Електромобіль по-українськи: чи реально експлуатувати авто в наших умовах

0

Електромобілі в Україні входять в моду. За останній рік їх кількість на вітчизняних дорогах зросла в чотири рази. Якщо щорічне зростання ринку в світі оцінюється в 100%, то в нашій країні – в 300-400%.

Але що чекає щасливого власника новенького електрокара, коли він виїде за ворота салону. UBR.ua з’ясував, наскільки комфортно їздити на таких авто, заправляти їх і обслуговувати. І головне – у скільки це все обходиться.

За скільки окупиться

Як розповів гендиректор компанії «Оксіжен Груп» Олександр Вовк, в 2016 році в Україні було зареєстровано 2 670 електрокарів, і за станом на кінець квітня поточного року їх кількість зросла ще на 790 шт. Таким чином, загальна кількість екологічно чистих автомобілів в Україні досягло 3460 штук.

Найбільшим попитом не тільки в нашій країні, але і в світі, користується Nissan Leaf. У нас їх зареєстровано 1 867 (за даними реєстрації до 31 березня 2017 г.). Цей електрокар найбільш бюджетний, особливо, якщо модель з пробігом – його ціна варіюється від $ 9 тис. До $ 20 тис. (Їх приганяють з США в мінімальній комплектації).

Друге місце в рейтингу займає Ford. На 3-му за популярністю – найдорожчий електромобіль на ринку – Tesla (ціна на машини з пробігом від $ 50 тис.).

«Вартість електромобіля Nissan Leaf на $ 1-1,5 тис. Дорожче уживаного бензинового аналога такого ж класу, року випуску, комплектації. Ці гроші відбиваються за півроку-рік. Після цього водій починає економити $ 100-300 на місяць в залежності від розходу стилю їзди», – зауважив засновник компанії ELMOB Захар Пашун.

Олександр Вовк підрахував: якщо основні переїзди на електромобілі в межах 50 км в день, то машина повинна окупиться приблизно за 2-3 роки.

Не все райдужно

Як розповіли UBR.ua в компанії E-razborka (запчастини для електромобілів), головна проблема з якою стикаються власники електрокарів – відсутність сервісу і запчастин.

Наприклад, той же Nissan Leaf, незважаючи на свою популярність, офіційно в Україну не ввозиться і на дилерських СТО за його ремонт можуть просто не взятися.

Таким чином, у власників електромобілів є два виходи: або замовляти деталі через посередників за кордоном, або купувати їх на розборках. При цьому, компоненти підвіски, рульового управління і гальмівної системи можна брати від одноплатформенних моделей з ДВЗ (напр. Nissan Micra або Juke). При невеликій підгонці, ці деталі можна встановлювати і на Leaf.

Ще один мінус електромобілів в тому, що це суто міський транспорт. Наприклад, у того ж Leaf справна батарея може забезпечити пробіг максимум 170 км при повному заряді. З огляду на, що середньодобовий автопробіг київського водія становить не більше 60-80 км – зарядка не повинна стати проблемою. Але ось взимку, з працюючим обігрівом і вентиляторами, запас ходу падає майже вдвічі – до 80- 90 км.

В такому випадку, можна додати в автомобіль автономний обігрівач Webasto або Eberspacher (ціна від 10 до 21 тис. грн, витрати дизеля 100 грам/день). З іншого боку, температура повітря не має значення для запуску двигуна, і ви завжди зможете завести ваше авто.

«Серед проблем можна назвати необхідність посиленого прогріву салону автомобіля при сильних морозах – 10-15 градусів нижче нуля», – зауважив у розмові з UBR.ua директор «Пежо Сітроен Україна» Віктор Кордільовський.

Так чи інакше, при всьому бажанні, за місто на цій машині далеко не заїдеш – зарядні станції є тільки у великих населених пунктах, та й заповнення запасу ходу значно довше, ніж у машини з ДВЗ. Наприклад, повний бак бензинового авто заправляється за 5-6 хвилин, а батарея у Leaf, навіть при підключенні до «швидкої» трифазної зарядки буде заряджатися близько години з невеликим.

За даними «Рено Україна» в нашій країні на сьогоднішній день працює приблизно 600 станцій швидкої зарядки. Ось тільки більшість з них далекі від ідеалу.

Наприклад, якщо у Львові 90% електрозаправок відповідають стандартам Renault щодо безпечності та якості, то в столиці та Одесі таких нарахували набагато менше – всього 65%.

Проте, зарядних станцій по країні з кожним роком стає все більше.

«В цілому, їх уже понад 1000. Є багато незафіксованих в зв’язку з оформленням документів», – говорить директор компанії Аutoenterprise Дмитро Никонов.

Скільки коштує обслуговування

Зарядка 24 кіловатної батареї електрокара обійдеться приблизно в 25-30 грн. У теплу пору року, цього запасу вистачить на 100-150 км пробігу. Відповідно, якщо їздити в режимі «дім-робота-дім», то жителю, наприклад, Харкова, який живе в р-ні Холодної Гори і працює в центрі, цього може вистачити на цілий тиждень. Взимку, зрозуміло, цифри трохи інші.

У такому режимі електромобіль вигідніше навіть машини «на газу» – при пробігу в 150 км на тиждень, вам доведеться викласти приблизно 160-180 грн (якщо розглядати авто С-класу з бензиновим двигуном 1,4-1,6 літрів з ГБО). Якщо ж говорити про витрату бензину, то можна сміливо множити суму ще в 2-2,5 рази (тобто, 360 грн. І більше).

З огляду на жахливий стан наших доріг, найбільшу увагу при обслуговуванні доведеться приділяти підвісці автомобіля. Ходова у Leaf ідентична одноплатформенним моделям, тому для її ремонту можна брати деталі від них. Тобто, в цьому випадку, ціна на обслуговування електрокара і звичайного авто ніяк не відрізняється.

Те ж саме стосується і планового обслуговування – гальмівна рідина, масло для редуктора і гідропідсилювача керма такі ж, як і для бензинових машин.

«Електрокару потрібні лише рідкісні ТО при яких необхідно перевіряти підвіску, робити діагностику електромотора і АКБ, міняти фільтр салону. В середньому, загальні річні витрати на регулярне технічне обслуговування складуть до 1000 грн. Крім того, завдяки системі рекуперації енергії гальмівні колодки зношуються менше», – розповів UBR.ua Віктор Кордільовський.

При цьому, краще вибирати електрокар з модульною конструкцією батареї. Тоді для ремонту досить замінити елемент живлення, що вийшов з ладу, а не всю батарею.

Наприклад, у того ж Leaf нова батарея в зборі може коштувати $ 5-6 тис., А один її модуль близько $ 100.

«Правда, купити їх можна тільки на розборках, нові не продаються», – розповів нам один із співробітників компанії E-razborka.


Не пропустіть