Водійські посвідчення: до і після реформи МРЕВ

0

Два роки тому в Україні почали зникати МРЕВ. Натомість з’явилися сервісні центри. Та охочих отримати водійські посвідчення тільки за цей рік виявилось майже 400 тисяч. Чи стало легше стати водієм, цікавились журналісти сайту “24”.

Як реформували процедуру

Трохи більше 2 років тому старі міжрайонні реєстраційно-екзаменаційні відділи Державтоінспекції МВС почали ліквідовувати і вводити в роботу на заміну їм сервісні центри МВС, які власне і опікуються нині питаннями видачі, заміни тощо водійських посвідчень.

Спершу такі центри відкрили у Києві та великих містах. Далі – і у райцентрах.

Сервісні центри проти МРЕВ

За 2016 рік в Україні “дипломованих” водіїв побільшало на 360 256 – саме стільки нових водійських посвідчень було видано. Крім того, 100 670 посвідчень водія були замінені після втрати або викрадення і 269 348 посвідчень замінено у тому числі у зв’язку з відкриттям нової категорії.

Якщо говорити про спрощення процедур, то ми працювали, в першу чергу, над зменшенням кількості необхідних документів та часом надання послуги,
– розповів у коментарі сайту “24” керівник Головного сервісного центру МВС Владислав Криклій.

“Тепер не треба приносити три фотокартки для отримання посвідчення водія, тепер громадян фотографують на місці. Для відновлення загубленого чи втраченого посвідчення, а також для заміни особистих даних, більше не треба шукати екзаменаційну картку з автошколи, тепер вся інформація є в базах даних”, – пояснив він.

У 2015 році радник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко обіцяв, що водійські права видаватимуть за добу.

Та маємо ще кращий результат: як запевнив Владислав Криклій, посвідчення водія нині видають вже не протягом 10 днів, навіть не доби, а одразу за 30 хвилин. Вартість видачі після закінчення навчального закладу та складання іспитів – 227 гривень, а заміна або відновлення посвідчення коштує 201 гривню, уточнив посадовець.

У МВС вже анонсували запуск мобільних сервісних ценрів (фото з сайту ГСЦ МВС)

У Головному сервісному центрі нагадали – на сайті hsc.gov.ua можна знайти зрозумілі інструкції про послуги, отримати консультацію у кол-центрі або на Фейсбук-сторінці Головного сервісного центру МВС.

Від себе додамо: таких проблем, як колись мали старі МРЕВ, що називалось “немає бланків”, у нинішніх сервіс-центрів бути не має. Тільки в лютому Головний СЦ закупив бланки документів (на пластиковій основі) для виготовлення національних посвідчень водія, свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу на суму 99 млн 897 тис. грн.

Вивчив – здав

Але найкраще про процедуру знають ті, хто якраз отримав статус водія і відповідний документ про це.

Враження новоспечених водіїв щодо прозорості і простоти процесу отримання водійських прав розділились приблизно на дві частини. “Щасливчики” кажуть – все просто і без додаткових фінансових трат.

Я все здала сама без хабарів, проблем немає. Теорію можна перездати, скільки хочеш. Щоправда, перездача платна, але там якась невелика сума. На практику дається 3 спроби. Це 4 вправи на автодромі. І можна туди приїхати ввечері і потренуватися,
– розповіла у коментарі сайту “24” киянка Ліза Кравчук.

Тетяна Єліна з Сумщини також підтвердила, що особливих труднощів на шляху до статусу водія не мала.

“Ми офіційно оплачували навчання, а тоді здавали екзамен. Я, правда, аж із 3 спроби теорію здала, але це теми не зовсім стосується – просто надто нервувала. Але ніхто не натякав, шо якшо не заплатиш, то не здаси, все було об’єктивно”, – відзначила новоспечений водій.

Хабарі нікуди не зникли

Втім, знайшлися й такі, хто має про процесс навчання і отримання прав не найприємніші спогади.

Киянка Олена розповіла у коментарі сайту “24”, що залишилась незадоволена уже автошколою, де набувала необхідних водійських навичок. За її словами, там не навчили, зокрема, стартувати вгору.

Теорію здала з 3-го разу в школі і з 4-го у сервісному центрі. А практику довелось купувати. Тобто, хабарі нікуди не зникли. Точно вже не пам’ятаю формулювання, але начебто писали “за додаткові уроки водіння” 2000 грн – це за іспит водіння в школі + в центрі. А повністю всі купити: іспит в школі і в центрі (теорія + водіння) 3000 чи 4000,
— розповіла жінка.

Вона уточнила: у день складання іспиту в призначений день здача теорії безкоштовна. І ще 2 рази можна перездавати безкоштовно (якщо є зайве хвилювання абощо). А за кожен наступний раз перездачі вже треба заплатити 50 грн. Це в школі. А щодо практичного екзамену, “водіння” — кожен раз платиш за подачу машини 200 або 250 грн, якщо з першого разу не здав.

Наразі в Україні функціонує 150 сервісних центрів. (Фото з сайту ГСЦ)

“Вжух — і права готові”

Сергій зі Львова розповів сайту “24” також не надихаючу історію.

“Наприкінці курсу ми здавали так званий пробний екзамен в класі. Виглядало все досить офіційно, був навіть представник відповідного відомства. Як нам сказали, цей екзамен — ніби допуск до головного екзамену (насправді виглядало більше на натяк, що “буде важко”). Мені і ще парі людей вдалося здати, і нам призначили дату головного екзамену вже у центрі. З моєї групи там був я і ще троє, вочевидь, ті, що здали цей пробний іспит (а в групі загалом було людей 25-30). У центрі іспит з нас ніхто не здав, сказали приходити іншого разу. Словом, ми зрозуміли, шо всі “домовились”. Тож ми потрапили в гіршу ситуацію, ніж ті інші, бо тільки час втратили і потім все одно довелося заплатити”, — розповів львів’янин.

Натякали дуже так завуальовано. Швидше, мабуть, самі учні вже згодом проявляли ініціативу. “Домовитись” коштувало 60 у.о. Але можна було принести у гривневому еквіваленті. Вжух — і за два тижні права готові,
— уточнив Сергій.

Він додав: навчання обійшлося у 2250 гривень, плюс практичні заняття — 100 грн одна поїздка (всього поїздок 20). “Відразу домовлятись, мабуть, і вигідніше”, — припустив новий львівський водій.

Не сприяй хабарництву!

Тож виглядає так, що якщо людина твердо собі пообіцяла не платити ніяких хабарів, і при цьому не халтурити у навчанні, то отримати права, сплативши тільки передбачене законом, – цілком вийде. Якщо ж торована дорога – не ваш метод, то охочі отримати від вас хабара також поки що знайдуться. Але пам’ятайте, що в такому випадку саме ви стоїте на заваді реформуванню системи.


Не пропустіть