Чи потрібен Україні техогляд

Будь-яка держава має свою систему технічного огляду, особливості організаційної структури державних органів та їхні повноваження.

Але однаковими для всіх залишаються категорії транспортних засобів, що підлягають перевірці: періодичність перевірок для кожної категорії, перелік обладнання транспортних засобів і вимоги до нього, методи перевірки, а також визначення значущості невідповідностей і форми сертифікатів.

З підписанням Угоди про асоціацію Україна взяла на себе ряд зобов’язань, одним з яких є забезпечення періодичної перевірки придатності до експлуатації транспортних засобів, шляхом імплементації положень Директиви 2009/40/ЄС Європейського Парламенту та Ради “Про перевірку технічного стану моторних транспортних засобів та їхніх причепів на придатність до експлуатації “від 6 травня 2009 року.

Сьогодні в Україні обов’язковий техогляд повинні проходити тільки транспортні засоби, які здійснюють комерційні перевезення, а проведення перевірок справності легкових автомобілів з 2011 року не є обов’язковим. Це значно вплинуло на старіння українського автопарку і призвело до збільшення кількості ДТП з травмованими або загиблими.

Як показала практика, умови проходження обов’язкового техогляду в Україні носили виключно корупційну складову. Однак, якщо ми говоримо про безпеку дорожнього руху, то тут необхідним є запровадження чіткого і прозорого механізму реалізації огляду зі спрощеним переліком правил і процедур.

Введення обов’язкового техогляду в Україні є вкрай необхідним. Періодичність проходження технічного огляду для нових автомобілів повинна становити кожні 2-3 роки, для вживаних машин старших за 3 роки – кожні 1-2 роки.

Що стосується б/в автомобілів, які підлягають обміну, наприклад, за системою “трейд-ін”, то їхній техогляд може проводитися лише дилерськими підприємствами, які мають на це всі необхідні засоби і готові повністю нести відповідальність за такий огляд і звірку.

У свою чергу, компанії-члени Європейської Бізнес Асоціації готові ініціювати систему навчання органами МВС фахівців дилерських підприємств з питань огляду технічного стану та звірки ідентифікаційних номерів з видачею сертифікатів і чітко окресленою відповідальністю за можливі порушення, що, в свою чергу, призведе до зниження потенційного ризику проявів корупції. Інформація про результати таких досліджень може вноситися у спеціалізовану електронну базу МВС для здійснення перевірок контролюючими органами.

Важливим також є видача сертифікату придатності транспортного засобу, в якому буде вказано: категорія та ідентифікаційний номер; VIN код; національний знак України, як держави, в якій зареєстровано транспортний засіб; інформація про дату і місце проходження останнього і наступного техогляду; відповідність транспортного засобу екологічним нормам; пробіг на момент перевірки; результати технічного огляду із зазначенням переліку кодів виявлених несправностей, а також код органу, який видав сертифікат придатності. До сертифікату необхідно додавати свідоцтво у вигляді талона або наклейки про придатність транспортного засобу із зазначенням дати наступного техогляду і відповідності екологічним нормам.

Важливо також зазначити, що середній вік автомобілів в Україні становить 19,6 років. За своїм технічним станом значна кількість автомобілів, на жаль, не зможе виконати вимоги обов’язкового технічного огляду, що могло б призвезти до омолодження автомобільного парку України та, таким чином, вплинути на поліпшення екологічного стану за рахунок зменшення викидів вихлопних газів в атмосферу.

Технічний огляд автомобілів є у всіх цивілізованих країнах. В ЄС техогляд проводиться виключно на СТО. Головний критерій – наявність сертифікованого автозаводом обладнання та програмного забезпечення для діагностики автомобілів. Якщо під час проведення технічного огляду на СТО виявлена несправність, яка загрожує безпеці дорожнього руху, автомобіль не зможе виїхати за територію СТО. Основний акцент робиться на екологічності та безпеці транспортного засобу. Нові автомобілі віком до 3-х років, які перебувають на обслуговуванні у дилерів, не проходять технічний огляд.

У сусідніх державах пострадянського простору проходження техогляду також є обов’язковим для всіх власників транспортних засобів. Для різних типів автомобілів встановлена своя періодичність його проходження.

Компанії-члени Європейської Бізнес Асоціації вважають, що Україна повинна виконати передбачені Угодою про асоціацію зобов’язання і ввести обов’язковий технічний огляд не тільки для комерційних вантажних автомобілів і автобусів, а й для легкових машин.

Обов’язковий техогляд повинен відповідати європейським стандартам, а його метою повинна бути не корупція, а підвищення безпеки на дорогах.

Олена Бучка
Координатор автомобільного комітету Європейської Бізнес Асоціації

Джерело biz.nv.ua

Не пропустіть