«Євробляхи». Скільки їх залишилось насправді

Журналісти визначили кількість нерозмитнених авто з іноземною реєстрацією, які залишилися в Україні, щоб зрозуміти, чи справді є «проблема мільйонів нерозмитнених авто».

Здавалось, що про авто з єврономерами всі вже й забули – «легалізація» стихла, черг на митницях нема, та й у трафіку їх залишились одиниці. Проте питання зненацька отримало «друге дихання»: активісти вкотре вимагають чергового відтермінування санкцій за неправомірну експлуатацію «євроблях». Мотивуючи це тим, що, мовляв, сотні тисяч громадян ще не встигли розмитнити майже свої автівки з іноземною реєстрацією.

Чи були мільйони «євроблях»?

Найбільшої популярності «євробляхи» набули у 2017-2018-му, доки наприкінці минулого року не почалась «легалізація» нерозмитнених авто. За даними ДФС, станом на 31 січня 2018-го в Україні перебувало 425,4 тис. машин з єврономерами у режимах «транзит» та «тимчасове ввезення». Були й інші дані – 682 тисячі станом на кінець лютого 2019 року.

За нашими підрахунками, які базувались на визначенні кількості іноземних номерів у загальному трафіку та зіставленні її з загальним розміром парку легковиків, на піку своєї популярності в Україні водночас перебувало близько 500-600 тисяч нерозмитнених автомобілів.

У будь-якому разі, жодне із джерел, чиї дані базовані на реальних розрахунках, а не на здогадках, не згадувало про мільйон чи більше «євроблях», які б водночас перебували в Україні.

Скільки залишається «євроблях» зараз?

Фіскальна служба, відповідаючи на запит редакції AUTO.RIA, повідомила наступне: кількість авто з іноземною реєстрацією, які були ввезені до 25 листопада 2018 року в режимі «тимчасове ввезення» і знаходяться в Україні з порушенням терміну, становить 267 112 шт.

«Транзитних» легківок в Україні, у яких давно сплив 10-денний строк, оскільки вони були ввезені теж до 25.11.2018 (дата набрання чинності новими правилами розмитнення) – 21 030 автомобілів. Отож загалом, за даними ДФС, в країні зараз числиться 288 142 «євробляхи».

Варто зазначити, що саме числиться, адже ці дані не враховують ті машини, які вже розкомплектовані на «автошротах», знищені в ДТП чи просто покинуті колишніми «наїзниками» де-інде.

Наші ж підрахунки наступні: зараз в Україні близько 110 тисяч «євроблях». Як ми це визначили? В розділі «нерозмитнені автомобілі» на AUTO.RIA водночас перебувало близько 10% від загального розміру парку машин з іноземною реєстрацією. Коли ми їх у трафіку налічували 500 тисяч, в каталогах було 50 тис. оголошень, і ця пропорція постійно зберігалась протягом «легалізації».

Зараз метод з трафіком застосувати неможливо – «чужих» номерів настільки мало, що отримати достовірні дані нереально. Однак, взявши до уваги, що зараз є 11 тисяч оголошень з «нерозмитненими», ми дійшли висновку, що їхня кількість на дорогах може становити приблизно 110 тис.

Також варто додати, що сегмент «євроблях» зараз розділений у пропорції 50/50 на «безнадійні» та «прохідні» (протягом «легалізації» ця пропорція змінювалась). Тобто, можна вважати, що 50 тисяч авто старіші 1997 року випуску, мають незадовільний стан, втрачено їхні документи, або ж вони коштують менше, ніж мінімальна вартість розмитнення. Інші – теоретично «прохідні».

Додаткові 90 днів погоди не зробили

Санкції у вигляді штрафів до 170 000 грн та вилучення автомобілів, які досі не розмитнені та якими керують українці, мали б бути введені 24 травня цього року. Проте ця дата була перенесена ще на 3 місяці на вимогу активістів, які представляють інтереси водіїв авто з іноземною реєстрацією.

На думку протестувальників, додаткові 90 днів дозволили б громадянам, у яких досі є «євробляха», назбирати необхідні кошти та нарешті розмитнити свої автомобілі. Але так не сталось: за інформацією від ДФС зараз митницями оформлюється десь 7 «євроблях» на добу, що є мізерним показником у порівнянні з тисячами, які щоденно подавались на розмитнення на початках «легалізації».

Штрафи будуть введені

Навіть при найбільшому бажанні допомогти тим, у кого досі є нерозмитнене авто, зробити цього вже не вдасться – Верховна Рада дев’ятого скликання почне свою роботу імовірно 24 серпня, а санкції почнуть діяти з 22-го. Перші ж закони можуть бути ухвалені у вересні, і ще пізніше набуватимуть чинності.

Також не варто забувати про те, що водії тих приблизно 50 тисяч «євроблях», які можуть бути розмитнені, мали майже 9 місяців на те, аби владнати всі приватні питання, що заважали звернутись на митницю й отримати повноцінне право володіння своїм автомобілем, а заразом почати нарешті виконувати закони. Зрештою, ще є 15 днів, щоб таки «легалізувати» свою машину і назавжди забути про «бляхи», та не переживати, чи чекатиме покарання за їзду на нерозмитненому авто після 22 серпня.

Джерело auto.ria.com



Не пропустіть