Негативний сценарій: експерти назвали день, коли злетять ціни на бензин

Побоювання, що після обмеження імпорту палива в Україну бензин і дизель можуть подорожчати на 40%, не на жарт схвилювали українських автомобілістів. Активісти почали мітингувати з цього приводу, а на сьогоднішньому засіданні Кабміну прем’єр Володимир Гройсман поспішив всіх заспокоїти, що «не допустить турбулентності» з цінами.

«Хочу запевнити всіх українських громадян, ніякого рішення ні комісії з торгівлі, ні уряду нічого очікувати прийнято, яке може викликати будь-яку монополізацію, змови, або підвищення цін на паливо», – пообіцяв прем’єр.

Проте, засідання Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі, в силах якої прийняти доленосне рішення, ще попереду, і на чию користь схилиться шальки терезів – невідомо. Autonews.ua поцікавилися у експертів-паливників та економістів – що ж трапиться, якщо все піде за негативним сценарієм?

Подорожчання палива вдарить через два тижні

Експерт ринку нафтопродуктів Леонід Касянчук звертає увагу, що Володимир Гройсман хоч і пообіцяв «не допустити турбулентності з цінами», пізніше додав, що він не може втручатися в роботу Міжвідомчої комісії.

«Це означає, що може бути прийняте будь-яке рішення», – вважає Леонід Касянчук.

За його прогнозом, якщо справа вирішиться на користь «Укртатнафти», українці відчують на собі наслідки через два тижні, коли на заправках закінчиться паливо за нинішніми цінами.

«Коли комісія прийме рішення і воно буде на користь «Укртатнафти», пройде буквально тижнів зо два і ми отримаємо вже якийсь дефіцит пального на ринку. Потім Коломойський, що володіє 1632 АЗС (з 7500 усіх в Україні), і часткою в 33% виробництва бензину та 40% дизеля, почне не тільки встановлювати свої ціни, але і контролювати на свій розсуд відвантаження палива взагалі по країні, тобто, створювати штучний дефіцит. В першу чергу він буде заповнювати свої мережі, інших посадить на мінімум. Декому він буде роздавати пальне, а великим конкурентам – ні. Він же не виставлятиме своє паливо, як робить «Укргазвидобування» на аукціон. Він буде продавати його з заводу вибірково. Так він зможе контролювати більше 70% ринку.

Мережі-конкуренти, яким не вистачатиме квотного імпорту, будуть докуповувати імпортне паливо за високими цінами – з тими акцизами, які будуть понад квоту. А Коломойський почне встановлювати свої відпускні ціни за імпортним паритету. Тобто, буде змішана ціна (середня між «за квотою» і «понад квоту»). Отже, ми в кращому випадку будемо мати як мінімум +5 грн на літрі бензину», – говорить Autonews.ua Леонід Касянчук.

Також до +5 грн / л може додаватися ситуативний дефіцит в певних регіонах, контрольований новоствореним монополістом.

«А це вже спосіб тиснути на владу. Адже якщо в якійсь області, де, наприклад, населення не стане підтримувати кандидата від Коломойського на виборах, раптом закінчиться паливо на заправках, то люди не стануть розбиратися, чиї це заправки, а весь негатив направлять на владу», – прогнозує Леонід Касянчук.

Варто зазначити, що від якого числа варто вести відлік «+2 тижня», про який говорив Леонід Касянчук, поки не відомо – дата, коли Міжвідомча комісія вирішуватиме питання про обмеження імпорту, не визначена. Принаймні, публічно про це не говорять. Але, в будь-якому випадку, це відбудеться до кінця квітня, оскільки «Укртатнафта» вимагає обмежити імпорт нафтопродуктів починаючи з 1 травня 2018 року.

Що кажуть економісти

Економіст Олександр Охріменко вважає, що особливо впливати на ціни на заправках введення квот не повинно. «Я думаю, тут Коломойський грає більше психологічно. Тут може бути розрахунок, що введення квот на період розслідування щодо імпорту палива створить паніку на ринку, можуть бути зірвані якісь поставки, через що з’явиться можливість накрутити ціну в роздробі. Але ажіотажу може і не бути, так що я б чогось зовсім поганого поки боятися не став. Український ринок і так сильно залежить від імпорту, я думаю, що в уряді це розуміють, і не будуть створювати дефіцит на рівному місці», – говорить Олександр Охрименко.

А ось його колега економіст Андрій Блінов каже, що певних «цінових перекосів» на ринку все ж варто чекати.

«Складно говорити про якесь процентну зміну цін на паливо, але ми прекрасно розуміємо, що наш ринок тримається на імпортних поставках. Якщо це плече буде якось обмежуватися, то абсолютно зрозуміло, що нам слід очікувати зростання вартості палива. Також важливо згадати, що у нас на паливному ринку досить сильна координація [між торговими мережами], і коли ціни змінюються за відповідними групами ( «бюджет», «економ», преміальне паливо), то ціни змінюються симетрично на заправках абсолютно різних брендів. Певні змови або нецінова конкуренція на ринку існує. Тобто, компанії домовляються, що вони ставлять єдину ціну, а далі конкурують сервісом, якістю палива, бонусами. Це сьогодні основний принцип конкуренції. Природно, що рішення Міжвідомчої комісії буде сприйнято як певний привід.

Ми пам’ятаємо, як в минулому році ми догралися до кризи на ринку скрапленого газу. Про це говорили, попереджали кілька місяців, але вона все одно відбулась. Не виключено, що і зараз перекоси в поставках створять щось подібне », – сказав Autonews.ua Андрій Блінов.


Не пропустіть