Що вбиває електромобілі в Україні

Україна як і раніше пасе задніх за кількістю електромобілів. Купувати машину з електродвигуном відлякують не тільки відсутність інфраструктури, складності з технічним обслуговуванням, але і дорожнеча – ціна електромобіля у нас набагато вища, ніж в Європі. Щоб хоч якось пожвавити попит, Мінінфраструктури розробляє проект закону, який передбачає скасування сплати податків при придбанні електрокарів, що призведе до їх здешевлення на 40%, пише economics.unian.net.

«Я їжджу виключно на електрокарах вже три роки. Якщо говорити про вигоди, то, в першу чергу, в електромобілі вища якість водіння. Він швидше розганяється, динамічніше і тихіше. Також вигода в економії і екологічній складовій», – ділиться своїми враженнями від використання електромобіля співзасновник Tesla Club Ukraine Назар Шимона-Давида.

І, судячи зі статистики, його думку поділяють багато українців – кількість прихильників машин з електричним двигуном серед співвітчизників зростає. Так, в 2016 році в Україні було продано 1 434 «залізні коні», що працюють на електриці, – в п’ять разів більше, ніж в 2015 році. При цьому позитивна тенденція спостерігається і в поточному році.

За даними асоціації «Укравтопром», продажі автомобілів з електродвигуном за п’ять місяців 2017 року в порівнянні з аналогічним періодом минулого року збільшилися в 2,8 рази, їх вже продано 958 одиниць. Експерти стверджують: головною причиною зростання попиту послужило зниження ціни електромобіля через скасування 10% імпортного мита.

Тим часом, якщо порівняти обсяг українського ринку електромобілів з провідними світовими майданчиками, то ситуація виглядає не райдужно. Наприклад, в 2016 році тільки у Франції було продано 27307 електрокарів, в Україні – 1434. Тому, незважаючи на зростаючий в Україні інтерес до електромобілів, очевидним є той факт, що в нашій країні ринок цих авто знаходиться в зародковому стані.

Ще однією больовою точкою українського ринку електромобілів, крім невеликого обсягу, є присутність в переважній більшості вживаних машин. Так, за п’ять місяців 2017 року було продано 958 електрокарів, з яких тільки 124 – нові. Абсолютним лідером на українському ринку автомобілів на електричній тязі залишається модель Nissan Leaf, перевагу якій вже віддали 816 автомобілістів. І це незважаючи на те, що Nissan Leaf в Україні офіційно не ввозиться.

Пояснення популярності вже використовуваних електромобілів в Україні досить просте – вони значно дешевші.

«Причина популярності б/у Nissan Leaf криється в тому, що українці голосують гаманцем. Ціна на Nissan Leaf, який має пробіг 3-4 роки, становить 12-16 тис. дол. Нове авто такого ж класу, наприклад, Renault, коштує 35 тис. євро. Тому українці вибирають першим своїм електрокаром б / у авто, як правило з Америки», – зазначає директор компанії Electrocars Олександр Кравцов.

На даний момент офіційно продають свої електрокари в Україні тільки Mitsubishi, Hyundai та Renault. Раніше в компанії «Nissan» заявляли про ймовірність старту з 1 квітня 2017 роки продажів в Україні, але потім було прийнято рішення його відкласти.

«Поки ми не починаємо продаж електромобілів в Україні, тому що, з огляду на дорожньо-кліматичні особливості, необхідно посилювати підвіску, систему опалення, обробляти додатково антикорозійним покриттям, а ці адаптації коштують грошей. Також з боку уряду поки не робляться кроки. Все це призводить до того, що електромобілі залишаються дорогими. Відповідно, ми не можемо привезти і продавати автомобілі в Україні, не адаптувавши їх, а з огляду на те, що електромобіль дорогий сам по собі плюс адаптація, все це ляже на кінцевого покупця і призведе до того, що електромобілі будуть надто дорогими», – пояснив ситуацію PR-менеджер «Ніссан Мотор Україна» Володимир Іванов.

На сьогодні сміливо можна стверджувати, що головним фактором, що стримує покупку електромобілів, є їх висока вартість. І що цікаво – ціна електромобіля в Україні вище, ніж в Європі. Завдяки з чинним податковим законодавством, покупка електромобіля обійдеться в середньому на 5 тисяч євро більше його базова вартість. І все тому, що потрібно сплатити акциз у розмірі 109 євро за одне авто, додатковий 5% імпортний збір. Не кажучи вже про 20% ПДВ. У підсумку, популярні в світі електрокари марок Nissan, Renault і Mitsubishi стають в Україні в середньому на 30-40% дорожчі за свої бензинові аналоги, що продаються на вітчизняному ринку.

Крім податків, пересадку українців на електромобілі гальмує відсутність стимулів. А адже в багатьох країнах існують спеціальні програми заохочення переходу водіїв на електрокари. Там докладають чималих зусиль, щоб поступово досягти повної відмови від використання бензинових і дизельних двигунів.

