Чому водії та поліція заплуталися в ПДР?

1

14 листопада в парламенті був зареєстрований законопроект авторства Кабміну, який передбачає багаторазове збільшення штрафів за порушення правил дорожнього руху.

Тут потрібно чітко розділяти деякі речі. Є ряд питань, які знаходяться в компетенції Кабінету міністрів, а є – в компетенції наших депутатів. У цьому часто виникає плутанина, тому що деякі вважають, що якщо щось презентували на засіданні Кабміну і він схвалив це, то вже мало не завтра все це відбудеться. Насправді це не так.

Все, що стосується внесення в правила дорожнього руху – ось це компетенція Кабміну. Що він може прийняти своїм рішенням? Перше – обмежити швидкість до 50 км/год. Друге – ввести тимчасові водійські посвідчення, які видаються на два роки, а якщо у людини немає трьох правопорушень, значить, вони йому автоматом повинні змінюватися на постійні. І третє – передача прав від водія поліцейському. Все інше, що стосується посилення санкцій, штрафів і обов’язків водія – це вже треба вносити зміни в закони, а це вже можуть зробити виключно народні депутати.

Що стосується змін до правил дорожнього руху, я думаю, що вони вже найближчим часом будуть прийняті і набудуть чинності. А ось що стосується всього іншого і цих санкцій, тут буде дуже непростий процес, тому що на сьогоднішній день досить десь п’ять законопроектів, які якось одночасно зійшлися і які часто між собою не стикуються. Все-таки, швидше за все, почне працювати якийсь орган при Верховній Раді, який почне все це узагальнювати, об’єднувати і створювати один законопроект.

На ситуацію на дорогах це жодним чином не впливає з однієї простої причини. Давайте ми спробуємо з вами оцінити поведінку водія. Все, що відбувається на дорогах, це, в першу чергу, водій, бо в серйозну аварію завжди задіяний автомобіль. Тому поведінку водія є встановлена на дорозі, і вона визначає аварійність, кількість жертв і т. п.

А поведінка водія формується трьома складовими. Перша складова – це безпосередньо закони, якими повинен керуватися водій, керуючи транспортним засобом. Але у нас далеко не всі знають, що всі взаємини на дорозі шикуються не тільки на ПДР. На сьогоднішній день існує ще близько 60 нормативно-правових актів, які регулюють ці питання, які між собою суперечать. Багато моментів у нас вже морально і фізично застаріли. Досить сказати, що з 2002 року туди більше 30 разів вносилися зміни, і ПДР стали вже настільки заплутані, що не те що водій, а й сама поліція часто не може розібратися, що ж там написано.

Друга складова – це контроль за тим, як ці закони дотримуються. З тих пір, як у нас поліція позбавлена ​​взагалі можливості використання будь-яких технічних коштів для вимірювання тієї ж швидкості, контроль у нас взагалі відсутній. Так що друга складова у нас теж, можна сказати, різко впала.

І нарешті третя, найголовніша складова – це хто і як в державі керує питаннями безпеки дорожнього руху. У нас, коли створювали Національну поліцію, навіть упустили фразу щодо безпеки дорожнього руху, тому що в закон про Національну поліції ця норма не була включена. Потім її включили, але позицій для забезпечення цих інструментів не дали, тому у нас на рівні державного управління теж стався провал.

І тепер виходить найголовніше. Три складових – закони, контроль і система державного управління – у нас на всіх трьох рівнях сталися провали. Тому якщо у нас на всіх трьох складових стався мінусовий баланс, це автоматом тягне, що і поведінка водія погіршиться. Ось цим пояснюється та картина, яку ми сьогодні спостерігаємо на дорогах – щоденні аварії, причому масові, коли стикаються з кілька автомобілів. Такого раніше не було.

І найголовніше питання – взаємодія цих трьох складових. Якщо ви робите щось з першою складовою, тобто приводите закони в порядок, виправили протиріччя, але при цьому ви нічого не робите на другому рівні контролю, то результатів від першої складової ніколи не буде. Тобто що б сьогодні не писали з приводу 50 км / год, та хоч 30 км / год, якщо поліція не контролює, то який ми очікуємо результат? Нульовий. І якщо ми наведемо закони в порядок, поліція почне контролювати, але у нас не буде змін в системі державного управління, то не буде результатів ні від першого складника, ні від другого.

І коли ми говоримо про комплексне реформування законодавчого забезпечення системи безпеки дорожнього руху, то мова йде про те, що робота повинна бути проведена на всіх трьох складових.

Володимир Караваєв  – правозахисник

Джерело from-ua.com

Не пропустіть