КрAЗ – крaщi aрмiйськi вaнтaжiвки в свiтi

У 70-х роках минулого сторіччя керівництво радянських збройних сил прийняло рішення перенести значну частину озброєнь та інженерних налаштувань з гусеничних на автомобільні шасі. КрАЗу в рамках проекту «Відкриття» доручили розробити і освоїти у виробництві сімейство багатоцільових тривісних і чотиривісних автомобілів підвищеної прохідності. Техзадание було по тим часом архіскладним. Вантажівки повинні були не тільки володіти небувалою прохідністю, але і витримувати обстріли з автоматичної зброї, кабіни повинні захищати екіпаж від ударної хвилі і випромінювання ядерного вибуху. У фіналі передбачалася захист від стрілецької зброї аж до кулемета калібру 12,7 мм. З урахуванням досвіду Афганістану, завдання неодноразово коригували, та так, що конструктори просто за голову хапалися. Міноборони не вимагало хіба тільки, щоб вантажівки не стрибати від снарядів, – жартували тоді розробники.

Та й ходові випробування тоді були дуже важкими: від пісків Каракуми, до сніжної цілини в Заполяр’ї. У рамках проекту «Відкриття» в 1984 – 1991 роках КрАЗ спроектував, побудував і випробував більше двадцяти тривісних і чотиривісних важких шасі, вантажівок і сідельних тягачів підвищеної прохідності, а також пятіосний активний автопоїзд.

Тривісний автомобіль, розрахований на перевезення 10 т вантажу, отримав позначення «Е6315», а чотиривісний, вантажопідйомністю 15 т – «Е6316».

На КрАЗі створюють різні прототипи, але в ході випробувань їх доводиться коригувати, а по суті заново будувати іншу машину. Жорстокі вимоги по роботі двигуна в умовах запиленості (за вимогами – 1,5 г / куб.м, це коли в трьох метрах нічого невидно) змусили укомплектувати вантажівка відразу двома повітряними фільтрами, які не вміщалися під капотом і були частково виведені назовні. Але конструктори враховували навіть такі нюанси, що часткове розташування фільтрів в підкапотному просторі було не випадковим: остигаючий двигун висушував виникає при мінус 30 – 35 градусах сніжний туман, зберігаючи працездатність фільтрів.

Секретність при випробуваннях була така, що з бризковиків прототипів робочі наждаком прали назва заводу. А на одній з останніх версій було написано назву «Сибір» і Turbo, щоб збити з пантелику.

Але в 1988 році Міноборони CCCР згортає фінансування проекту «Відкриття». Державі вже не до перспективної армійської техніки. КрАЗ продовжив роботи вже самостійно і в 1988 році з’явилася найбільш досконала версія четирехосніка «7Е6316», а потім і 3-вісна модифікація 6Е6315.

Після 1991 року фінансові ресурси просто ніде було взяти. Тим не менш, в 1994 році Кременчуцький автозавод зміг запустити у виробництво тривісний позашляховик КрАЗ-6322, що прийшов на зміну КРАЗ-260, в якому і були втілені всі кращі досягнення проекту «Відкриття».

Саме тому КрАЗ-6322 на прозорих незаангажованих тендерах завжди показує одні з кращих результатів. Потім на його базі створюється і 2-вісна модифікація КрАЗ-5233 г \ п 6 т, яка повністю замінює і КАМАЗ-+4310, і Урал-4320 .. Але довгі роки ВСУ не звертала увагу на КрАЗи. І тільки в 2014 році ситуація змінилася, армійські КрАЗи масово пішли в українську армію. І знамениті броньовані Shrek і Fiona також створені на цих шасі.

У 2014 році настала черга реанімувати вже і 4-засную перспективну розробку. Завод випускає експериментальний КрАЗ 7634 НЕ, розрахований під установку важкого бурового або кранового обладнання. В основі вантажівки 8х8 лягли напрацювання все того ж проекту «Відкриття» і його фінальної версії 7Е6316. Те, що КрАЗ буде випускати не тільки цивільні шасі стало зрозуміло, коли в на початку 2015 року у співпраці з компанією Streit Group, завод створює 4-вісний броньований вантажівка «Ураган» (Kraz Hurracan).

За своїми характеристиками КрАЗовский «Ураган» може конкурувати не тільки з російською технікою, але і з американським Oshkosh, і німецьким MAN. Так, в країні з’явився ще один з кращих зразків у світі.


Не пропустіть