Наприклад, в Голландії муніципалітети надають безкоштовне паркувальне місце власникам електромобілів, а в Японії їм дозволяють заїжджати на територію заповідників. Норвегія, яка посідає перше місце за часткою світового ринку електромобілів – 29,5%, стимулює своїх громадян пересідати на електрокари шляхом скасування податку на реєстрацію електричного транспортного засобу, ліцензійних та дорожніх зборів. Крім того, для електромобілів муніципальні парковки безкоштовні. На Заході є маса програм заохочення власників електрокарів.

Крім того, в ряді країн надається держкомпенсацію при покупці електрокара. Наприклад, у Франції вона становить 6,5 тисячі євро, Німеччині – 5,4 тисячі євро, Румунії – 5 тисяч євро, Естонії – до 50% (але не більше 18 тисяч євро), Китаї – до 18 тисяч доларів, а в США дають податковий кредит в розмірі 7,5 тисячі доларів, додатково до якого можуть бути надані пільги або гранти на покупку електрокара від місцевої влади в розмірі до 6 тисяч доларів.

Такий комплекс заходів прискорив інтерес жителів цих країн до електрокарів. В Україні не тільки нічого подібного немає, але і з тріском провалилася спроба ліквідувати зайві податки. Так, народні депутати в 2015 році прийняли закон, який скасовує імпортне мито, але відмовилися анулювати 20% ПДВ. Як стверджують експерти, це призупинило розвиток ринку електромобілів.

«Маю велику надію, що з нового року почнуть діяти базові драйвери, які будуть стимулювати ринок. Готовий назвати основний драйвер – скасування ПДВ. Особливо це вплине на нові авто. При ціні 35 тисяч євро, ПДВ закладено близько 6 тисяч. Тобто, нові авто будуть коштувати менше 30 тисяч євро. Машин, що були у вжитку, це не так торкнеться, тому що в їхній ціні закладена незначна частина ПДВ, але інформаційний привід дуже важливий для розвитку екологічного транспорту», – підкреслив директор компанії Electrocars Олександр Кравцов.

Тут варто нагадати, що нещодавно міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив – зараз його відомство займається розробкою законопроекту, який дозволить прибрати з ціни електромобіля деякі податки. «Ми зараз над цим максимально працюємо», – уточнив міністр, який вже давно пересів на електромобіль.

Радник міністра інфраструктури Олександр Озеран, який безпосередньо займається підготовкою відповідного документа, повідомив що, в першу чергу, мова йде про звільнення ввезення електромобілів в Україні від сплати ПДВ на п’ять років, від сплати реєстраційного збору в Пенсійний фонд при першій реєстрації авто – теж на п’ять років, про надання податкової знижки на покупку і кредиту, про анулювання податку на прибуток з видобутку літію і виробництва батарей, а також акцизу на імпорт і продаж електромобілів – на п’ять років.

«Мінус ПДВ, мінус акциз і Пенсійний фонд, і виходить мінус 21,6% від вартості електромобіля … Те ж саме ми плануємо зробити щодо зарядних станцій на 5 років. Потім плануємо зняти імпортний ПДВ, акциз на комплектуючі для електрокарів і для зарядних станцій, щоб дати сигнал інвесторам для заходу на ринок України по збірці електрокарів», – розповів Озеран.

На думку Омеляна, в разі прийняття законопроекту електромобілі для населення можуть подешевшати на 40%. Крім того, це дозволить налагодити виробництво електромобілів в Україні протягом 10 років.

«Електромобілі для населення можуть подешевшати більш ніж на 40%, якщо наш законопроект буде прийнятий. З точки зору виробника, то виробництво електромобілів в Україні для українських, європейських та світових ринків буде конкурентоспроможним», – зазначив Омелян, правда, висловивши невпевненість в тому, що знайдуться голоси в парламенті на підтримку законопроекту.

Радник міністра вважає, що великий опір в парламенті викличе скасування ПДВ. За словами Озеран, проект закону був представлений профільному комітету Верховної Ради ще в травні, він був підтриманий в усіх напрямках, крім ПДВ.

«Небажання скасовувати ПДВ пояснюється можливістю махінацій. Наша позиція – махінаціями повинна займатися податкова, а ми – бізнес-клімат створювати. Також є опір щодо зняття ПДВ з імпорту – і причина зрозуміла. Можуть роздувати вхідний ПДВ (неіснуючі комплектуючі, фіктивні закупівлі). Оскільки вихідний ПДВ ми пропонуємо обнулити, значить виробники зможуть претендувати на його повернення від держави. Але так можна робити з будь-якими товарами, на які обнулений ПДВ. Більш того, навіть якщо вихідний ПДВ є, можна роздувати його і просити у держави повернення. Це очевидно питання податкової», – підкреслив Озеран.

