозив голова кабінету міністрів Есіхіде Суга.

Розбираємося в тому, що трапилося, а також згадує інші гучні викриття виробників машин і автокомпонентів.

Mitsubishi: маленькі автомобілі, великий скандал

Якби не горезвісний «дизельгейт», махінації Mitsubishi могли б і не отримати настільки широкого розголосу, адже мова йде про машини, практично невідомі за межами Японії. Моделі eK Wagon і Space, а також Dayz і Dayz Roox відносяться до кей-карів, специфічного класу, створеного відповідно до жорстких вимог національного законодавства. Обумовлено буквально все: розміри кузова, об’єм двигуна і його потужність.

Справа в тому, що звичайну машину в Японії можна придбати тільки укупі з паркувальним місцем, а власник мікроскопічного кей-кара звільнений від необхідності платити за землю. Ці автомобілі призначені в основному для внутрішнього ринку, хоча крихітний позашляховик Suzuki Jimny продається і в Росії.

Для кей-карів Mitsubishi в 2011 році створив спільне підприємство з Nissan Motor – NMKV. Першою компанії належить бренд eK, другий – Dayz. Однак розробкою і тестуванням машин займається Mitsubishi, так що фактично автомобілі двох марок різняться тільки кузовними панелями. Хоча Dayz може похвалитися наявністю люксового варіанту Highway Star.

Саме Nissan забив на сполох, виявивши невідповідність тестів Mitsubishi стандартам Мінтрансу. Це сталося, коли компанії надали техдокументацію на наступне покоління автомобілів. Внутрішнє розслідування NMKV виявило, що при вимірюванні коефіцієнтів опору коченню і опору повітря при русі машини застосовувалися різні хитрощі. В результаті показники витрати палива і викидів вуглекислого газу виявилися заниженими у 600 тисяч автомобілів.

Mitsubishi і Nissan ухвалили спільне рішення припинити випуск і продаж цих моделей. Але справа цим не обмежиться, для Mitsubishi митарства тільки починаються: в штаб-квартирі концерну в Токіо і дослідному центрі в Нагоя проведені обшуки, щоб з’ясувати – чи НЕ занижувала компанія дані витрати бензину у експортних моделей. Якщо так, автовиробника чекають мільярдні позови, не кажучи вже про колосальні репутаційні втрати.

Volkswagen: афера століття

Грім грянув 18 вересня 2015 року. Американське Управління з захисту навколишнього середовища (EPA) оприлюднило дослідження токсичності дизельних автомобілів Audi і Volkswagen з двигунами 2.0 TDI. Виявилося, що концентрація вуглекислого газу в вихлопі в 40 разів перевищує дозволене значення. І ці машини поставлялися на американський ринок з 2009 року.

Причому, на відміну від Mitsubishi, де випробувачі просто малювали потрібні цифри на папері, німці «навчили» двигун розпізнавати сертифікаційний їздовий цикл. І активувати спеціальний режим, при якому показники вихлопу вписуються в екологічні норми. Тобто машини самостійно обманювали тестерів по всьому світу. Таких автомобілів було продано більше 11 мільйонів.

Розкриття афери призвело до відставки глави концерну Мартіна Вінтеркорна і глави американської філії Майка Хорна. Скандал отримав назву «Дизельгейт», за аналогією з «Вотергейтом», політичною кризою, що закінчилася відставкою президента США Річарда Ніксона. Можлива сума компенсації астрономічна – 18 мільярдів доларів.

Розслідування «дизельгейта» ведуть Франція, Німеччина і США. Причому Америка, схоже, має на концерн найбільший зуб: влада країни має намір вдатися до закону про контроль фінансових інститутів, щоб розширити правове переслідування Volkswagen. Раніше цей закон використовувався проти найбільших банків після кризи 2008 року.

General Motors: фатальний ключ

Американські виробники теж не без гріха. Так, керівництво General Motors (GM) протягом багатьох років замовчувало виявлене в Chevrolet Cobalt, знаючи, що воно може привести до смертельної аварії. Подібна ситуація описана в романі Чака Паланіка «Бійцівський клуб» – головний герой якраз працює на американський автоконцерн, що приховує дефект, так як судові розгляди з родичами загиблих дешевше масового відкликання моделі. У 2014 році здогад письменника підтвердився: невдала конструкція замку запалювання у моделі, що випускалася з 2004 по 2010 рік, коштувала життя 42 водіям, ще 58 осіб отримали каліцтва.

З’ясувалося, що під час руху ключ міг вискочити з гнізда, це призводило до несподіваної зупинки двигуна і відключення всіх допоміжних систем, перш за все, підсилювача керма і гальм. При зіткненні не спрацьовували подушки безпеки. Таких машин було випущено близько трьох мільйонів.

Toyota: мрія управляє сама

У 2009 році в ЗМІ поширилася історія про дивний дзвінок в службу 911: нібито водій заявив, що не може зупинити розгін автомобіля, що їде по шосе. Рятувальники порадили йому триматися і молитися. Це було схоже на дурний розіграш, проте все сталося в реальності: в аварії загинула американська сім’я з чотирьох чоловік.

Інцидент став передвісником масштабного відкликання автомобілів Toyota і Lexus в історії концерну. В історію ця увійшло під назвою «педальна криза»: 4,2 мільйона машин були спрямовані в сервісні центри в 2009 році через килимок на підлозі, який блокував педаль гальма. Рік по тому концерн відкликав ще 2,3 мільйона автомобілів – в них педаль газу могла заклинити в стані напівнатиснення . Браковані автомобілі поставлялися переважно на ринки США і Канади. Сумарно по всьому світу було відкликано близько 9 мільйонів машин.

За інформацією Національної адміністрації безпеки дорожнього руху, про можливі несправності концерн Toyota знав ще в 2006 році, проте нічого не зробив для виправлення ситуації. Дефекти стали причиною смерті 50 чоловік. У 2010 році Міністерство транспорту США оштрафувало Toyota на 16,4 мільйона доларів.

Takata: подушка страшніше аварії

За приховування дефектів або інформації про аварії NHTSA оштрафувало багатьох виробників, в цьому списку є навіть Ferrari. Однак абсолютний і зловісний рекорд з замовчування проблем належить японській компанії Takata Corp, найбільшому виробнику подушок безпеки. Її продукція використовувалася в автомобілях BMW, Chrysler, Ford, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Nissan, Honda і Toyota.

Розслідування щодо Takata Федеральна прокуратура США відкрила в жовтні 2014 роки після ряду смертельних випадків, коли було доведено, що водії загинули саме через подушки безпеки. Вони або не розкривалися, або вибухали, вистрілюючи в обличчя автомобілістам металевими осколками. Вперше такі випадки були зареєстровані ще в 2004 році.

Takata провела внутрішнє розслідування. З’ясувалося, що причина – у використовуваному для розкриття подушок вибуховій речовині, нітрат амонію – нестабільному і чутливому до вологості. Крім того, корпуси блоків наповнення тріскалися, що перетворювало систему безпеки в аналог осколкової гранати. Інженери розробили план з виправлення дефектів і рекомендували запустити відкличну кампанію, проте їм було наказано знищити всі дані і мовчати.


Не пропустіть