Чи кращий китайсько-український Богдан за радянсько-російського УАЗа?

Черкаський завод «Богдан» виготовляє медичні Богдан 2251 і новий армійський позашляховик Богдан 2351, які повинні замінити російські УАЗи.

Буквально недавно на автоскладальному заводі №2 корпорації «Богдан» стартувало виробництво нової моделі командирського позашляховика (Богдан 2351). Кореспонденти AUTO-Consulting вирушили подивитися, як в Черкасах роблять техніку для армії.

Що виробляють

Кореспондент AUTO-Consulting вже не раз бував на автозаводі Богдан в Черкасах, якому, до речі, в цьому році виповнюється 10 років. На підприємстві вже встигли почати і закінчити випускати автомобілі LADA, для яких була спроектована окрема гілка, Hyundai і JAC – на інший складальній лінії. Саме в цьому цеху зараз випускають військову техніку. На заводі на даний момент працює близько 350 співробітників, тоді як ще в 2009 році кількість персоналу перевищувала 4 тисячи чоловік.

Сьогодні асортимент продукції, що випускається на заводі включає виробництво за кількома напрямками. Перше – це вантажні автомобілі Богдан-МАЗ, випуск яких налагодили у 2017 році. Автомобіль отримав індекс 63172 і призначений для потреб Збройних сил України та комплектується двигуном виробництва компанії WeichalPower (Китай).

Також на заводі освоїли виробництво броньованої техніки – бронеавтомобіля власної розробки корпорації Богдан – Барс-8, створеного на шасі Dodge Ram. Також у планах заводу поставити на потік армійську вантажівку 4х4, яка повинна замінити в армії ГАЗ-66. За словами представників підприємства, таку вантажівку повинні показати вже влітку цього року.

Новим масштабним напрямком для «Богдан Моторс» стало виробництво позашляховиків для армії. Вони випускаються у двох модифікаціях: санітарний Богдан 2251 і командирський Богдан 2351. У них різні призначення, конструкція і вимоги від ЗСУ, але, по суті, вони виконані на одному й тому ж шасі китайського пікапа Great Wall Wingle 5, добре відомого в нашій країні. Принципова відмінність тільки в тому, що санітарний Богдан-2251 роблять на базі шасі GW Cargo з однорядною кабіною, а командирський Богдан-2351 виходить з вихідного пікапа GW Wingle з дворядною кабіною.

Чому «китаєць»?

Основою для створення Богдан 2251 і Богдан 2351 став повнопривідний пікап Great Wall Wingle 5, який в свою чергу є ліцензійним виробництвом японського пікапа Isuzu Rodeo. Конструкція проста, досить надійна і перевірена часом. У тому числі і на українському ринку, де «цивільний» Wingle 5 продається вже багато років. Всупереч стереотипам, саме цей китайський пікап виявився досить надійним. А з огляду на його невисоку вартість, було прийнято рішення зробити на його базі армійський автомобіль.

Перед запуском проекту, в «Богдан Моторс» вивчали різні варіанти і провели переговори з багатьма виробниками. Власного шасі для такої техніки в Україні немає. Європейські армійські моделі дуже дорогі та їх поставку для України треба було ще довго узгоджувати. Як альтернативний розглядався армійський пікап Kia KM450 Military, який перебуває на озброєнні в армії Південної Кореї. Варіант з KIA спочатку вже адаптований під військові завдання і його легше було адаптувати під стандарти ЗСУ, до того ж він має більший запас міцності. Але при всіх плюсах KIA KM450 виявився теж досить дорогим. Стало зрозуміло, що на даному етапі ЗСУ не може собі дозволити техніку за такою ціною. Тоді і стало зрозуміло, що запропонувати мінімальну вартість реально тільки на китайських агрегатах.

Таким чином, за основу був узятий китайський варіант шасі Great Wall Wingle з одно- або дворядною кабіною. Тим більше, що така модель досить успішно використовується в подібних цілях в інших європейських країнах, наприклад, прикордонниками. Крім того, в ході попередніх випробувань базовий Great Wall Wingle пройшов практично без рекламацій більше 60 тисяч кілометрів в жорсткому режимі експлуатації по дорогам і бездоріжжю в зоні проведення АТО. За підсумками цих тестів і побажань рекомендацій ЗСУ було проведено ряд доробок конструкції позашляховика.

Доробки та локалізація

Позашляховики Богдан доопрацьовані під потреби ЗСУ силами конструкторів заводу. В першу чергу, з огляду на проблеми з якістю дизеля на передовій, їм внесені зміни в конструкцію паливної системи, зокрема фільтр і доданий нагрівач палива. Для санітарного автомобіля на заводі повністю виготовляється і встановлюється медичний кунг. Він також уже пройшов ряд удосконалень, як після державних випробувань, так і після експлуатації першої партії автомобілів у військах.

Для армійського позашляховика Богдан 2351 встановлено більш високі вимоги по позашляховій прохідності і надійності. Тому модель отримала посилену підвіску і рульове управління, внесені зміни в електрообладнання, посилена конструкція переднього та заднього бамперів. Спеціально для ЗСУ, Богдан-2351 взувають під позашляхові шини BF Goodrich з розвиненими грунтозачепами на протекторі.

