Епоха дешевого пального закінчилася: що чекає водіїв восени

Заправити повний бак автомобіля бензином А95+ тепер на дев’ять гривень дорожче, ніж місяць тому. На минулому тижні роздрібні ціни помітно підвищилисяу двох областях – Луганській та Запорізькій – і в Києві. У середньому бензин подорожчав на 20 коп./л. До цього призвели нестабільність гривні протягом останнього місяця і дорога нафта. Пальне продовжить дорожчати і в вересні, впевнені експерти. На це є кілька причин, пише Сьогодні.

Як змінилися ціни на пальне за місяць

Експерт нафторинку Леонід Косянчук підкреслює, що ціни на пальне в Україні залежать від двох чинників: цін на зовнішньому ринку, тобто європейських котирувань, і курсу гривні.

На сьогодні ні перше, ні друге не зіграло на користь українського споживача.

“І так два місяці ціни практично не підвищувалися і оператори їх тримали незалежно від того, що гривня коливалася”, – говорить Косянчук.

Запаси дешевих нафтопродуктів закінчилися. Ціни на зовнішніх ринках зросли, оскільки почало надходити пальне, вироблене з дорожчої нафти. Є закономірність: якщо пальне на кордоні дорожчає на один відсоток, то ціни на АЗС виростуть на 10 коп./л через два тижні. Два тижні – це період, за який партію пального доставляють на АЗС від постачальника.

Гривня теж не була стабільною, і весь місяць її курс коливався. Хоча за підсумком місяця нацвалюта показала невелике зміцнення: 5 копійок до долара і 40 коп. до євро. Але цього недостатньо, щоб згладити ефект від зростання цін на зовнішньому ринку.

Чого чекати у вересні

У кінці серпня відбулося дві події, які могли вдарити по цінах:

Білорусь знову підвищила експортні мита на нафту і нафтопродукти з 1 вересня. Після попереднього підвищення пройшов тільки місяць. Мито на прямогонний бензин зросло з $25,7 до $26,1 за 1 тонну. На товарні бензини – з $14 до $14,2 за 1 тонну.

Кабмін увів спецмита на скраплений газ і дизпаливо з Росії. Імпорт дизелю з РФ по трубопроводу буде обкладатися спецмитом у розмірі 4%, скраплений газ – 3%.

Однак саме ці два чинники мало вдарять по кишенях автовласників, переконаний Леонід Косянчук.

“Україна має максимальну диверсифікацію джерел постачання в Україну, і більшою мірою на ціни впливає політика Національного банку України, ніж зовнішнє ціноутворення. А якщо навіть введуть в Україні спецмито 4%, то це дасть 40 копійок – це мізер. Істотнішу роль відіграватимуть попит і пропозиція”, – вважає Косянчук.

Водночас експерт підтримує введення і утримування акцизів на скраплений газ, великий відсоток доходів від яких спрямовують на ремонт і облаштування автомобільних доріг.

“Авто на бензині і на зрідженому газі однаково псують дороги. Тільки акциз на газ у п’ять разів менший”, – зауважує Косянчук.

У вересні ціни на пальне продовжать повільне зростання, впевнений Дмитро Марунич. Це відбуватиметься через те, що гривня поступово слабшає, а дорожча нафта продовжує надходити на нафтопереробні заводи.


Не пропустіть