Де в Україні будуть будувати платні дороги і як швидко вони окупляться (Відео)

Першим платним маршрутом в Україні зовсім скоро зможе стати траса Київ – Біла Церква. Якщо влада проведе тендер в 2019 році, то будівельні роботи можуть розпочатися вже в кінці року, а будувати дорогу планують не менше п’яти років.

Де ще прокладуть платні дороги в Україні? І чи готові українські водії за них платити?

За даними Всесвітнього економічного форуму (The World Economic Forum), сьогодні Україна займає 137-е місце з 144-х в рейтингу якості доріг: багато трас в країні не знали ремонту десятиліттями. При нормі ремонту 4 тисячі кілометрів на рік в Україні протягом останніх 20 років щорічно ремонтували лише від ста до півтори тисячі км доріг державного значення, підрахували в “Укравтодорі”.

“Гроші на дороги у нас є, але недостатньо відремонтувати ту мережу, яка у нас зараз є, – пояснює Олександр Кава, радник голови Державного агентства автомобільних доріг України. – Зараз у нас 90% державних і місцевих автомобільних доріг експлуатуються понад встановлені строки. Якщо говорити про дорогах державних, то понад встановлені строки у нас експлуатуються 80% доріг. Дорожня галузь просто хронічно не фінансувалася, уряд експлуатував дорожню інфраструктуру просто на знос”.

Єдиний шлях поліпшити дороги – розвантажити найбільш завантажені траси, побудувавши платні дублери, стверджує Кава. Це можна робити на умовах концесії, договору приватно-державного партнерства з інвесторами.

Зараз українська влада шукають інвесторів, які готові будувати маршрути: Київ – Біла Церква і Львів – Краковець. За даними “Укравтодору”, саме за цими ділянках проїжджає понад 18 тисяч автомобілів в день, і їх розвантажити життєво необхідно.

Трасу Київ – Біла Церква за планом збираються прокласти в обхід всіх населених пунктів. Коли вона буде побудована, від Києва до Білої Церкви можна буде доїхати за годину пік за 30-40 хвилин: зараз це займає більше години. Інвестору, за попередніми підрахунками, на будівництво дороги обійдеться в суму від 300 мільйонів євро. Але обслуговувати і отримувати з неї плату за проїзд теж буде інвестор, уточнює чиновник:

“Дев’ять євроцентів за кілометр, це складе 5,4 євро за всю трасу. Це близько 160 гривень”, – підраховує він.

Павло Кушнірюк, юрист офісу підтримки реформ “Укравтодору”, говорить, що інвесторів, яких цікавить будівництво в Україні платних доріг, вже вистачає.

“Зацікавленість в інвестиційних концесійних проектах зустрічається часто. Як правило, у європейських компаній, з досвідом концесійних доріг Європейського Союзу, – розповідає він. – Як показує досвід конкурсу 2015 року, у 8-10 компаній були наміри прийняти в ньому участь. У підсумку взяли участь дві-три компанії”.

Експерт з проектування доріг Олександр Крижанівський налаштований не так оптимістично як представники “Укравтодору”. Він сумнівається, що платні дороги поліпшать ситуацію на окремих ділянках трас.

“Платна дорога в жодній країні світу не окупилася. Вона просто не може окупитися, – каже Крижанівський. – А з огляду на, що концесіонер повинен отримати свій прибуток, то різницю між отриманими грошима і очікуваними йому будуть оплачувати з бюджету”.

Але головне питання: чи готові платити за проїзд по платних трасах українські водії?

“Це трохи дорогувато, всього 63 км, – чесно каже один з них. – Але тим не менше платна траса потрібна, тому що ну як їздити? Я ж розумію, що за нею доглядатимуть. У Білорусі є платні дороги За ними доглядають – і їздиш нормально”.

“Якщо вона буде якісною, скорочувати час, то так, готова”, – зізнається власниця автомобіля.

“Спочатку нехай нормальні дороги зроблять, а потім платну роблять, – незадоволений ідеєю ще один водій. – Коли з’являться платні дороги, вони за безкоштовними взагалі не будуть стежити”.




Не пропустіть