ЛАЗ-5255 «Карпати» – автобус великого класу, розроблений для Олімпіади-80 (Фото)

ЛАЗ-5255 «Карпати» — сімейство дослідних автобусів великого класу розроблених Всесоюзним конструкторсько-експериментальним інститутом автобусобудування (ВКЕІ).

У зв’язку з підготовкою до проведення у 1980 році Олімпійських ігор у Москві, в 1976 році були розпочаті роботи по новому дизельному великому міжміському (туристичному) автобусу, що отримав індекс ЛАЗ-5255 «Карпати» та мав стати основним автобусом для обслуговування оргкомітету та поважних гостей Олімпіади.

ЛАЗ-52551 «Карпати» (№86-Е)

Разом з розробкою базової моделі міжміського ЛАЗ-5255 велася розробка його модифікації підвищеної комфортності, що отримала індекс 52551. Автобус був випущений в 1977 році в рамках розробки нової серії «Карпати». Перший дослідний зразок відрізнявся і своєю зовнішністю, в ньому поєднувалися вид нової міської моделі 4202 і серійних 695Н. В автобусі було всього 28 посадочних місць, при цьому комфортабельні сидіння були регульованими. У задній частині автобуса були встановлені: гардероб, туалет, бар-буфет і стіл з місцями для 4 пасажирів. Автобус був оснащений кондиціонером, холодильником, аудіо-відеосистемою, телевізійною антеною і мікрофонною установкою.

ЛАЗ-5255 «Карпати» (№90-Е)

Перший дослідний зразок ЛАЗ-5255 був виготовлений в 1977 році. Він представляв собою версію майбутнього міжміського автобуса в базовій комплектації і мав стандартний пасажирський салон без міні-бару, телевізора та кондиціонера.

ЛАЗ-5255 «Карпати» (№91-Е)

У 1978 році було виготовлено два екземпляри ЛАЗ-5255 (№91-Е та №95-Е) для проведення приймальних випробувань.

ЛАЗ-5255 «Карпати» (№95-Е)

Другий дослідний автобус ЛАЗ виготовлений в 1978 році для проведення приймальних випробувань і відпрацювання конструкторської документації, яка була передана для освоєння Львівському автобусному заводу в 1979 році.

ЛАЗ-52551 «Карпати» (№106-Е)

У 1980 році, після випробувань першого варіанту 52551 з кузовом №86-Е за спецзамовленням був побудований ще один автобус ЛАЗ-52551 (№106-Е), який зовні відрізнявся від першого наявністю переднього облицювання нового зразка. Ця машина призначалася для супроводу олімпійського вогню по маршруту Олімпія–Афіни–Софія–Бухарест–Москва. На автобус була нанесена відповідна символіка. У салоні перебувало три ряди сидінь, і при збільшенні побутового відсіку, місткість становила всього 15 чоловік. При цьому до тих зручностей, що були на №86-Е, був доданий ще один столик на 4 людини, із-за чого були прибрані задні двері. Обидва столика могли розкладатися, утворюючи 2 спальних місця. Також був обладнаний двома телевізорами, гардеробом, холодильником і баром.

ЛАЗ-5255 «Карпати» (№107-Е)

У 1980 році на базі міжміського лайнера ЛАЗ-5255 був побудований спеціальний автобус-салон – ЛАЗ-5255 «Карпати» (№107-Е). Автобус призначався для проведення виїзних нарад, прес-конференцій та інших заходів високого рівня. Салон автобуса був обладнаний усіма умовами для підготовки репортажів, фото- і відеозйомок.

Внутрішні простір автобуса в порівнянні з базовою моделлю було повністю переплановано. Тепер в салоні розміщувалися 14 пасажирських місць (по сім з обох сторін), що представляли собою поворотні індивідуальні крісла. Кожне місце репортера було обладнано складним столиком для ведення записів, пеналом для канцтоварів та підстаканниками. Автобус мав в комплекті телевізійні монітори, відеомагнітофон і магнітолу. В ізольованому відсіку в задній частині салону розміщувалися гардероб, туалет, умивальник і бар-буфет з холодильником і трьома місцями для прийому їжі. Через це автобус позбувся задніх дверей.

Брав участь в обслуговуванні Огркомітету «Олімпіада-80» і працював в якості пересувного прес-центру.

ЛАЗ-5255П «Карпати» (№130-Е)

Спеціальний автобус для доставки космонавтів та стартового персоналу на стартовий майданчик космодрому Байконур, виготовлений в 1984 році. Досить швидко виготовили два дослідні зразки. Від туристської модифікації вони майже не відрізнялися. Практично єдина відмінність полягала в тому, що пасажирський салон був відділений від вхідних дверей заскленими перегородками. Від відсіку для «нестерильних» супроводжуючих вирішили відмовитися – тепер їм потрібно було переміщатися в окремому автобусі. У салоні встановили дванадцять крісел – по шість у кожного борту. Передбачили можливість підключення скафандрів до бортової вентиляційної магістралі. Автобус обладнали радіостанцією, на даху встановили сині «мигалки» і гучномовці.

Машини піддали різноманітним випробуванням, навіть провели краш-тест. У 1984 році один з цих автобусів потрапив в якості експоната на ювілейну виставку «Автопром-84», що проходила на ВДНГ. Його поставили на почесне місце у «монреальського» павільйону, серед передових зразків вітчизняної автомобільної промисловості. Правда, про спеціальне призначення машини тоді мова не йшла.

У другій половині 80-х років ХХ століття, були побудовані ще два автобуси ЛАЗ-5255 для Байконура, які вже на місці отримали найменування «Звёздный» та «Байконур».

ЛАЗ-5255 (№138-Е)

Спеціальний автобус для проведення метрологічних досліджень та повірки був створений в 1985 році для Всесоюзного Науково-дослідного інституту фізико-технічних і радіо-технічних вимірювань. Мав 3 відділення: заднє (побутове), середнє (лабораторне) і переднє (пасажирське).

ЛАЗ-52555 «Карпати» (№225-Е)

Після розпаду радянського союзу інститут отримав нове найменування Український державний інститут автобусо-тролейбусобудування («Укравтобуспром»). Було випущено за окремими замовленнями декілька екземплярів ЛАЗ-52555, які відрізнялися між собою компонуванням та по конструкцію були більш схожі на автобуси ЛАЗ-4207/5207.

Джерело Українські автомобілі

Не пропустіть