У Раді підготували важливий законопроект для водіїв

Нечасто доводиться писати про хороше (робота така), але іноді воно є. Зараз це законопроект №10236 від 17.04.2019 «Про внесення доповнення до статті 286 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення правил безпеки дорожнього руху, який покликаний реформувати кримінальну відповідальність за вчинення ДТП. Пропонується встановити, що, якщо водій потрапив в ДТП через створення йому аварійної ситуації іншим учасником руху, або невідповідністю нормам доріг, то він звільняється від відповідальності. Сам законопроект тут.

Про що, власне, мова? Є дуже стара, знайома всім практикам, проблема: водій може рухатися без будь-яких порушень ПДР, але це не страхує його від того, щоб в ДТП саме його визнали винним.

Потрапив в яму? Сам винен. Чи не дотримався безпечної швидкості, не об’їхав і т.п. Але через ями рідко бувають наслідки серйозніші зламаної підвіски. Куди більш поширена інша ситуація. Водій їде, нічого не порушує. І раптом йому хтось створює аварійну обстановку. Це може бути і пішохід в недозволеному місці, і інший водій, який виїхав з другорядної дороги, або на червоне світло світлофора, або ще хто-небудь порушив. І що ж? Якщо відбувається ДТП, починають з’ясовувати: а перший, що їхав без порушень, що знаходився в своєму праві, чи мав можливість уникнути ДТП? Визначається це автотехнічною експертизою. Для якої часто беруться вихідні дані, м’яко кажучи, не відповідають тому, що було в реальності. І це призводить до необґрунтованих звинувачень. Але справа навіть не в цьому. Справа в принципі: якщо виявиться, що «міг уникнути», то на водія, який їхав без порушень, який був в своєму праві, перекладається частина провини. А якщо аварійну ситуацію створив пішохід (до них у нас чомусь дивно поблажливі) – то нерідко і вся вина.
Така ситуація створює багаторазове зло.

По-перше, це – глобальна несправедливість і конкретні зламані долі. Про це я пишу вже багато років.

По-друге, що не менш важливо, це вкрай негативно впливає на безпеку руху в цілому. Тому що з’явилася ціла категорія водіїв, які вважають, що вони можуть творити на дорозі все, що завгодно, створювати перешкоди іншим водіям: адже ті будуть змушені «уникати ДТП» всіма засобами. А якщо не зможуть уникнути – ще й винними виявляться … Про пішоходів і говорити нічого: одна з основних причин їх систематичного порушення ПДР якраз в тому, що вони знають: майже в будь-якому ДТП винним зроблять водія. Навіть якщо пішохід перебігав в недозволеному місці багатосмуговий проспект.

У кожного є знайомий, який сам або його родич був учасником такого ДТП з тієї чи іншої сторони … Якщо такої практики не стане – пішоходи швидко перестануть бігати в недозволених місцях.

Нарешті, існуюча практика, яка грубо порушує принцип правової визначеності щодо водіїв.

Законопроект, про який мова, вирішує цю проблему. Крім усього іншого, в разі його прийняття, розслідування справ про ДТП суттєво спроститься, стане дешевше і швидше. А головне – проект, ставши законом, відновить справедливість і вирішить багато проблем в області безпеки руху. І ніхто, крім порушників ПДР, а також тих, хто це саме перекладання провини зробив джерелом корупційних доходів, не повинен бути проти.
Ідеальний він? Ні.

По-перше, в даному випадку правильніше було б говорити не про звільнення від відповідальності, а про неможливість притягнення до відповідальності. Різниця принципова: звільнення від відповідальності передбачає, що людина винна. На мій погляд, про винність в цьому разі не може йтися. А питання для даної ситуації є принциповим, тому що від винності залежить відшкодування шкоди …

По-друге, аналогічну норму потрібно було б внести і в ст.124 КпАП, і тоді проблема була б вирішена не тільки для ДТП з тяжкими наслідками, що тягнуть за собою кримінальну відповідальність, а й для тих, де обійшлося без постраждалих, і де відповідальність адміністративна, але питання відшкодування збитку теж часто стоїть гостро.

Основна біда, втім, в іншому. З очевидних причин, депутатам найближчим часом навряд чи буде до такого специфічного питання.

Автор законопроекту, народний депутат Ігор Лапін, сам у минулому адвокат. Думаю, що ця пропозиція – плід усвідомлення існуючої несправедливості на основі власної практики. Шкода тільки, що законопроект не з’явився років чотири тому, коли тільки починалася діяльність нинішнього скликання Верховної Ради. Шанси на прийняття були б вище. І, можливо, багато водійські долі за цей час не були б покалічені …
Але добре вже те, що хоча б кимось із законодавців усвідомлена проблема.
Краще пізно ніж ніколи.

Джерело autonews.ua

Не пропустіть