В Україні різко подешевшають автомобілі: популізм чи реальність?

2

В Україні відразу на 12% можуть подешевшати автомобілі. Це може статися, якщо ініціатива прем’єр-міністра про скасування імпортного мита на старі машини буде реалізована.

Експерти вважають, що такий підхід слід застосовувати і на нові автомобілі. У Мінфіні поки не можуть відповісти, як в результаті буде реалізовано пропозицію прем’єра. При цьому напевно це рішення, якщо воно все-таки буде прийнято, викличе протест Росії, яка оскаржить його в СОТ. До того ж ініціатива уряду може зіткнутися з лобістами українського автопрому в парламенті, інформує еizvestia.com.

Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк доручив Міністерству фінансів, Міністерству економічного розвитку і торгівлі, а також Державній фіскальній службі розробити законопроект про скасування ввізного мита на старі автомобілі з усіх країн, крім Росії. Таке розпорядження прем’єр дав на засіданні Кабміну в середу. «До мене прийшли сотні листів громадян. Люди вважають, що це буде правильний крок для того, щоб зняти навантаження на громадян і збільшити можливості для громадян країни купувати автомобілі », – заявив Яценюк.

Однак навіть якщо мита і будуть скасовані, українці не зможуть масово завозити дешеві старі авто з європейських країн, перш за все з Польщі чи Словаччини. Нагадаємо, що з 1 січня в Україні не можна ввозити автомобілі, які не відповідають екологічним вимогам стандарту Євро-5. Це передбачено угодою про асоціацію з ЄС. Стандарту Євро-5, введеному в ЄС з вересня 2009 року, відповідає модельний ряд авто, вироблених в 2010 році. Тому машини старше п’яти років автоматично потрапляють під заборону ввезення в Україну.

На думку генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олега Назаренка, скасовувати мита для авто, вироблені в країнах ЄС, слід було ще раніше. Крім того, підписуючи угоду про асоціацію, не потрібно було встановлювати тривалий перехідний період зниження мит, вважає Назаренко. Нагадаємо, угодою передбачено, що 10% мита при імпорті легкових авто повинно знижуватися протягом 10 років щорічно на 0,9%. Разом з тим до кінця минулого року автомобілі з Росії ввозилися на пільгових умовах. «У нас до 1 січня цього року майже два роки російські автомобілі ввозилися за нульовою ставкою, а авто з ЄС – за ставкою 10%. Ми з ким підписали угоду, з Росією чи з ЄС? », – задається питанням Назаренко.

Крім того, гендиректор ВААІД вважає, що прибрати мито потрібно відразу і на нові автомобілі. «Ми не можемо розділяти старі автомобілі і нові, зробивши мито на старі авто нульовим і залишивши його на нові. Швидше за все, мається на увазі на всі автомобілі. Такий підхід ми підтримаємо», – зазначив Назаренко.

Втім, високопоставлений співрозмовник «Апострофа» в Міністерстві фінансів не зміг уточнити, чи будуть нульові мита поширюватися на нові авто. За словами чиновника, який побажав залишитися неназваним, міністерство поки що не має жодних законодавчих напрацювань з приводу скасування мит на будь-які автомобілі. «Ми ще нічого не пропонували. Дискусія була тільки в рамках депутатських законів, які можна знайти на сайті Верховної Ради », – зазначив співрозмовник.

Нагадаємо, в кінці минулого року кілька десятків депутатів зареєстрували законопроект, яким запропонували багаторазово зменшити ставку акцизного збору при ввезенні «вживаних» авто в Україні. Причому і комітет з питань податкової та митної політики, і, головне, наукове управління ВР, підтримали цю пропозицію.

За оцінками Олега Назаренко, в разі обнулення мит вартість авто знизиться мінімум на 12%, з яких 10% – це саме мито, а 2% – ПДВ в розмірі 20%, яке стягується з розміру мита. «Автомобіль, який, умовно кажучи, коштує $ 20 тис., буде дешевше майже на $ 2,5 тис.», – каже Назаренко. Тоді як, на думку економіста, головного редактора журналу «Деньги» Олександра Крамаренка, пропозиція про зниження ввізного мита – акт популізму від глави уряду, і економія не буде достатньо суттєвою. «Справа в тому, що основне податкове навантаження при імпорті вживаних автомобілів – НЕ ввізне мито, яке пропонує знизити прем’єр, а акциз і ПДВ. Частка мита в витратах на розмитнення занадто мала, щоб покупці могли це відчути », – зазначив Крамаренко.

Крім того, експерти звертають увагу, що навіть в разі оперативної підготовки документа і реєстрації його в парламенті немає гарантій швидкого розгляду законопроекту. Адже ініціатива може бути заблокована лобістами українського автопрому. Якщо ж рішення все ж буде прийнято, слід очікувати реакції від Росії. На думку економіста Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Ангели Бочі, Москва, напевно, подасть скаргу до СОТ, аргументуючи це дискримінаційними заходами відносно до її експортерів. «Але в цьому випадку Україна може посилатися на статтю XXI ГСТТ «Винятки з міркувань безпеки» для врегулювання питання», – вважає експерт.

При цьому, на її думку, на тлі загального позитивного ставлення до ініціативи про скасування імпортного мита найбільш гострим питанням може бути пошук компенсаторів надходжень до бюджету, оскільки навіть за умови скасування імпортного мита навряд чи вдасться значно збільшити експорт автомобілів у зв’язку з низькою купівельною спроможністю населення .


Не пропустіть