Повернення техогляду: боятися чи ні?

Èíñïåêòîð ÃÈÁÄÄ ñâåðÿåò VIN-êîäà àâòîìîáèëÿ íà îäíîì èç ìîñêîâñêèõ ïóíêòîâ òåõîñìîòðà.
1

Техогляд повертається в Україну. Уряд схвалив ТО для легковиків з 1 листопада 2019 року. Ця норма є в документі, який повинно підкоригувати наше автомобільне законодавство та привести його у відповідність з нормами ЄС. Законопроект в Кабміні розробили, обговорили, поставили візу і передадуть у Верховну Раду. Оскільки зміни готували за нормами ЄС, навряд чи нардепи провалять голосування, пише avtovod.org.ua.

Головне, що не так, як раніше

До 2011 року схема проходження ТО могла бути простою і корупційною. Шукаєш знайомих, у яких, у свою чергу, є знайомі в МРЕВ. Платиш близько 70 дол. Отримуєш талончик про проходження ТО.

Можна було йти чесним шляхом. Зібрати десять документів (оригіналів і ксерокопій), провести діагностику на СТО або станції техконтролю ДАІ, вистояти чергу в МРЕВ, щоб віддати документи, сплатити всі збори (близько 600 грн), отримати талон. Тобто вибирати доводилося між корупцією та незручністю. Рух противників техогляду був дуже потужним і схему скасували.

Але про те, що техогляд повернеться, було відомо вже давно, як тільки Україна взялася інтегруватися в Європу. Нова схема ще не відпрацьована, але припущення є. ТО проводитимуть ліцензовані сервісні центри. Для того, щоб отримати право на проведення техогляду, в ньому має бути відповідне обладнання та кваліфіковані фахівці. Сертифікат про проходження ТО, який в цьому центрі отримає автовласник, буде вбитий в спільний з ЄС електронний реєстр і відповідним чином промаркований. На ньому буде інформація про категорії авто, його ідентифікаційний номер, VIN-номер, пробіг, відповідність екологічним нормам, дата проходження, назва центру, підпис перевіряючого, штамп і термін дії документа.

Наскільки розгалуженою буде мережа сервісних центрів, поки що можна тільки гадати. Але з періодичністю в Кабміні визначилися. Техогляд для легковиків стартує 1 листопада 2019. Нові авто немає необхідності діагностувати в перші чотири роки після покупки. Інші автовласники повинні кожні два роки одержувати сертифікати.

ТО за євростандартами

Директиви ЄС вимагають певного техстану авто. Якщо не відповідає – власник усуває несправність. Наприклад, у Великобританії на це відводять десять днів і за повторний огляд платити вже не потрібно. Якщо вирішити проблему неможливо, сертифікат не видають і машину потрібно здавати в утиль.

Вартість проходження не уніфікована. У Німеччині за ТО платять 50 євро, у Великобританії – майже 300 євро, у Франції – 75 євро. Навіть якщо візьмемо німецькі розцінки, отримуємо 1250 грн кожні два роки. Терпимо, але все одно відчутно для гаманця власника бюджетного автомобіля і при середній зарплаті на рівні 4 тис. грн на місяць.

Вимоги до техстану українських легковиків при проходженні ТО ще не прописані. Але якщо взяти за основу вимоги ЄС, стає тривожно. Почати слід з того, що середній вік наших автомобілів – 21,5 року. В ЄС середній вік авто – 8,6 років. Але за стандартами ЄС перевіряти потрібно гальмівну систему, ходову, рульову, тонування. Наші легковики перевірку на відповідності не пройдуть. Заради жвавості і скорочення витрати палива деякі автовласники вирізують каталізатори та нейтралізатори на старих іномарках. Зворотно їх не приварили. Про збільшення викидів мало хто думає – люди прагнуть заощадити. Зрозуміло, що за євростандартами таке авто не пройде техогляд.

Україна – не ЄС

Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренк згадує, як сам агітував проти техогляду. Він залишився задоволений тим, що в 2011 році його скасували. Але з повернення до ТО через три роки не закликає робити трагедію. Якщо система буде працювати без корупції та з адаптацією до наших реалій – хвилюватися нічого.

«Техогляд повинен бути без корупції і коштувати дешево. Зараз говорять про якісь переліки обладнання, операції і т. Д. Будь-який дядя Вася на СТО зараз вам розповість, що ТО повинен коштувати 1,5 тис. грн, – говорить Назаренко. – Але є елементарні речі. Вклади гроші і купи діагностичний стенд з заводу. Машина заганяється на стенд, і за десять хвилин будь-який офіційний дилер видасть вам діагностичну карту. Зараз це коштує не більше 300 грн. Якщо проводити окремо ходову, рульову і т. П., то можна і на 5 тис. грн накрутити. Але дозвіл на техогляд СТО не повинен давати якийсь Петя з Мінтрансу. Європейська практика така, що діагностику «Ford» робить завод «Ford» і т. Д. Завдяки обладнанню з заводу можна визначити несправність, а не розписувати якісь норма-час».

Експерт каже, що вже зараз сервісних центрів в Україні вистачило б для того, щоб проводити техогляд. Звичайно, за тієї умови, що автовласники не тягнули б до останнього дня, коли його необхідно закрити, а вирушали в центри, виходячи з дати реєстрації машини. Він підтверджує, що у власників іномарок з вирізаними каталізаторами і нейтралізаторами шансів немає – вони не пройдуть ТО. Але переживати потрібно не всім власникам старих легковиків.

«У Європі техогляд проходять навіть старенький НДРівський «Жигуль”. До них не застосовують нові екологічні норми, – уточнює Назаренко. – У них непередбачені каталізатори та нейтралізатори, їх туди не поставиш. Так що, не варто хвилюватися, що наші старі «Жигулі» техогляд не пройдуть».