Як Україна підтримує електрокари і чому вони вигідні для країни

Україна вибилася в лідери Європи за темпами зростання ринку електромобілів, але ще більше стимулювати зростання продажів електрокарів могла б скасування ПДВ і акцизного збору на автомобілі з електродвигуном, пише segodnya.ua.

У першій половині 2016 року сегмент електромобілів на українському авторинку склав 0,7%. За даними Європейської асоціації виробників автомобілів, у країнах ЄС частина продажів електромобілів в середньому склала 0,4%. У країни є всі шанси зайняти свою нішу у виробництві електромобілів, але для цього потрібен зустрічний крок від держави, відзначають експерти.

В Україні зростає попит на електромобілі

За вісім місяців цього року до України ввезено 1550 електрокарів, для порівняння, у 2015 році – 731, в 2014 – 95. Поки що обсяги продажів невеликі. Особливо, якщо порівнювати з країнами ЄС, де кількість електромобілів вимірюється тисячами. Тільки в Норвегії зареєстровано понад 22 тис. електрокарів, у Франції – 17 тис., Німеччині – 9,4 тис. Але і українські показники вже випереджають Польщу і Росію, де за півроку продано 33 електромобіля. Зростання попиту на електрокари в Україні експерти пов’язують зі скасуванням ввізного мита, подорожчанням палива та хорошою інфраструктурою. З 1 січня імпортери електромобілів не платять ввізне мито, яке становить 10% від вартості авто. Але всі позитивні тенденції можуть зійти нанівець через сертифікацію автомобілів – з серпня в Україні перестали сертифікувати американські автомобілі через те, що стандарти США не відповідають європейським.

“Як ми і прогнозували, скасування мита на ввезення авто з електродвигуном стане поштовхом для українців. Влітку ціна на найпопулярнішу модель – Nissan Leaf – знизилася до 15 000 доларів. Інша справа, що в останній квартал року не буде таких показників. З серпня почалися труднощі з сертифікацією американських авто. А ось ця комфортна для українців ціна можлива саме через пільги для електромобілів, які є в Сполучених Штатах. Українці купують більше 90 відсотків електрокарів з пробігом. Американський ринок дозволяє генерувати в Україні ціну в два рази меншу нового електрокара з Європи. Тому ступор з сертифікацією зараз поступово уповільнює ринок”, – відзначає CEO ElectroCars Олександр Кравцов.
Ще більше стимулювати зростання продажів електрокарів могла б скасування ПДВ і акцизного збору на автомобілі з електродвигуном. У 2015 в Раду був поданий законопроект про скасування податків на електрокари, але парламентський комітет з оподаткування не пропустив його, пояснюючи своє рішення тим, що виробники і імпортери автомобілів на бензині виявляться не в рівних умовах. Законопроект відхилили через те, що в парламенті і уряді є група людей, які не підтримують скорочення в Україні автомобілів на паливі, вважає глава Клубу електромобілистом Володимир Романцев.
“Депутати розуміють, електромобіль нічого не дає. Якщо подивитися на європейські країни, можливо, вони бачать для себе якусь загрозу. Електромобілисти, по-перше, не купують бензин, по-друге, не мають таких потреб в запчастинах”, – відзначає він.

Чому електромобіль вигідний

Чим більше в країні буде електромобілів, тим менше Україна буде залежна від імпорту бензину, який ми купуємо в основному в Росії. На сьогодні Україна імпортує 85% палива, тоді як електроенергію виробляє сама. За підрахунками компанії ElectroCars, замість 60 млн доларів Україна може витрачати 36 млн доларів на імпорт палива. Крім цього, масове використання електрокарів дозволить збалансувати споживання електроенергії, оскільки вночі використовується електрики менше ніж вдень. Через це атомні електростанції працюють не на повну потужність. Електромобілі ж заряджаються переважно вночі. За підрахунками екологів, в Україні близько 40% викидів від автомобілів, у великих містах цей показник досягає 80%. Поступове скорочення автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння значно зменшить викиди. До того ж є і вигоди для самих водіїв. За словами Володимира Романцева, електрокар сам себе окупає і не вимагає стільки обслуговування як паливні.

