Довічне позбавлення водійських прав: як це працюватиме?

Поки цей документ не став законом, AUTO.RIA.com розгляне на практичних прикладах запропоновані в ньому норми, щоб донести до авторів законопроекту, автомобілістів, правознавців ризики, які несуть в собі настільки серйозні санкції. Адже якщо документ буде презентовано як «європейська практика, яка допоможе підвищити дорожню безпеку», як це було з проектом №5364, дискусії щодо якого не припиняються, ми зіткнемося з рядом відчутних проблем.

Головні пропозиції із законопроекту №7432:

1) за проїзд на заборонний сигнал світлофора штрафувати на 850 грн і позбавляти прав на 10 років;

2) за третє зафіксоване порушення (проїзд на заборонний сигнал світлофора), не за певний період, а взагалі, за всю водійську кар’єру – штраф 1700 грн і довічне позбавлення водійських прав;

3) за водіння транспортного засобу в стані алкогольного або подібного сп’яніння – штраф 10 200 грн і довічне позбавлення прав;

4) за водіння ТЗ під дією алкоголю або подібних речовин, особою, яка не має водійських прав – штраф 40 800 грн або адмінарешт на 15 діб.

Ризики, присутні в цих пропозиціях

Щодо №1: позбавлення водійських прав на такий довгий термін підштовхуватиме водіїв і поліцейських до корупційного вирішення питання при наявності порушення. Суди отримають додаткове навантаження, оскільки виникне безліч спірних ситуацій, пов’язаних з пробками, «тягучками» неправильно встановленими часовими інтервалами роботи світлофорів і т.п. Крім цього, дане порушення не є головною причиною аварійності на українських дорогах, тому, настільки жорстке покарання не відповідає складу самого порушення.

Щодо пункту 2: довічне позбавлення будь-якої можливості, для якої немає альтернативи, допустиме лише у крайніх випадках. Наприклад, можлива довічна заборона на роботу в держорганах для корупціонерів, оскільки чиновники, що «проштрафилися», зможуть знайти іншу роботу в приватних компаніях або почати власний бізнес для забезпечення свого існування. Але керувати автомобілем – це, у своєму роді, нічим не замінима можливість, відбирати яку слід лише в крайніх випадках — при дійсно істотних систематичних порушеннях, які несуть потенційну небезпеку оточуючим.

Запропонований механізм передбачає лише покарання, але не несе виправної функції. Наприклад, в країнах ЄС та у США, водіїв, які отримали певну кількість штрафних балів, відправляють на спеціальні курси, після яких необхідно скласти іспит і тест на психофізичну можливість керування транспортними засобами. Ця процедура зазвичай тривала, місцями принизлива і обходиться порушнику досить дорого. Тим не менше, цей шлях, крім превентивної функції, залишає альтернативу, і шанс на виправлення.

Якщо тести «завалені» – права колишній водій отримає тільки після їх успішного перескладання. Або, навіть ніколи, при цьому розуміючи, в чому (кому) причина, і усвідомлюючи, що шанс у нього все ж є (такий варіант запропоновано в законопроекті №5184). Тому настільки радикальне жорстке рішення для окремо обраного виду порушення, яке класифікується за ступенем ризику в одній категорії з ще кількома десятками подібних порушень, застосовувати недоцільно.

Щодо №3: тут передбачаються проблеми, подібні до згаданих у попередньому пункті, а до них додасться ще кілька. Безальтернативне позбавлення «прав», наприклад, 18-річного водія: занадто жорстке покарання – люди змінюються, і водій, що порушив закон в юному віці, буде дивитися на світ по-іншому в 30 років, і тим більше – у 50. Але за кермо він вже ніколи не зможе сісти.

При повному розумінні того, що п’яний водій завжди є потенційним убивцею, і усвідомлюючи, що з цим видом порушення слід боротися, нагадаємо, що безальтернативне покарання повертає правові відносини між державою і громадянином в середньовіччя, що неприпустимо для сучасної європейської країни. Для створення у водіїв розуміння невідворотності покарання вже пропонувалося (законопроект №6679) створення «пунктів тверезості», що можна вважати зваженим рішенням, яке працюватиме на попередження порушень, воно передбачає справедливе покарання, та залишає шанси на виправлення.

Відсутність градацій відповідальності, прив’язаних до ступеня сп’яніння, при повній можливості його вимірювати, вносить елемент несправедливості – відповідати однаково доведеться і водію, у якого прилад покаже 0,3 проміле, і тому, хто «готовий повністю» при вмісті алкоголю в крові 4,0+ проміле.

Крім зазначених потенційних проблем, при встановленні такої жорсткої санкції, як довічне позбавлення водійських прав, виникне ще ряд труднощів. Зростання корупції: якщо у водія є вибір, заплатити штраф або дати хабар – менша кількість порушників намагатиметься «вирішити питання на місці». Якщо ж буде поставлено питання про позбавлення прав назавжди – в 100% випадків «вирішення питання» буде починатися з пропозиції хабара, адже ситуація далеко не проста — ризик стати пішоходом на все життя. Сумнівно, що знайдеться хоч один водій, який скаже: «гаразд, я згоден з усім, позбавляйте мене прав назавжди, тільки підкажіть, де найближча автостанція?».

Професійні водії – навіть не будучи порушниками, але усвідомлюючи ризик втрати водійського посвідчення у зв’язку із зміною законодавства, – стануть масово виїжджати на роботу за кордон, де норми відповідальності більш лояльні, зарплата вища, новіший автопарк і краща якість доріг. Недалеко і до нестачі хороших водіїв на ринку праці.

Надмірне підвищення норм відповідальності також знижує загальний інтерес до автомобілів як таких, що, в свою чергу, знижуватиме кількість кандидатів у водії, розпочнеться падіння продажів нових і вживаних автомобілів, що створить «провал» в досить великому економічному секторі.

Щодо пункту 4: розділивши 40 800 грн на 15, отримуємо 2720 грн на добу. Тобто, «відсидка» невигідна, тільки якщо ваша денна зарплата більша за це значення. Або, якщо порахувати за місяць (22 робочих дні), вибрати штраф замість ув’язнення «вигідно» при місячному доході вище 60 000 грн. Враховуючи, що такі зарплати отримує далеко не кожен, «15 діб» виходить неприємним, але більш вигідним (і посильним для багатьох) варіантом. Розмір штрафу потребує узгодження.

Підвищення дорожньої безпеки життєво необхідне в Україні, але одним лише посиленням норм відповідальності, вибірково для водіїв (а не всіх учасників дорожнього руху) ситуацію не виправити. Потрібні зважені комплексні рішення, що починаються з дитячого садка, школи і продовжуються в автошколах, медустановах, що видають довідки, СЦ МВС, на дорогах, в поліції, судах і т.д.




Не пропустіть