Авто на єврономерах: що чекає “пересічників” після протестів

Закон по “пересічниках” планують прийняти до листопада. Обіцяють, що він буде компромісним

В Україні за різними оцінками від 64 тисяч до трьох мільйонів нерозмитнених автомобілів. Так багато їх через те, що українці везуть б/в машини з-за кордону. Там вони в два-три рази дешевше. Але за розмитнення доводиться викласти 30-40% від вартості авто. До того ж, автомобілі старше 2010 року в країну ввозити заборонено через екостандарт Євро-5. Заповзятливі українці ухиляються від податків, користуючись транзитним режимом. Це дозволяє знаходиться в Україні автомобілям з іноземною реєстрацією 5-10 днів. Потім потрібно перетинати кордон і в’їжджати знову. Таких власників нерозмитнених машин називають “пересічниками”. Періодично вони влаштовують протести під Верховною Радою і вимагають продовжити час перебування в країні і скасувати Євро-5. На останній акції протестувальники виступали за зменшення податків на розмитнення і за відміну екологічного стандарту. Комітет з податкових питань Верховної Ради запропонував активістам компромісний меморандум. Пропозиція дає можливість “пересічникам” легалізувати свої машини. Однак транзитники від нього відмовилися. Але в парламенті вже заявили: через місяць-два приймуть законопроект, який вдарить по власниках нерозмитнених автомобілів. Що в Україні будуть робити з “пересічниками” дізнавався сайт “Сегодня”.

Що загрожує “пересічникам” за порушення закону

Проблема з “пересічниками” наростає, як снігова куля, каже адвокат по митному праву Ольга Ніколаєнко. В Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами та конфіскацією. Однак в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.

“Поліція не може відстежити, в якому режимі і на яких підставах перебуває той чи інший автомобіль з іноземною реєстрацією. Оскільки держава посіла бездіяльну позицію, проблема з нерозмитненими автомобілями наростає, як снігова куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом потрібно складати протоколи і вилучати такі автомобілі”, – відзначає виконавчий директор об’єднання “Митні адвокати”.

Без реєстрації їздити на машині з іноземними номерами українці можуть п’ять днів в одній області і десять днів – при пересуванні в декількох областях. Іноземцю користуватися нерозмитненою машиною можна й більше одного року. Однак поліція не має права зупиняти автомобіль на єврономерах і перевіряти на порушення митних правил, каже директор з правових питань компанії “Октава Капітал” Тетяна Андріанова.

“Встановлення факту порушення митних правил співробітниками поліції сьогодні неможливо в силу відсутності їх доступу до даних митної бази та, отже, у них немає законних підстав для затримання іноземного автомобіля”, – коментує правознавець.

Оштрафувати “пересічника” можуть митники. Якщо автомобіль знаходиться на одну добу більше, ніж визначено Митним Кодексом, водієві загрожує штраф в 85 гривень. Якщо ж авто затрималося в країні від 1 до 10 діб – доведеться заплатити штраф у розмірі 3400 гривень, більше 10 діб – 8500 гривень. Якщо автомобіль належить іноземцю, а за кермом українець – машину можуть конфіскувати. А машину українця можуть заарештувати в тому випадкв, якщо він відмовиться платити штраф.

Що загрожує українцям, які порушили митний кодекс:
автомобіль затримався в Україні на добу – штраф 85 гривень;
від 1 до 10 діб – штраф 3400 гривень
більше 10 діб – штраф 8500 гривень
відмовився платити штраф – автомобіль заарештують

Якщо ж іноземець завіз в Україну автомобіль, а повернувся на батьківщину без нього, українські митники можуть звернутися в країну резидента з вимогою оштрафувати порушника. Крім того, машину без реєстрації можуть оголосити в розшук. Жорсткість міри покарання за порушення транзитниками митних правил в парламенті поки розглядати не планують.

Які зміни готують в парламенті
Всі автомобілі на іноземних номерах, виробництва 2000-2010 року – легалізувати. Таку ідею запропонувала протестуючим Ніна Южаніна, глава податкового комітету парламенту. Справа в тому, що в Україні заборонено розмитнювати авто старше 2010 року. “Пересічникам” хочуть полегшити розмитнення машин, які ввезені в Україну до 6 вересня 2017. Легалізувати автомобілі пропонують за пільговими акцизам, які прийняла Рада в 2016-му. При цьому податковий комітет наполягає, щоб при розмитненні машин з бензиновим двигуном 3000-3500 куб. см і з дизельним двигуном 2500-3000 куб. см застосовувався окремий акциз. Діяти поблажки будуть два-три місяці. Також податковий комітет запропонував в меморандумі заборонити їздити українцям на машинах-іноземцях в режимі транзиту. Для цього закриють кордон для транзитників.

Ніна Южаніна зазначає, в меморандумі є важлива для “пересічників” норма. Після закриття кордону транзитників не чіпатимуть правоохоронці.

“Ми вводимо ліберальну норму про непритягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил. Це те, що цікавить цих людей”, – говорить Южаніна.

Найближчим часом робоча група розробить умови закриття кордону для транзитників, говорить представник президента в Раді Ірина Луценко. Це зупинить збільшення кількості “пересічників”, впевнена вона. Такий закон планують прийняти до листопада. Однак він буде компромісним для тих, хто вже їздить на автомобілях на іноземних номерах, обіцяє чиновниця.

“У тексті немає ні слова про зниження податків на імпорт авто для всіх українців, а йдеться лише про пільгове розмитнення виключно для “бляхарів”, які вже ввезли свої авто. А як же обіцянки про доступні авто для всіх українців і європейське розмитнення для всіх”, – обурився директор Всеукраїнської асоціації автодилерів та імпортерів Олег Назаренко.

Умови меморандуму не влаштували активістів. Такими пропозиціями проблема не вирішується, вважає координатор громадської організації “Західноукраїнська асоціація власників транзитних автомобілів” Станіслав Бучанський. Потрібно усувати причину нерозмитнення автомобілів, а не боротися з їх кількістю, зазначає громадський працівник.

“Не зовсім справедливо ділити на тих, хто вже завіз і тих, хто ще не встиг завезти. Виходить одних легалізували, інших – ні. Якщо всіх легалізувати, то не робити ніяких обмежень до віку авто. Вимоги акції були чіткі – доступне розмитнення. Не тільки автомобілів на іноземній реєстрації, а всіх і назавжди”, – коментує Бучанський.

В асоціації власників транзитних автомобілів пропонують замінити Євро-5 для підтриманих машин на техогляд. Для імпорту б/в авто потрібно ввести обов’язковий висновок про технічну справність автомобіля. Пільгові ставки на розмитнення 2016 роки цілком були б прийнятні, вважає Станіслав Бучанський: “В сумі розмитнення приблизно виходить 30-40% вартості авто. Але потрібно прибрати всі обмеження за віком автомобіля і час дії закону”.


Не пропустіть