Український стартап полегшить життя багатьом українським водіям

0

Ніша прокату автомобілів в Україні не особливо розвинена, сервіси присутні тільки в великих містах, де і зосереджений основний попит і туристичний потік. Та й середньостатистичний українець не завжди має достатньо коштів для оренди. Деякий час назад Ігор Добрянський, на той момент власник сервісу прокату автомобілів у Вінниці, а тепер CEO стартапа SizeCar задумався про те, щоб підкорити нові міста. Але нова бізнес-ідея дозволила не тільки обійтися без покупки автопарку, а й зробити оренду доступнішою для користувачів, пише nv.ua.

Нинішня весна видалася активною у Ігоря Добрянського. Глава стартапу проводить багато часу в роз’їздах і зустрічах з інвесторами. Півтора роки тому він, будучи власником компанії з прокату авто в Вінниці і плануючи розширювати бізнес, знайшов несподівану нішу в популярній нині сфері sharing economy (економіка спільного споживання). Тепер підприємець пропонує власникам автомобілів здавати свій транспорт в оренду звичайним українцям, щоб той продовжував годувати власника, коли машина не потрібна. Орендарі в свою чергу можуть отримати той самий транспорт, що і в будь-якому прокаті, тільки дешевше.

Все для мілленіалів

За словами засновника проекту, європейські інвестори проявляють інтерес до проекту і кваплять засновника SizeCar запуститися в країнах ЄС. Американські – хотіли подивитися на успіх на батьківщині, щоб вирішити, наскільки вони готові інвестувати.

В Україні проект запустився кілька місяців тому і зараз росте зі швидкістю приблизно 50% в місяць. Добрянський шукає фінансування в розмірі $250 000 за 10% компанії і оцінює свій проект в $2,5 млн, хоча, за його словами, фонди рекомендують просити за таку частку в два, а то і більше разів коштів. До цього моменту проект розвивався на гроші засновників.

За словами підприємця, інтерес з боку інвесторів пов’язаний з популярністю сервісів спільного споживання і тим, що підростає покоління мілленіалов. Вони вважають за краще не купувати дорогі речі, а брати в оренду. Гроші витрачати на гаджети, подорожі, враження. «Інвестори бачать гроші в тих клієнтів, яких буде більше і більше через кілька років», – каже CEO SizeCar.

Мільйон за рік

Зараз над проектом працює 12 осіб. Центральний офіс знаходиться в Вінниці.

Українська аудиторія на момент розмови (а вона відбулася два тижні тому) становила близько 300 осіб – це ті, хто готовий здавати свій автомобіль в оренду. В основному це люди, які мають в своєму розпорядженні кілька автомобілів. Хтось працює в Uber і здає автомобіль, коли в ньому немає необхідності. Хтось працює в інших службах таксі. В основному це люди, які шукають пасивний дохід і готові інвестувати.

Типовий орендар – це людина, яка приїхала у відрядження і їй потрібна машина на кілька днів. Також є багато туристів і близько 20% – менеджери і топ-менеджери.

Загалом в SizeCar зареєстровано близько 500 користувачів. «Протягом року ми плануємо залучити 10 000 користувачів і вийти на прибуток трохи більше $1 млн. Якщо вийдемо на американський ринок, то від $10 млн», – ділиться планами на майбутнє CEO компанії.

Наразі автомобілі для оренди доступні в Києві, Львові, Вінниці, Хмельницькому, Одесі. Ігор Добрянський вважає, що така модель допоможе зробити доступним оренду автомобілів навіть в невеликих містах, куди сервіси прокату не виходять, а потреба є.

Але основним ринком для себе в компанії бачать американський. За словами засновника стартапу, на ньому більше грошей і є тільки одна велика компанія Turo зі схожою концепцією. Решта країн будуть хорошим доповненням. Як каже Добрянський, бізнес легко масштабується, тому виходити на нові ринки буде нескладно. В Україні сервіс конкурує зі звичайними прокатами – які знаходяться тільки в найбільших містах і коштують дорожче. В Європі великих гравців також немає. Також компанія розглядала азіатські ринки, індійський зокрема.

Законодавство і користувачі ще не готові

За словами Ігоря Добрянського, в Україні люди ще не звикли довіряти свої особисті речі іншим. “Це проблема. Але ми намагаємося її вирішити. Наприклад, рекомендуємо людям просити заставу, радимо від 10% – це нормальна сума. Я переклав цю модель зі свого досвіду – оренди автомобіля. Зазвичай залишають заставу без проблем. Намагаємося проводити освітні курси, щоб підготувати власників авто не боятися здати машину, застави не завжди достатньо, щоб людина була готова здати в оренду свою річ. Це нормально, на Заході це працює», – пояснює Добрянський.

Крім того, для додаткової мотивації власників авто і клієнтів компанія планує ввести бонусну систему. Більше здав – більше заробив. Більше взяв у оренду – більше заощадив. «Це буде стимулювати», – коментує підприємець. Також своєрідним мотиватором для користувачів виступає калькулятор на сайті проекту – він дозволить підрахувати, скільки можна заробити на автомобілі через сервіс.

Ринок США відрізняється від нашого. Там компанія планує впроваджувати систему онлайн-страхування – цього буде достатньо, щоб захистити користувачів від ризиків. В Україні, на жаль, це поки неможливо.

Крім того, наше законодавство не дозволяє укладати договори онлайн. Тому учасникам угоди доводиться возитися з паперовими документами. У Штатах все можна зробити онлайн, нарікає Добрянський.

«Але ми сподіваємося, що уряд буде підтримувати індустрію», – резюмує CEO SizeCar і наводить як приклад сусідньої Польщі, де керівництво країни створює все для розвитку власних стартапів і залучення іноземних.

Місце під сонцем

Поки сервіси sharing economy в сфері оренди автомобілів не особливо поширені, основним конкурентом стартапів на кшталт SizeCar є традиційні компанії, що надають транспорт. В Украні і інших країнах світу – це глобальні і локальні гравці. Зокрема, у нас протягом останнього часу запустилися сервіси з похвилинною тарифікацією на кшталт Getmancar і Mobilecar, прокати електромобілів і інші.

З іншого боку, в числі тих же сервісів спільного споживання є компанії на кшталт Uber або BlaBlaCar, які також дозволяють дістатися з точки А в точку Б, правда це вже історія не про пасивний дохід, але все одно про додатковий прибуток зі свого автомобіля.

У світі також є стартапи, які створюють платформи для peer-to-peer оренди персонального транспорту, подібно SizeCar, але не можна говорити про те, що це вже велика ніша. У США “AirBnB в сфері оренди авто” – це вищезгаданий Turo (який Washington Post вже охрестив “Голіафом в сфері прокату авто”), трохи менше розкручені Getaround, Zipcar, схожа бізнес-модель у RelayRiders. Подібні сервіси є і на сусідньому материку – Fleety в Бразилії, наприклад, В Європі є Snappcar родом з Данії, Tamyca з Німеччини. У обох компаній є великі амбіції на рідному європейському ринку.

В цілому, на Заході сегмент зароджувався років 7-9 назад, але подібні сервіси не стали такими масовими і відомими, як Uber, AirBnB, BlaBlaCar – тобто найбільші сервіси sharing economy. Однак за прогнозами аналітиків, економіка спільного споживання продовжить рости в найближчі роки, буде з’являтися дедалі більше стартапів, які запропонують людям розділити те, що вони мають, з іншими за невелику винагороду. Якщо рік тому весь сегмент оцінювався в $15 млрд, то до 2025 року, згідно з прогнозами, обсяг шерінгової економіки перевищить $300 млрд.


Не пропустіть