Без дефіциту: які ціни на дизель чекають українців після Великодня

У разі деактивації фактора Білорусі ціни в роздробі можуть залишатися високими, прогнозують експерти

Після зупинки поставок бензину і дизеля (ДТ) з Білорусі в Україну оптові ціни на дизпаливо зросли в середньому на 10%, або на дві гривні за літр. Сайт “Сьогодні” розпитав експертів, чого очікувати після Великодніх свят.

“З того моменту, коли в нафту, яка йде на переробку на Мозир і на Новополоцький НПЗ Білорусі, зайшла нафта з підвищеним складом хлоридів, і після отримання контрагентами повідомлення про настання форс-мажорної ситуації, на жаль, на ринку України з’явилася паніка”, – констатував екс-президент “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України” Леонід Косянчук.

При цьому, за його словами, паніка – безпідставна, оскільки дефіциту на ДТ насправді немає.

“Дуже багато операторів знайшли легке життя – мали довгострокові контракти і орієнтувалися тільки на ресурс Мозирського НПЗ. Вони і запанікували. На жаль, цим скористалася компанія, яка дає російський дизель по трубі. Вони просто без підстав підвищили ціну майже на 2 грн за літр в дрібному опті. Я це сприймаю як недружній акт по відношенню до українського споживача. Ніякого зниження поставок по трубі немає, але вони відразу підняли ціни”, – сказав Косянчук.

Надалі, за прогнозом Косянчука, цінова динаміка на паливо буде залежати від ступеня пошкоджень технологічного обладнання Мозирського НПЗ і, відповідно, від того, як швидко Білорусь відновить експорт бензину і дизеля в Україну, який зараз зупинений.

“Якщо ремонт обладнання і візит нормальної сертифікованої нафти на Мозирський НПЗ буде відкладено на місяць, тоді український ринок відчуватиме дефіцит 120 – 160 тис. тонн дизельного палива”, – резюмував експерт.

Однак заступник директора НТЦ “Психея” Геннадій Рябцев підкреслює: вже є причини для оптимізму.

“Білоруські колеги кажуть, що проблеми потроху зникають. Вони оперативно вирішують проблему з доочищенням російської нафти, яка надійшла на заводи. Обіцяли, що після свят поставки відновляться в повному обсязі. І російська сторона запевняє, що це були форс-мажорні обставини”, – сказав Рябцев.

Швидше за все, продовжує експерт, ціна з боку білоруських експортерів буде докризовою. Однак очікувати зниження цін в роздрібі не варто.

“Після свят трейдери збільшать знижки, які надають лояльним клієнтам, і цим обмежаться. У нас, як і в будь-якій країні, на роздрібному ринку ціни ростуть швидко – знижуються повільно. Ризики ніхто не страхує, трейдери просто їх перекладають на споживачів … Всі чекатимуть рішення ситуації з російськими поставками, там же теж зберігається ризик”, – прогнозує Рябцев.

З такими ціновими очікуваннями погоджується і експерт консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.

“Буде ще подорожчання до 2 грн. Вже завтра буде подорожчання, пауза на вихідних, після – все залежить від ситуації … Не забуваємо, що ми залежимо від світового ринку. Тобто, як в Європі ціни складуться, а там тренди малюються – нафта дорожчає. Якщо ажіотаж спаде, оптові ціни підуть вниз, роздрібні протримаються на якийсь проміжок часу. Потім все стабілізується. Далі – спостерігаємо, як будуть вести себе росіяни”, – резюмує експерт.

Як повідомлялося, білоруський концерн “Белнафтохім” 19 квітня заявив про різке погіршення якості нафти, що надходить по нафтопроводу з Росії. У зв’язку з цим обидва білоруських НПЗ – ВАТ “Мозирський НПЗ” (Гомельська обл.) і ВАТ “Нафтан” (Вітебська обл.) повідомили про загрозу пошкодження обладнання та майже на 50% скоротили обсяг нафтопереробки. При цьому “Укртранснафта” посилила контроль за якістю російської нафти. Пізніше Білорусь зупинила експорт бензину в Україну, аргументуючи такий крок необхідністю забезпечити паливом внутрішній ринок.

Джерело segodnya.ua



Не пропустіть