Як потрібно гальмувати під час ожеледиці

0

— Років із 10 їздив без пригод, а минулої зими так крутонуло на трасі, що ледь живий лишився, — говорить киянин, 41-річний Віктор Ставицький. — По дорозі з дачі додому хотів оминути яму й різко повернув кермо. Машину занесло в кювет, пом’яв там об дерево заднє крило та розбив ліхтар. Ремонт обійшовся в 4 тисячі гривень, пише gazeta.ua.

Віктор має “Ладу-дев’ятку”. Користується нею раз на місяць. Переважно їздить на дачу. Після того, як пошкодив авто, став обережніший узимку.

— Кручу кермо не одним махом, а поступово. Якщо влітку повертав до свого двору одним обертом, зараз роблю три невеликі.

Швидкість зменшив на третину, бо гальмівний шлях узимку довший. Та й видимість гірша. Зазвичай стійки кузова або закрижанілі, або в снігу. Можна вчасно не помітити пішохода. У місті рідше перелаштовуюся з ряду в ряд. Намагаюся оминати непрогнозованих водіїв — тих, хто говорить по телефону або їде занадто повільно. Зазвичай такі забувають вмикати повороти чи несподівано гальмують. На трасі тримаю стабільну швидкість 80–90 кілометрів за годину. На крутих поворотах не гальмую, а, навпаки, додаю злегка газу. Тоді машину точно не занесе. На задньопривідному авто після такого б викинуло з траси. Коли мав “Волгу”, перед крутими поворотами злегка пригальмовував.

Більшість аварій узимку стається через те, що водії переоцінюють свої можливості, забувають, що зчеплення з дорогою в холодну пору гірше, говорить 60-річний Михайло Горбачов, інструктор, автор книжок про безпечне водіння.

— Багато аварій стається через самовпевненість водіїв. Вважають, що легко пройдуть поворот. Однак у холодну пору часто бувають неприємні “сюрпризи” — крига під снігом чи обледенілий асфальт, — каже інструктор. — Перед поїздкою взимку потрібно перевірити покриття — різко натиснути й відпустити гальма. Якщо машина “клює носом” і різко сповільнюється, під колесами хороша дорога.

Під час руху на зимових шляхах тримають більшу дистанцію та інтервал між автомобілями. Варто враховувати, що машини поряд можуть втратити керованість. Якщо відстань буде малою, зіткнення не уникнути.

Найчастіше водії втрачають керованість в ожеледицю через занос — задню частину машини несе вбік.

— Таке буває при поворотах. Щоб вийти із заносу, різко поверніть кермом у його бік. Потім обертайте кермо плавніше. Якщо не допомагає, повторіть поворот ще кілька разів. Головне — робити це одразу, як відчуєте занос. Інакше авто занесе більше й тоді остаточно втратите керованість. Інколи машину заносить і на прямій ділянці. Тоді варто також спочатку повернути кермо в бік заносу, а потім швидко покрутити ліворуч-праворуч, щоб відновити зчеплення задніх коліс із дорогою.

Часом узимку заносить передню вісь. Це називають зносом. Виникає, коли водій одночасно заходить у поворот і гальмує. Щоб вийти з такої ситуації, відпускають гальма й зменшують кут повороту коліс.

На ожеледиці не тиснуть різко на гальма — через це авто втрачає керованість. Якщо треба трохи знизити швидкість, відпускають педаль газу — гальмують двигуном. Щоб ще більше сповільнити рух, переходять на нижчу передачу. Якщо цього недостатньо — 4–5 разів із невеликим інтервалом тиснуть і відпускають гальма.

— Не варто допускати до того, щоб спрацювала система АБС. Це значить, що ви сильно загальмували. Різкі гальма збільшують навантаження на передні колеса. У цей час зчеплення задніх коліс із дорогою зменшується.

Машину паркують передом до виїзду

Узимку варто уважно обирати нічну стоянку для автомобіля. Вночі може вдарити сильний мороз чи випасти багато снігу. Це утруднить виїзд зранку.

— Не ставте машину під будинками. Звідти може впасти буруля. Така поцілила в “Деу Матіз” моєї знайомої. Довелося рихтувати й перефарбовувати дах, — говорить 43-річний Олексій Пилипенко, інструктор контраварійного водіння на Столичному шосе. — Також не залишайте авто в калюжі. За ніч вода замерзне, буде складно виїхати.

Перед парковкою сніг утрамбовують колесами — кілька разів їдуть вперед і назад. Після цього машина точно не буксуватиме. На 5 хв. відчиняють усі двері, аби вирівняти температуру в салоні до вуличної. Тоді не прітимуть вікна. На ручник авто не ставлять — можуть примерзнути до коліс гальмівні колодки.

Машину залишають передом до виїзду. Якщо за ніч розрядиться акумулятор, буде простіше “підкурити” від іншого авто.


Не пропустіть