В Австралії закрили всі автозаводи. Який урок має винести Україна?

Днями в світовому автопромі відбулася помітна подія – Австралія повністю припинила виробництво своїх автомобілів. 20 жовтня компанія General Motor закрила останній завод марки Holden в штаті Південна Австралія. До цього свої потужності згорнули Nissan, Mitsubishi, Chrysler і Ford (до слова, Ford Falcon з фільму «Божевільний Макс: Дорога люті» – «австралієць»). Це пояснили подорожчанням виробництва і конкуренцією з імпортом з країн, де дешева робоча сила, – Таїландом і Китаєм. Держава 20 років дотувала автопром, але в кінці кінців в уряді визнали: справа не в дотаціях, а просто в тому, що самі австралійці не хочуть купувати седани, зроблені в Австралії.

Чи загрожує подібне Україні, тим більше з огляду на те, що в останні роки в Україні відбувся різкий спад виробництва, а сегмент дешевих автомобілів зайняли вживані машини з Європи? У цьому Autonews.ua розбирався з економістами та експертами автомобільного ринку.

Мало виготовляємо, мало купуємо

За даними асоціації “Укравтопром”, за дев’ять місяців 2017 року Україні було вироблено 4814 легкових автомобілів. Щодо аналогічного періоду минулого року, стрибок відбувся просто космічний – 86%. Але в абсолютних цифрах все одно це дуже мало.

«Були моменти, коли Україна за рік виробляла до 50 тис автомобілів. А зараз ми виробляємо 3-4 тисячі. І ніяких перспектив не спостерігається, – відзначає економіст Олександр Охріменко.

Інша проблема України полягає в тому, що у нас дуже маленький ринок, якого не вистачає, щоб «прогодувати» свого виробника. «Завод рентабельний, якщо він виробляє не менше 150-200 тисяч автомобілів на рік. Якщо менше – він зі збитками. У 2015 році в Україні було продано 46 тис автомобілів, в 2016 – 65 тис, зараз йде тенденція на збільшення. Але навіть якщо всі ці автомобілі будуть купуватися тільки українські, все одно будуть тільки збитки», – говорить директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.

Наскільки в українських виробників вистачить запасу міцності, опитані autonews.ua експерти сказати не беруться. Але вони впевнені, що завантажити заводи за рахунок адмінресурсу (стимулювавши держсектор до покупки їхньої продукції) не вийде. А покупці все одно будуть дивитися на іномарки.

«Свого часу в Україні стояли захисні мита, завозити готові автомобілі було досить складно. І бізнесмени були готові співпрацювати з українськими підприємствами, купувати їх продукцію. Але це було до того моменту, поки Україна не вступила до СОТ. Коли вступила, вона скасувала всі обмежувальні мита і в результаті вбила свій автопром. Ввести мита назад практично неможливо. Тим більше, що у нас зараз відкрили кордони для вживаних автомобілів, що начисто вбиває будь-яке виробництво», – сказав autonews.ua Олександр Охрименко.

За кордоном нас не чекають

Фахівці сходяться на думці, що майбутнє українського автопрому – працювати на зовнішні ринки. Але там нас не чекають.

«Якщо ми на іноземні ринки отримаємо доступ, автопром в Україні буде існувати. Якщо його не буде, то і рентабельності немає, отже, все може згорнутися. Раніше Україна мала вихід на ринки СНД (куди йшло 50% вироблених автомобілів). Але коли ми підписали угоду з ЄС, з ринку СНД ми себе викреслили. А ринок ЄС ми не отримали, тому, що угода з ЄС, на жаль, було підписано в абсолютно невигідній для України редакції. Там прописано, що українські автомобілі будуть поставлятися на ринок ЄС з 10% митом, що робить їх неконкурентоспроможними», – вважає Олег Назаренко.

Інша складність, від якої безпосередньо залежить, як довго наша продукція буде вважатися актуальною – технології. Вони у нас застаріли.

“Проблема в тому. що для виробництва автомобіля потрібен метал, хімія, а головне – бренди та патенти. У продажу патентів нам відмовляють. Європі конкуренти не потрібні. Колись давно нам пощастило купити патенти у Daewoo, а зараз, скільки Васадзе не просив, нам не продають і не продовжують», – говорить економіст Олександр Охріменко.

Нас може виручити електроніка

Фахівці вважають, що великовузлове складання, як, наприклад, автомобілів Skoda, у нас не закриється. Але з оглядкою на інші умови, в які потрапив український автопром, вижити йому буде вкрай важко.

«Завод Skoda, що займається великовузловим складанням, пережив дві кризи і зміни законодавства на авторинку. Вони продовжують роботу. Оцінювати перспективи ЗАЗу дуже складно, тому що в тій же Skoda постійно з’являються нові моделі, йде активний розвиток. Зараз це взагалі бренд, який найбільш швидко розвивається серед усіх, які входять в Volkswagen Group. А на ЗАЗі є питання по модельному ряду. Він у них досить вузький, нові моделі на конвеєрі не з’являються, і не видно, що заявляються якісь інвестиційні програми, співпраця зі світовими виробниками», – говорить директор з маркетингу групи компаній АІС Сергій Боровик.

Якщо говорити в цілому, то держава у нас виробників не підтримує, так що вони в конкуренції з імпортерами цю боротьбу вони очевидно програють. «І ще момент – у держави немає інвестиційно-економічної політики, спрямованої на залучення автовиробників в Україну. Країна свого часу втратила це вікно можливостей. А в Росії, де свого часу побудувалася близько 20 автомобільних заводів міжнародних концернів, зараз європейські автомобілі на 20-30% дешевше, ніж в Україні, – просто за рахунок того, що у них є місцеве виробництво. Так що ми на найближчі десятиліття будемо країною-імпортером», – вважає Сергій Боровик.

«Єдине що можливо, це з виробництва готових автомобілів перепрофілюватися в виробництво комплектуючих. Український автопром не може змагатися зі світовими брендами. На сьогодні ми можемо тільки стати частиною якогось іншого європейського або китайського бренду», – додає економіст Олександр Охріменко.

Втім, економіст Андрій Блінов вважає, перспективи продажу українських автомобілів (і утримання на плаву всього нашого автопрому) лежать в області освоєння нових напрямків – гібридної тяги, і, особливо, електротяги. «Зараз намітилася тенденція, що буде різко збільшуватися частка продажів електрокарів. До слова, у нас вже виник кластер, особливо на Західній Україні (та ж корпорація «Ядзакі», деякі інші), який поставляє автомобільну електроніку для цілого ряду європейських концернів. Це досить сильні виробництва, невеликі, підтримані місцевою владою. Мені здається, що цілий ряд країн, в тому числі і Україна, буде рухатися в цьому напрямку. Що стосується традиційних збірок за технологіями кінця 20 століття, то великих перспектив у таких виробництв немає», – припускає Андрій Блінов.


Не пропустіть