Експерти заінтригували майбутньою ціною на бензин в Україні

0

До кінця квітня бензин в Україні може подорожчати на 1 гривню. Однак якщо національна валюта зміцнюватиметься, то вартість палива можуть і не підвищувати.

Про це повідомляє “Сегодня”.

Експерти відзначають, що в Україні в результаті зростання курсу долара і подорожчання нафти на світових ринках склалися передумови для подорожчання бензину на 1 гривню. За словами директора “Консалтингової групи А-95” Сергія Куюна, ціни будуть коригуватися в бік підвищення до кінця місяця.

У свою чергу, президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук пояснює, що бензин в Україні все ще недооцінений. Реальна його ціна, за оцінками експертів, повинна бути приблизно на 1 гривню вище. Оператори бояться піднімати ціни, оскільки слідом за цим можна очікувати скорочення обсягів продажів.

“Ми розуміємо, що буде, якщо ми підвищимо ціну, а вона і так, з огляду на купівельну спроможність українців, зашкалює. Як тільки ми підвищуємо ціну, у нас падають обсяги продажів. Коли втрачаємо обсяги продажів, питомі витрати перекривають планований прибуток”, – говорить Косянчук.

873054

986777

За його словами, на вартість бензину в Україні впливає кілька факторів: вартість сировини, курс долара, фіскальне навантаження.

“Валютна складова в ціні велика. Але і закупівельна ціна теж впливає. Не так сильно, як курс гривні, але теж впливає. Зовнішній ринок демонструє різні вектори. Він то піднімається, то падає. Будемо дивитися по ситуації. Гривня трохи підвищила свою вартість – це позитивна тенденція “, – зазначив експерт.

За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, в структурі ціни на бензин А-95 закупівельна вартість світлих нафтопродуктів (закуповуються в доларах) займає всього 37,8%. Акцизний податок (22,8% в структурі ціни) та акцизний податок на роздрібну реалізацію (5,4% в структурі ціни) сплачуються в євро. Ще 15,8% вартості – податок на додану вартість (сплачується в національній валюті). На логістику припадає 4,4% від кінцевої вартості палива, ще 13,8% – торгова націнка і адміністративні витрати.

Таким чином, українець, купуючи п’ять літрів бензину, наприклад, за 100 гривень, 44 гривні віддає на податки, 13,8 гривень віддає на утримання заправок, зарплати і прибуток, 37,8 гривень платить за самі нафтопродукти і 4,4 гривні – за логістику. Отже, на 66% ціни на бензин впливає курс долара в Україні. При цьому приблизно 85% світлих нафтопродуктів Україна закуповує за кордоном.

Куюн нагадує, що в січні долар в Україні коштував 24 гривні, зараз – 25,5 гривень. Нафта на світових ринках на початку січня продавалася по $ 30 за барель, зараз – по $ 40.

“Все це створює передумови для зростання ціни. Я думаю, що найближчим часом збережеться потенціал зростання в діапазоні 50 копійок – 1 гривні на літрі. Я думаю, що до кінця квітня ціни будуть незначно коригуватися в бік зростання”, – сказав він.
Крім того, директор спеціальних проектів науково-технічного центру “Психея” Геннадій Рябцев пояснює, що девальвація гривні на кожні 10 копійок призводить до обгрунтування для підняття цін на бензин на 7 копійок.

Отже, якщо в січні долар (за курсом Національного банку) продавали по 24,1 гривні, а зараз по 25,6 гривень, то є підстави для того, щоб бензин подорожчав на 70 копійок. При цьому середня вартість бензину марки А-95 з 1 січня навпаки знизилася на 7 копійок.

Однак Косянчук впевнений, що якщо національна валюта зміцнюватиметься, то вартість бензину можуть і не підвищувати. Оператори в першу чергу борються за обсяги продажів, тому і намагаються утримувати низькі ціни. Крім того, за його словами, частина ринку переховується від податків і завдяки цьому може продавати паливо за демпінговими цінами.

У свою чергу, Куюн пояснив, що на ринку палива вже багато років не грає великої ролі сезонний фактор. “Чому ми боїмося сезонних змін? Раніше до 2005 року ринок забезпечувався паливом з українських нафтопереробних заводів. Напередодні посівної кампанії вони постійно заявляли, що у них поломки, проблеми і постійно це призводило до стрибка цін на внутрішньому ринку. Було вузьке коло постачальників, не було конкуренції, і при виникненні проблем хоча б у одного постачальника, спостерігалося зростання цін “, – розповів експерт.

Зараз пропозиція на ринку значно перевищує попит. “Будь-який попит відразу задовольняється великою пропозицією. Коли немає проблем з поставками, немає і проблем з ажіотажем”, – зазначив Куюн.


Не пропустіть