Для кожної моделі позашляховиків Богдан передбачений свій виробничий процес. Збираються вони на конвеєрі окремо кожна модель по партіях, в залежності від замовлення ЗСУ. Наприклад, коли кореспондент AUTO-Consulting відвідав завод в Черкасах, партія командирських позашляховиків Богдан 2351 вже була зібрана, проходила контроль якості і готувалася до відправки замовнику. А на складальній лінії перебувало кілька десятків санітарних автомобілів. Процес їх складання нам вдалося побачити.

Виробництво

В основі санітарного Богдан 2251 лежить шасі з однорядною кабіною Great Wall Wingle Cargo, в якій можуть розміститися 2 людини. Кабіна і шасі надходять з Китаю в зібраному вигляді. На складальній лінії спочатку вносяться доопрацювання в паливну систему і електрообладнання, змінюються диски та колеса на позашляхові BF Goodrich.

Паралельно виготовляється і фарбується медичний кунг. На складальній лінії він встановлюється на шасі та проходить процес збирання та встановлення додаткової медичної комплектації: сидінь, носилок, кріплень, освітлення і т. д.

Для армійських позашляховиків Богдан 2351 передбачено більш глибокий виробничий процес, пов’язаний зі зміною конструкції авто. Тут вже використовується модель Great Wall Wingle з дворядною кабіною. На зібраний автомобіль фарбуються і встановлюються додаткові елементи: «кенгурятник», захист переднього бампера з підготовкою для установки лебідки, каркас тенту, тент, пофарбовані в колір кузова колісні диски, взуті в шини BF Goodrich.

Крім того, на «Богдан Моторс» посилюється підвіска. Зокрема, встановлюються посилені ресори, пружини, більш довгоходні амортизатори австралійського виробництва, спеціально призначені для позашляхових умов. В результаті, вдалося збільшити висоту кузова на 2 дюйма (близько 5,1 см).

У «Богдан Моторс» вважають, що такі зміни дозволяють вважати це вже не просто пікапом Great Wall, а фактично іншим автомобілем. Через це його й назвали Богдан-2351 і замінюють емблему китайського виробника на свою власну.

Трудомісткість робіт по перетворенню цивільного Great Wall в армійський Богдан досить висока. Так, за зміну на заводі з конвеєра сходить один автомобіль. Але в цьому є і свої плюси. Зате заводський відділ якості та військпред мають можливість ретельно контролювати кожен автомобіль. Тому на заводі впевнені в якості техніки, що поставляється для ЗСУ.

Загальні обсяги виробництва засекречені, але за оцінками мова йде про виробництво сотень автомобілів на рік.

Контроль якості

У Черкасах були здивовані негативними відгуками, які поширювали ЗМІ про нібито браковані санітарні Богдани. Принаймні, провини заводу в цьому точно немає, а причина була в розбавленому паливі та ігноруванні елементарних правил експлуатації авто. Як доказ, нам демонструють 5-ступеневий контроль за якістю.

Починається він ще на етапі приходу шасі. Наступний етап – включає виробничий контроль, є також внутрішні заводські випробування і окреме військове приймання. Але в «Богдан Моторс» не схильні все перекладати тільки на військових і готові оперативно, якщо потрібно, провести доопрацювання і впровадити рекомендації та усунути зауваження Міноборони України. Крім того, хоч би якою простою була техніка (а Богдан-2351 дуже простий в конструкції), необхідно також навчати водіїв і проводити якісне сервісне обслуговування. Тому в «Богдан Моторс» разом з передачею техніки в розпорядження замовника надають керівництво по експлуатації, а також список рекомендованих станцій технічного обслуговування. Саме на них можна обслужити і відремонтувати техніку. Зараз в планах підприємства проведення навчання водіїв і механіків. Комплект таких методологій зараз розробляється.

Чи кращий Богдан за УАЗ?

Очевидно, що застарілі УАЗ-469 в ЗСУ давно пора міняти. Так, за великим рахунком мало з УАЗів вже на ходу. Єдиною їх перевагою можна вважати те, що їх відремонтувати можуть у будь-якому гаражі. Але скільки можна їх ремонтувати і закуповувати запчастини в тій же Росії?

Української армії потрібен легкий невибагливий армійський позашляховик не тільки для командирів, а й для постачальників, підвезення боєприпасів, харчування, озброєння і т. д. Звичайно, Mercedes-Benz G-клас був би для таких цілей майже ідеальним. Подаровані американцями Hummer HMMWV теж підійшли, тільки їх експлуатація виявилася дуже дорогою для української армії.

AUTO-Consulting вдалося дізнатися, що вартість готового позашляховика з урахуванням всіх доопрацювань і змін порівнянна з цивільною версією Great Wall Wingle 5. На сьогоднішній день це близько 610 тис. грн. Або майже $ 23500. Багато це чи мало? І який ще позашляховик можна було запропонувати військовим за ці гроші?



Не пропустіть