«Дешевше сім років «відмічатись» на кордоні, ніж один раз чесно розмитнити авто!»

На останньому засіданні свого уряду Арсеній Яценюк доручив внести в парламент законопроект про скасування ввізного мита на вживані автомобілі з усіх країн, крім Росії. «До мене надійшли сотні листів громадян. Люди вважають, це буде правильний крок для того, щоб зняти навантаження на громадян і збільшити можливості для громадян країни купувати автомобілі», — заявив поки ще прем’єр-міністр Яценюк. Однак навіть зі скасуванням мит розмитнення вживаних автомобілів суттєво дешевшим не стане. А отже, не зникнуть черги на кордонах, які створюють українці, що їздять авто з транзитними номерами, пише wz.lviv.ua.

Найдорожча частка розмитнення авто — не мито, а акциз, повідомив начальник Львівської митниці Левко Прокіпчук під час засідання, організованого Львівським теруправлінням Асоціації платників податків. “Ми підраховували, що вартість розмитнення автомобіля, який коштує три тисячі євро, може сягати навіть семи тисяч євро. При цьому мито становить лише 10%. Решта — акциз та ПДВ”, — каже Левко Прокіпчук. За словами митника, якби вартість розмитнення вживаного автомобіля була економічно обґрунтованою, не було б такої проблеми з “транзитними” автомобілями (тобто з іноземною реєстрацією). Адже саме через українців, які їздять нерозмитненими авто і кожні 5-10 днів змушені перетинати кордон, у пунктах пропуску утворюються багатогодинні черги. За даними Романа Тузяка, голови громадської організації “Завтра” (представляє інтере­си власників авто з транзитними номерами), в Україні налічується майже 500 тисяч власників таких авто. Переважно це жителі чотирьох областей Західної України.

Аби вирішити проблему “транзитників”, митники спільно з ГО “Завтра” розробили власний законопроект, який би частково вирішив проблеми “транзитників”. “Суть законопроекту в тому, аби на півроку знизити ставки акцизу для малолітражних автомобілів у десять разів, для великолітражних — у п’ять разів. Власникам, які уже мають транзитні авто не менше одного року, даємо можливість розмитнитись за зниженими ставками, – каже Левко Прокіпчук. – На сьогодні в Україні діє обмеження щодо ввезення автомобілів не нижче стандарту Євро-5. Тобто автомобілі, випущені раніше 2010 року, ввозити не можна. Більшість “транзитних” автомобілів старші. Тому ми передбачили у прикінцевих положеннях, що для “транзитних” автомобілів це обмеження не буде поширюватись”. Левко Прокіпчук переконаний, справедливо було б знизити вартість розмитнення для усіх вживаних автомобілів, але українські виробники і дилери, які мають потужне лобі у парламенті, такий законопроект точно не пропустять.

За словами Романа Тузяка, навіть якщо лише кожен п’ятий власник авто з транзитними номерами погодиться на розмитнення авто за зниженими ставками, це дасть понад 10 мільйонів доларів до бюджету. “Вартість розмитнення в Україні настільки висока, що, за нашими підрахунками, за цю суму можна сім років кожні п’ять днів їздити зі Львова на кордон. А якщо врахувати, що люди беруть ще по дві пачки цигарок, назад везуть певний товар, то ще довше, – каже Роман Тузяк. – Зрештою, це ще й питання безпеки на дорогах. Середній вік автомобіля в Україні — понад двадцять років. Більшість з цих старих авто не відповідають жодним вимогам безпеки, тому у нас така висока смертність на дорогах. Тоді як вживані європейські авто переважно обладнані подушками безпеки, вони в хорошому технічному стані, не так забруднюють довкілля”.

Поки законопроект розглядатимуть у парламенті, митники намагаються спростити життя автовласникам, домовившись з польською стороною про “пересічку”. Так звана “пересічка” дає можливість власниками відмітитись в українських службах і відразу ж їхати назад, без заїзду на польську сторону. Такий режим існує в Закарпатській, Чернівецькій областях, натомість польські прикордонники наразі не хочуть пристати на таку пропозицію.

“Наші польські колеги підрахували, що 13% автомобілів, які перетнули кордон, повертаються назад упродовж години. Це “транзитники”, які їдуть лише для того, аби відмітитись, а не везуть цигарки чи їдуть за товаром, – каже Левко Прокіпчук. – За нашими спостереженнями, майже 65% авто, які перетинають кордон, — на іноземних номерах. З них лише 2-3% іноземці, які справді їздили в Україну у справах. Решта — українці на “транзитних” авто. Якби ми вирішили цю проблему, це значно зменшило б навантаження на пункти пропуску”. За словами головного львівського митника, проблема “транзитних” авто — не лише суто українська. У Польщі виник цілий бізнес з продажу авто українцям. Зокрема, деякі поляки є одночасно співвласниками до двох тисяч транспортних засобів. Орієнтовно за 100 євро поляки вписують своє прізвище у техпаспорт, — аби українець міг користуватись цим транспортом як “транзитним”. У Словаччині така послуга коштує 200 євро.

Ще один “свіжий” бізнес, який виник через нашестя “транзитних” авто, — довідки від СТО про те, що машина в ремонті, а тому не могла пересікти кордон у встановлений термін. З березня митники почали вимагати, аби власники авто з транзитними номерами повідомляли митників про те, що авто на ремонті і на якому СТО його ремонтують. Почали перевіряти і самі СТО — є там вказані авто чи ні. “СТО почали заробляти на видачі таких довідок. Навіть в Інтернеті були оголошення. Від окремих СТО стало надходити стільки довідок, що вони фізично не могли прийняти стільки авто. Коли ми виїжджали з перевірками, то в одному з випадків виявилось, що сама СТО уже чотири роки як не працює, зате довідки справно штампує. Тому наша вимога повідомляти заздалегідь, що авто в ремонті, — цілком логічна. Для людей, у яких справді щось сталось, — це не проблема, тим більше, що повідомити можна факсом чи через Інтернет”, – каже Левко Прокіпчук. Відтак, якщо на початок березня митникам щодня надходило приблизно 60 повідомлень, що авто в ремонті, то уже на кінець місяця — лише 15 повідомлень на день.





Більше новин


Прокоментуй новину