7 причин, чому Україна має підтримати електромобілі

1

Навіть не беручи до уваги позитивний вплив електрокарів на екологію, вони будуть надзвичайно вигідними для економіки нашої країни, пише ua-ekonomist.com.

Електромобілі спровокують наступну нафтову кризу, а 2020-ті стануть їх десятиріччям – прогнозує Bloomberg New Energy Finance. Керівництво розвинених країн вже давно всіляко сприяє просуванню електрокарів. Для покупців створюються преференції: податкові пільги, компенсації вартості авто, безкоштовні парковки тощо. Україна для популяризації електромобілів робить мало. У листопаді 2015 року парламент, одним з останніх в Європі, вжив заходів для підтримки електромобілів, проголосувавши за скасування для них ввізного мита, але відмовився скасувати ще й ПДВ, як в країнах-лідерах електромобільного ринку.

Але зростання кількості електричних авто у нас все одно б’є рекорди. Як повідомляв Ecotown, станом на середину лютого 2016 року в Україні зареєстровано вже 693 електрокари.

Які зміни чекають на нашу країну, якщо уряд і парламент запустять повноцінну підтримку екологічних авто?

1. Україна здобуде незалежність від імпортної нафти

Найочевидніше з точки зору вигоди для держави – електрокари знижують залежність країни від імпортних нафтопродуктів. У той час як 85% палива завозиться з-за кордону, електроенергію Україна виробляє сама. На додачу, знизиться попит на іноземну валюту для розрахунків за паливо, що позитивно для курсу гривні. Фахівці компанії ElectroCars прогнозують, що без додаткової стимуляції продажі електромобілів в Україні протягом наступних 4 років сягнуть 3 тисяч штук, а в разі скасування ПДВ – 23 тисяч.

У результаті, замість $ 60 млн країні необхідно буде щорічно завозити бензину в країну тільки на $ 36 млн (без податків і зборів).

2. Україна отримає не менше $ 3 млрд «на екологію»

Згідно з Паризькими кліматичними угодами, розвинені країни взяли на себе зобов’язання щороку виплачувати країнам, що розвиваються, $ 100 млрд на екологічні проекти. Порядок такий: якщо держава показує прогрес в боротьбі за зниження викидів парникових газів – їй дають ще грошей на майбутні екологічні проекти.

«В Україні 40% викидів парникових газів припадає на автомобілі. А у великих містах 80% викидів – це вихлопні труби. Саме ці викиди нашій країні найлегше буде скоротити, – говорить глава правління Асоціації учасників ринку електромобілів Арсеній Абдураїмов, – адже збільшення числа електромобілів практично не вимагає бюджетних вкладень. Для цього треба тільки знизити податки на них, і люди почнуть самі пересідати на більш дешевий вид транспорту».
За його підрахунками, скасування ПДВ може принести нашій країні не менше $ 3 млрд. Ці гроші можна буде витратити на розвиток зарядної інфраструктури для електрокарів, що також буде вагомим внеском у розвиток економіки.

3. “Одужає” вітчизняний ринок електроенергії

Масове використання електрокарів (будемо виходити з прогнозованих 23 тисяч) дозволить Україні краще збалансувати споживання струму. Зараз в Україні є величезна проблема: вночі витрачається менше струму, ніж вдень. Але атомні електростанції, які виробляють найдешевший струм, не можуть постійно включатися і вимикатися й весь час дають однакові навантаження. Доводиться використовувати їх не на повну потужність, а для “маневрування” використовувати дорожчий струм вугільних електростанцій. Влітку в цьому частково допомагає також гідроенергетика.

Електромобілі ж заряджаються переважно вночі, і в усьому світі дозволяють вирівняти графіки навантаження на енергосистему, так що можна буде більшою мірою задіяти АЕС. За підрахунками ElectroCars, зараз кіловат-година від теплових електростанцій коштує на енергоринку 0,8565 грн, а атомних – 0,3846 грн. І за чотири роки, поки кількість електричних авто буде зростати, українська економіка заощадить $ 200 тис.

4. Зросте внутрішній попит

Гроші, які населення раніше витрачало на бензин, і вони йшли за кордон, тепер будуть витрачатися, перш за все, на українські товари.

Як підрахував співзасновник компанії ElectroCars Олександр Кравцов, проїздивши на Nissan Leaf за менш ніж за рік 40 тис. км, він сплатив за електроенергію менше $100 (у порівнянні з $ 2-3 тис, які треба було б витратити на бензин), $ 500 заощадив на маслах (які не потрібні) і ще $ 500 – на техобслуговуванні. Акумулятора потрібно поміняти через кілька років, новий коштує $ 6 тис. За його словами, новий акумулятор легко окупиться за 2 роки, і при цьому можна продовжувати їм користуватися ще кілька років, заощадивши ще як мінімум $ 15 тис.
«За цей час акумулятор «просів» тільки на 5%», – говорить Кравцов.

