В Україні може різко погіршитися якість бензину

0

У Раду внесений законопроект, прийняття якого дозволить розбавляти паливо ще більше, пише segodnya.ua.

Нечесним продавцям, які “експериментують” з бензином, можуть розв’язати руки. Минулого тижня у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №4067 “Про внесення змін до Податкового кодексу (щодо створення сприятливих умов для розвитку національного виробництва якісного палива)”.

“У випадку його прийняття, вітчизняний паливний ринок ризикує ще більше піти в тінь, а якість бензину погіршиться, так що автовласникам варто готується до збільшення витрат на ремонт машин”, – заявив керівник проекту А-95 Сергій Куюн.

Мінус податки

Законопроект містить два основні пункти. Перший – це зниження акцизної ставки на так зване альтернативне паливо з нинішніх 120 євро до 75 євро/т. Йдеться про паливо, в якому більше 30% компонентів не є нафтопродуктами, це, наприклад, біоетанол або бензини з різними присадками.

У пояснювальній записці до документа йдеться, що високі податки не дозволяють вітчизняним виробникам “міксувати” звичайне паливо з альтернативним “для поліпшення його характеристик”.

Крім того, пропонується змінити сам порядок нарахування податку, щоб виробники платили не з усього обсягу палива, а тільки за його “нафтову частину” за вирахуванням частки альтернативних інгредієнтів.

“Вартість імпортного альтернативного палива, як сировини набагато вище, ніж бензину. Крім того, собівартість готової продукції формують суму сплаченого імпортером ввізного мита, логістичні та виробничі витрати. Тому за умови високих акцизних ставок на альтернативне паливо втрачається економічна доцільність виробництва високоякісного палива в Україні” , – вважають автори документа.

Варто відзначити, що акциз в 120 євро/т для альтернативки встановили тільки з 1 січня цього року – така норма міститься в новому Податковому кодексі і була запропонована як одне з джерел наповнення бюджету. Вона, до речі, виявилася чи не єдиною зі списку акцизних нововведень, яку повністю схвалив в своєму недавньому звіті МВФ. “До цього ставка становила 100 євро/т, а до 2014 р акциз з альтернативного палива взагалі не стягувався”, – говорить Куюн.

Що продаватимуть під виглядом бензину

Зрозуміло, що нафтотрейдерам платити зайве не хочеться. По суті, лобістський слід в цьому законопроекті довго шукати не потрібно. Одним з його авторів є депутат Степан Івахів (депутатська група “Воля народу”), який є співвласником групи компаній “Континіум”. Остання контролює одну з найбільших в Україні мережу АЗС WOG, і продає паливо 95 eco+, яке виробляється на заводі Орлен в Литві з використанням тієї самої “альтернативної сировини”, пільгових умов для якої просять в законопроекті.

“З одного боку це непогана пропозиція, яка реально могла б сприяти збільшенню виробництва якісного і дешевого бензину. Але дуже великий ризик, що податкові пільги використовують як чергову схему. Свого часу під виробництво пільгового біоетанолу у нас списували рекордні обсяги спирту, який потім йшов на виробництво “сірої” горілки. Де гарантія, що ситуація не повториться”, – зауважив Куюн.

Сумнівається в ефективності “бонусів” для паливників і керівник проектів НВЦ “Психея” Геннадія Рябцева. “Це призведе до ще більшого збільшення частки сурогату, який намагаються видати за бензин. Будуть експериментувати з бензолом, толуолом та ін. А в умовах мораторію на перевірки, у так званих” виробників “взагалі зникає стимул витримувати норми вмісту домішок в паливі”, – пояснив він.

При цьому розраховувати на те, що українські водії зможуть купувати нехай і не дуже якісний, але хоча б дешевий бензин, не варто. “У нас і зараз частка сурогату та контрабандного палива складає 25-30% (на чому держбюджет щорічно втрачає близько 5 млрд. грн. – UBR.ua), причому собівартість деяких партій вдвічі нижче, ніж у “чесного” бензину. Але чомусь то ми не бачимо супернизьких цінників на жодній вітчизняній АЗС”, – відзначає експерт.

АЗС не хочуть в комп’ютер

Не менш руйнівною для ринку ризикує опинитися й інша норма, яка міститься в законопроекті. Автори документа пропонують відстрочити запровадження Єдиного реєстру акцизних накладних та системи електронного адміністрування реалізації палива. Перша новація повинна запрацювати вже з 1 березня, а друга – з 1 квітня цього року. Обидві вони спрямовані якраз на виведення ринку з тіні.

“Як показує практика, переклад бази оподаткування в електронну форму дає дуже хороші результати. Наприклад, введення електронного адміністрування ПДВ збільшило збори на 30%. Для нафторинку ж ліквідація або хоча б зменшення тіньового сегмента вже критично важливо. Тому лобіювання відстрочки виглядає, по меншою мірою, дивно. тим більше, що виходить воно не від УКРІНФОРМ, яка могла б аргументувати це прохання тим, що не встигає технічно підготуватися, а від представників нафтотрейдерів”, – дивується Куюн.

До речі, самі податківці вже підготували і подали в уряд проект постанову, яка повинна прописати порядок роботи нової системи справляння податків з паливників.


Не пропустіть