В Україні планують використовувати відходи при будівництві автодоріг

Зола зі шлаками можуть замінити пісок і щебінь у будівництві доріг

Відходи при будівництві автодоріг планують використовувати в Україні. Вчені довели: так будувати дешевше, і полотно буде міцніше. На нинішньому форумі місцевого розвитку в Трускавці європейські експерти розповіли, як в їхніх країнах роблять асфальт з відходами. Чи зможе Україна поставити на потік таку технологію і що для цього треба?

Ось з таких ще цілих клаптиків покриття можна зрозуміти, що ця дорога була асфальтованою. Тепер же вона вся в ямах. Їх і об’їхати ніяк. В такому стані кілька кілометрів автодоріг. Вони з’єднують села. Водії стискають зуби і їдуть – іншої дороги немає.

За даними Міністерства інфраструктури, більше 90 відсотків українських автошляхів треба капітально ремонтувати. Тут, в Івано-Франківській області, допомогти з ремонтом доріг могли б енергетики.

“Може здатися, що я на високій горі. Але це гігантський склад. Піді мною – півсотні метрів відходів від спаленого вугілля – золи. Дівати її нікуди, тому вже кілька років золу з Бурштинської теплоелектростанції зливають і трамбують тут. Це третій золовідвал станції в регіоні . Він займає більше ста гектарів і вже майже заповнений “, – розповідає кореспондент телеканалу” Україна “Борис Бондарчук.

“Вони несуть звичайно шкоду навколишньому середовищу. Наше завдання, їх спочатку мінімізувати, а потім ліквідувати і не вивозити на поховання. Це можливо. Такі технології існують”, – говорить міністр екології та природних ресурсів України Остап Семерак.

Золовідвали є в кожному регіоні, де працюють теплоелектростанції. І скоро в Україні місця для них може не залишитися. А в Європі така зола давно стала будматеріалом.

“В Європі використовують приблизно 90 відсотків золошлаків, які утворюються. А в Чехії – 99! Золошлаки використовують найчастіше в цементі, в будівництві доріг, а також у відновленні ландшафтів”, – пояснює проектант доріг з відходів Францішек Креста.

Зола зі шлаками, які теж складують після спалювання вугілля, можуть замінити пісок і щебінь в будівництві доріг. Надійність суміші перевірена і в українських лабораторіях.

“Золошлакові матеріали можуть нам дозволити підвищити довговічність автомобільних доріг і заощадити на їх будівництві до 30 відсотків вартості. Раніше ми не могли використовувати золошлаки для ремонту шляхів. Не було нормативної бази. Тепер – є”, – говорить провідний науковий співробітник ДП “Державний дорожній науково -дослідний інститут імені М.П. Шульгіна “Сергій Головко.

Залишилося переконати замовників будівництва доріг використовувати золу.

“Ми повинні ввести екологічні критерії для закупівлі за державні кошти, що дасть пріоритет вторинним матеріалам перед природними ресурсами”, – вважає комерційний директор компанії, що займається стратегічним управлінням відходів промисловості Крістіан Єригін.

Першу дорогу з золошлаків планують побудувати на Івано-Франківщині. Її випробовують вантажівками. Коли витривалість шляху доведуть вже не в лабораторії, а на практиці, золошлаки будуть застосовувати масово.

Джерело ukr.segodnya.ua

Не пропустіть