5. Розвиватиметься підприємництво

При створенні інфраструктури для обслуговування електрокарів з’являються нові робочі місця. Наприклад, в Україні вже відкриваються автосалони з продажу електромобілів. Ці авто беруть в служби таксі – вони дозволяють бізнесменам заощадити кошти. Еко-таксі вже є в Києві, Харкові, Львові, Одесі. Також вони вигідні для служб доставки.

У світі в порядку речей використовувати послуги зарядної станції для збільшення оборотів основного виду бізнесу. Наприклад, якщо водій заїжджає підзарядити авто біля кафе і т.п., то проведе там не менше години, і за цей час однією першою стравою він точно не обмежиться.

Інфраструктура для електрокарів розвивається хорошими темпами. Ентузіасти вкладають кошти в створення мережі доступних зарядок по всій Україні. Ще рік тому в Києві було лише кілька зарядних станцій. Зараз їх вже три десятки. Недавно компанія «ТОКА» заявила, що планує розширити мережу електрозаправок для автомобілів на 50 штук. Поки у неї по дві заправки в Києві і Одесі, і одна у Львові. Цього року компанія планує встановити в столиці близько 30 заправок, 15 – в Одесі і 5 – у Львові.

Зарядки стали встановлювати на автозаправках. У мережі «ОККО» працює 38 чарджерів для зарядки електромобілів. Правда, тепер компанія зменшує темпи, і в найближчому майбутньому масово встановлювати їх не буде.

«Відкриваючи мережу електрозарядок в кінці 2014 року ми вже підійшли до питання комплексно, встановлюючи пристрої на самих потокових АЗК на основних трасах країни. Таким чином, ми охопили значну частину території України і дали можливість власникам електрокарів впевнено подорожувати по всій країні. Крім того, є технологічна можливість переобладнати наші чарджери в двосторонні, тобто заряджати одночасно два електромобілі», – розповів віце-президент «Концерну Галнафтогаз» Олександр Гегедиш.
Поки за підзарядку грошей в основному не беруть ні на автозаправках, ні в інших місцях. Хоча це питання часу – інвестиції необхідно буде якось окупити, а вони чималі. За словами Гегедиша, «ОККО» інвестувала в одну електрозарядку, включаючи сам пристрій, кабелі, стійку, інфраструктуру, будівельні роботи – приблизно 90 000 грн.

6. Стимулюватиметься власне високотехнологічне виробництво

У більш віддаленій перспективі в Україні може бути організоване виробництво електрокарів. А це – високотехнологічна діяльність, в якій задіяні багато виробничих сфер і наукових установ.

Зараз розмова на подібні теми викликає іронічну посмішку – про яке виробництві говорити, якщо навіть ті заводи, які є, знаходяться в жахливому стані. Іноземні компанії, які вже виробляють електрокари, далекі від зниження собівартості виробництва – на це йдуть роки. Але потенційно виробники електрокарів схильні відкривати збір авто поблизу від великих
ринків. А наш ринок, за умови введення пільг, може стати великим, враховуючи вартість бензину.

У минулому році Мінекономіки навіть повідомляло про переговори з іноземними компаніями про створення тут спільних підприємств для розробки технологій і виробництва електромобілів. Повідомлялося також, що можливість налагодити в Україні для початку крупновузловий збір розглядає компанія Bio Automotive Co. Тим часом, вже кілька українських компаній почали самостійно розробляти і виробляти зарядні станції.

7. Збережемо здоров’я і гроші на медицину

І, нарешті, найголовніше: жителі міст будуть дихати чистішим повітрям. У нашій ситуації, здавалося б, не час думати про екологію, і працюють тільки економічні стимули. Але, насправді, здоров’я населення – це гроші країни. В ЄС підрахували, що на лікування кожного жителя загазованих міст щороку необхідно витрачати по 200 євро. Ці витрати скоро ляжуть на державний та сімейний бюджети українських громадян. Що ж стосується викидів в атмосферу при виробництві струму на електростанціях, то, по-перше, електростанції зазвичай розташовані не в найбільш густонаселених районах, а по-друге, в світі частка ТЕС у загальному виробництві електроенергії постійно падає за рахунок відновлюваних джерел енергії. І нашій країні цього тренду також не уникнути.