“Якщо порівняти електрокар за 15 тис. доларів і дизельний автомобіль за 7,5 тис. доларів, то останній свою ж вартість подвоїть через два-три роки за рахунок постійної покупки палива. Найголовніше – шкода для навколишнього середовища і для нас з вами. ми будемо вдихати за 7,5 доларів всю гидоту. Електромобіль повертає в середньому 2 тис. доларів щорічно. Тобто за 5 років можна окупити автомобіль. Якщо брати б/в автомобіль, то за рік-два його можна окупити. І в обслуговуванні електрокари простіше – у вас немає 450 деталей двигуна які постійно ламаються, можуть бути не тієї якості і так далі”, – зазначає Володимир Романцев.

В Україні найбільшим попитом серед електромобілів користується Nissan leaf з двигуном на 24 кВт, повного заряду якого вистачає на 160 км. Його повна зарядка автомобіля триває вісім годин. При нинішніх 0,71 грн за кВт електроенергії, повна зарядка авто обійдеться в 17 грн. Деякі автоцентри при покупці електрокара дають безкоштовний доступ до мережі експрес зарядок, де можна за 20 хв зарядити автомобіль на 80%.

Основна причина популярності Nissan leaf – менша вартість у порівнянні з аналогічними автомобілями (аналіз на основі оголошень auto.riа). Так, Nissan leaf з пробігом 16 тис. км 2014 року випуску коштує 14200 доларів. Tesla 2013 року з пробігом 35 тис. км – 65 тис. доларів. Fiat Electric 2013 року з пробігом 5 тис. км – 16 900 доларів. Ford Focus Electric 2013 року з пробігом 70 тис. км – 16 тис. доларів.

За словами CEO ElectroCars Олександра Кравцова, в Україні немає проблем з пересуванням на електромобілі. “Якщо враховувати кількість зарядних станцій на трасах і можливість продовжити пробіг ще на 100 км, скориставшись генератором, то подорожі Україна вже не проблема. У великих містах уже немає ніяких труднощів з зарядкою електромобіля, в цілому по країні їх уже близько 300, третина з яких в столиці”, – говорить він.

Україна може відродити виробництво електромобілів

Для переходу українців на електромобілі є всі умови. В Україні за кілька останніх років з’явилося триста зарядочних станцій біля готелів, кінотеатрів іноді на парковках – від них автомобіль заряджається від шести годин. Поки 90% таких станцій безкоштовні, в інших випадках їх власники можуть брати плату за паркування, включаючи витрати на електрику. Заборона продавати електроенергію – один з факторів, який стримує розвиток швидкісних заправних станцій.

“Продаж електроенергії в Україні заборонена – це ще один критерій, який гальмує розвиток. Але електроенергія у нас не товар, або товар, який можуть виробляти і продавати обмежена кількість людей – це монополісти”, – зазначає Романцев.

За словами директора компанії E-Line, яка займається установкою зарядних станцій, Олега Родіна, в Україні близько 300 заправних станцій і ще близько сотні обладнаних розеток для автомобілів.
“Потрібно розділяти поняття заправних станцій. В Україні встановлюють просто розетки, щоб машини могли зарядитися і називають їх зарядними станціями. Тому вже 1,5 року ми намагаємося внести в законодавство поняття “зарядна станція”, як це розуміють у світі. Зарядна станція – це пристрій, який “спілкується” з автомобілем. Не просто передає електроенергію, а комп’ютер станції контактує з комп’ютером машини. Таких зарядних станцій в Україні близько 300 і ще 100 станцій, які насправді представляють собою електричні розетки”, – зазначає Олег Родін.

Поки крім скасування ввізного мита держава ніяк не стимулює збільшення частки електрокарів. Хоча в інших країнах існують цілі концепції, наприклад, нещодавно Норвегія заявила, що перейде до 2025 року на електромобілі, навіть в Індії хочуть це зробити до 2030. Експерти вважають, якщо буде прийнятий законопроект №4033а про стимулювання ринку електрокарів. В даному законопроекті пропонується скасувати акцизний збір на ввезення електромобілів – це 109 євро. Крім цього, зі скасуванням податків для виробників електрокарів Україні може відродитися вітчизняне виробництво таких автомобілів. Ще з 50-х років у Львові, Харкові та Запоріжжі виробляли різного роду електротранспорту від автомобілів до електробусів і навіть тролейвози. Періодично в Україні презентують вітчизняні електромобілі, але ще жоден з них не запущений в масове виробництво.

“У радянські часи це електрокари були перспективною розробкою. Масове виробництво в світі почалося чотири-п’ять років тому. Україна зі своїми розробками з радянських часів і професійними кадрами має шанс відродити виробництво електрокарів”, – відзначає генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.





Більше новин


Прокоментуй новину