Альтернативою анулювання ПДВ міг би бути механізм видачі грантів на покупку авто, але у нас система заохочення не працює. Як буде все виглядати насправді, покаже час. Озеран вважає, що голосування по законопроекту відбудеться в кінці вересня.

У разі скасування злощасних податків ціна на електромобілі впаде до 20-30 тисяч доларів. І це спровокує багатьох автомобілістів задуматися про покупку. Адже заправляти авто електроенергією раз в 10 дешевше, ніж бензином.

«На 100 км витрата електроенергії електромобілем становить 15 кВ на годину. Тариф на електроенергію приблизно 1,5 грн за кВ, тобто виходить 18-20 грн за 100 км, або 20 коп. за 1 км. Якщо говорити про бензин, то це 2 грн за 1 км, або 200 грн за 100 км», – підкреслює Назар Шимона-Давида.

Власники електрокарів економлять і на обслуговуванні. «В першу чергу, в електрокарах немає такого поняття, як заміна масла, повітряних і масляних фільтрів. Ще колодки гальмівні зношуються набагато менше. Машина гальмує рекуперацією. Також немає необхідності міняти свічки запалювання – їх немає. І взагалі, кількість деталей в десятки разів менше. Є тільки фільтр салону, який необхідно міняти раз на півроку і масло в редукторі змінюється раз на 40 тисяч км. Це все, що повинно бути з регламентних робіт», – пояснює Назар Шимона-Давида.

Але у електрокарів є і недоліки. Наприклад, батарея в електромобілі не може служити так довго, як мотор внутрішнього згоряння. Вона, згідно гарантії виробників, розрахована на 7-8 років. Правда, це не означає, що після гарантійного терміну відразу ж треба її викидати – їздити можна продовжувати, але запас ходу буде скорочуватися. А от заміна батареї буде коштувати 30-40% від ціни електромобіля. Але автовиробники активно інвестують в розробку технологій і все йде до того, що вартість цієї головної деталі буде знижуватися.

Батареї мають ще один нюанс – обмеженість запасу ходу. На дорогах Києва можна зустріти Nissan Leaf, як правило 2014 року випуску, який проїжджає 150 км на одному заряді. Однак, в 2016 році такі компанії, як Nissan, Hyundai і Renault, випустили авто, які на одному заряді долають 250 км. Автомобілем з максимальним пробігом на даний момент є Tesla – понад 500 км на одному заряді. Правда, і ціна цих електрокарів в рази вища.

Крім того, багатьох українських автомобілістів, які знають наші зими, хвилює поведінка батарей в умовах низьких температур.

«Приходять клієнти і запитують – а як взимку поводиться машина, я говорю – взимку 100 км Nissan Leaf, який має запас ходу 150 км, проїжджає на одному заряді. Влітку при активному використанні кондиціонера пробіг теж зменшується до 120-130 км. Авто з батареєю на 250 км, при активному використанні кондиціонера, проїжджає 200 км на одному заряді, а взимку приблизно 150-180 км», – розповів директор компанії Electrocars Олександр Кравцов.

Проблему обмеженості ходу електрокарів може вирішити розвинена мережа заправних станцій. Тоді виїжджати на далекі відстані не буде проблемою. В Україні вже є безкоштовні заправки для електрокарів, число яких зростає. У компанії «WOG», наприклад, планують в 2017 році встановити зарядні пристрої для електромобілів на 300 станціях, що становить 73% від загальної кількості автозаправок.

«На сьогодні у нас є тільки 15 АЗС, які мають електрозарядки … У 2017 році ми плануємо до 300 АЗС обладнати електрозарядками, при цьому не менше 15 з них – Supercharge, а решта – традиційні зарядки. Використання традиційних зарядок буде безкоштовним, а за користування зарядками типу Supercharge буде стягуватися певна плата», – зазначив генеральний директор компанії «WOG» Сергій Корецький.

Міністерство інфраструктури заявило, що в цьому році проведе тендер на закупівлю 50 зарядних станцій, які будуть встановлені на ключових дорогах у великих містах України. Тим часом, важливим є питання швидкості зарядки. Раніше в Україні була тенденція на зарядки другого рівня ( «заправка» за 3-4 години), а з цього року на трасах з’явилися швидкісні зарядні станції – Supercharge, які заряджають електрокар за 30-45 хв.

«Зарядок Supercharge в Україні на даний момент 7, з яких 6 – у Києві та одна – на Одеській трасі. Але на ринку присутні близько 40 китайських аналогів, які заряджають не за 30 хв, а за 1-1,5 години, вони відносяться до швидкісних зарядних станцій. В межах Києва китайських зарядок приблизно півтора десятка», – розповів Кравцов.

Отже, хоч і є ряд причин, які стримують масовий попит українців на електромобілі, попереду нас обіцяють великі зміни. Вони повинні зробити цей вид екотранспорту більш доступним для співвітчизників. Причому процес новацій зрушився з мертвої точки …





Більше новин


Прокоментуй новину