Як швидко зупинити автомобіль в ожеледь: поради експертів

Якщо АБС не справляється, можна гальмувати двигуном, пише segodnya.ua.

Іномарки останніх років випуску все частіше забезпечені антиблокувальною системою гальм (АБС). Діє вона так: якщо в процесі гальмування яке-небудь колесо стає заблокованим, то датчик тут же відзначить зміну його кутової швидкості.

Комп’ютер видає команду розгальмувати колесо, щоб не допустити подальшого блокування. Часом це відбувається зі швидкістю 10-15 разів в секунду, педаль гальма “тремтить” під ногою. У підсумку АБС дозволяє водієві зберегти контроль над автомобілем.

І все ж цю систему не слід переоцінювати, оскільки ефективність гальмування залежить не стільки від неї, скільки від коефіцієнта зчеплення. Тому не нехтуйте шинами по сезону. Деякі досвідчені водії відключають АБС, більш необхідну новачкам. Робити цього не рекомендується: досвід може і підвести.

Можна гальмувати двигуном, не вимикаючи запалювання і передачі. Гальмувати двигуном рекомендується в такій послідовності: скинути подачу палива, не вимикаючи зчеплення, вичавити зчеплення, включити нижчу передачу і знову включити зчеплення.

Автомобіль збільшить обороти і поступово зменшувати швидкість. При цьому можна плавно пригальмувати робочою гальмівною системою. Таке сумарне гальмування вельми ефективно створює не меншу гальмівну силу, ніж колодки.

На повноприводному автомобілі уповільнення, що досягається обома способами, практично однакове. Більш того, якщо застосувати їх одночасно – уповільнення залишиться тим же. Адже воно фактично задається властивостями льоду і шин – і тільки.

На льоду перевагу віддають гальмуванню двигуном, оскільки блоковане колесо на льоду некероване. Колесо, що котиться, навіть при частковому прослизанні забезпечує якийсь мінімум керованості, машина слухається керма …

Маневрування в ожеледь

Наскільки ефективним може бути маневр на льоду, якщо всю силу зчеплення коліс витрачати тільки на нього? Інакше кажучи, крутимо бублик при постійній швидкості автомобіля, не розганяючись і не гальмуючи. Спробуйте на крижаному майданчику заробити досвід. На одній і тій же швидкості, наприклад, 20 км/год, повертайте кермо на певний кут, але з різним темпом. Якщо це робити повільно, машина слідує за кермом, слухається управління. Якщо кермо повернути швидко, машина рухатиметься в колишньому напрямі, тому що в контакті шин з дорогою відбувається зрив в ковзанні. Особливо помітно це, коли кермо повертати на великий кут.

А який кут повороту безпечний в нашому випадку (швидкість 60 км/год, коефіцієнт зчеплення на льоду -0,15)? За відомим з шкільної фізики формулами можна обчислити мінімальний радіус дуги, рухаючись по якій автомобіль ще зберігатиме керованість. Виявляється, він дорівнює 190 метрам! Маневрувати на льоду можна, але дуже плавно, делікатно, різких рухів він не прощає. Взагалі на слизькій дорозі дистанція між автомобілями повинна відповідати подвоєній швидкості руху. Якщо ви рухаєтеся із швидкістю 30 км/год, то відстань до автомобіля, що їде попереду, має бути 60 м.

Гальмування в сніг

Використання сніжного валу для гальмування особливо себе виправдовує до середини зими, коли сніг ще не злежався – автомобіль, що в’їхав в нього, практично не страждає. У снігу машина зупиняється дуже швидко – при цьому сили інерції, як правило, розгортають її поперек дороги. Рухатися по снігу потрібно без зупинок і перемикання передач. При застряванні не допускайте тривалого буксування коліс.

На льоду, особливо рівному, машина поводиться, можна сказати, логічно: гальмує, розганяється, слухається керма.

Складніше їхати на задньопривідному автомобілі, якщо сніг йде у відносно теплу погоду, а на дорозі – мокра каша. Тут особливо підводять широкі, низькопрофільні радіальні шини, навіть з відмінним протектором.


Не пропустіть