Вторинний ринок автомобілів перетворюють у монополію

0

Фахівці певні, що чекати на доступність старих авто, після того як закон набуде чинності, не варто, пише vidido.ua.

Новації в законодавстві тривають, і як завжди, доволі суперечливі. Цього разу увагу законодавців привернув вторинний ринок, зокрема ринок користаних автомобілів. Отож, Верховна Рада України прийняла за основу та в цілому законопроект №3046-д “Про внесення змін до статті 189 Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних товарів”. За прийняття законопроекту в цілому проголосували 234 депутати.

Згідно із пояснювальною запискою, це дозволить вивести авторинок із тіні, забезпечити прозорі та конкурентні умови для роботи офіційних дилерів у сфері перепродажу вживаних авто і забезпечити стабільні додаткові надходження до державного бюджету.

– Продаж автомобілів з пробігом через офіційні дилерські мережі – це додаткові робочі місця для майстрів сервісу в зв’язку з необхідністю розширення сервісних потужностей підприємств, а також менеджерів з продажу уживаних автомобілів. Це і додаткові доходи, пов’язані з наданням фінансових і страхових послуг для покупців, що своєю чергою збільшує надходження до бюджету країни, – йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.

Зокрема, документом передбачається виключення поняття однорідності для цілей статті 189 Податкового кодексу України; запровадження справедливого застосування податку на додану вартість до операцій на ринку вживаних товарів (зокрема вживаних транспортних засобів), що полягає в оподаткуванні маржинального доходу, тобто різниці між ціною продажу та документально підтвердженою ціною придбання вживаного товару.

– Тепер в автомобілістів є можливість не тільки продавати та купувати своє авто в інтернеті або на базарі, але і віддати його на комісію в салон або на комісійний майданчик (купити авто теж там можна з упевненістю, що воно не проблемне і не в угоні або заставі), обміняти його на нове або більш “свіже” з доплатою тощо, – зазначив на сторінках одного з інтернет-видань генеральний директор Асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Проте фахівці кажуть, суттєвого зниження вартості вживаних авто очікувати не варто. Підписаний закон, за задумом законодавців, повинен сприяти не зниженню вартості, а лише легалізації ринку продажу вживаних автомобілів через офіційних автодилерів. Він також змінює структуру сплати податків від перепродажу автомобілів. Раніше автосалони, що працюють за системою «trade-in», якщо брали автомобіль на комісію за, умовно, 10 тис. доларів повинні були сплатити 20% ПДВ. Відтак, щоб заробити тисячу доларів на перепродажу автомобіля, продати автомобіль салон повинен мінімум за 13 тис. доларів. З цієї суми 10 тис. доларів треба віддати продавцю, 2 тис. доларів – заплатити ПДВ. Тепер же для того, щоб заробити тисячу доларів на продажу вживаного автомобіля, що оцінений в 10 тис. доларів, салону достатньо продати його за 11,2 тис. доларів. Оскільки, згідно з новим законодавством, ПДВ треба заплатити лише зі свого прибутку. Тобто при маржі 1200 доларів ПДВ складе 240 доларів.

Також економісти припускають, що подібний закон може призвести до монополізації вторинного автомобільного ринку, що явно не принесе користі ні пересічним покупцям авто, ні держбюджету.

– Ймовірно, це монополізація. Адже будь-яке обмеження веде до монополії. Це так само як з цигарками. У всьому світі встановлюють мінімальну можливу ціну, а в Україні встановили на роздріб максимально можливу ціну, називаючи це боротьбою з курінням. Так само у цьому випадку, будуть салони, до яких буде рекомендовано звертатися, а інші будуть мати обмежені можливості працювти на ринку і це обмежить економічні свободи. Попри розмови, в цілому, не думаю, що це вплине на надходження до бюджету. Якщо будуть якісь збільшення, то вони будуть такими копійчаними, що їх ніхто не помітить, – каже кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки підприємства та управління персоналом ЧНУ Богдан Ковалюк. – Та думаю, проблема в іншому. У тому, що вже пора розглядати автомобілі не як засіб розкоші, а як засіб пересування. І просто такий комуністичний радянський підхід у чиновників, що автомобіль – це привілей лише тих, хто може собі це дозволити, створює в Україні ціни, які в десять разів вищі, ніж в Євросоюзі, при тому що зарплати напевно у сорок-п’ятдесят разів менші, ніж у деяких країнах.

Отож, попри сподівання, швидше за все, авто й надалі доступним не буде, а враховуючи вартість обслуговування і пального, річчю для людей несереднього достатку.


Не пропустіть