ГАЗ-66 – один із символів війни на Донбасі

Починаючи з 1960-х років ГАЗ-66 один з найпопулярніших радянських позашляховиків. Цьому сприяли пристойна вантажопідйомність, повноцінний повний привід, невибагливість і широкі можливості по модернізації.

У серійне виробництво ГАЗ-66 був запущений в 1964 році. Традиційно при проектуванні радянські інженери за основу взяли західний зразок – на цей раз німецький Mercedes Unimog. Хоча перші моделі страждали «дитячими хворобами» і були далекі від тієї машини, яку ми знаємо зараз, проте конструктори постійно допрацьовували своє дітище. Так, в 1968 році ГАЗ-66 став масово комплектуватися системою регулювання повітря в шинах.

В результаті вийшов вельми збалансований вантажний позашляховик, хоча чисто вантажівкою його назвати складно через коротку вантажної платформи, адже машина спочатку була «заточена» виключно під перевезення особового складу.

Завдяки грамотно розподіленого центру ваги навантаження на передню і задню частини авто майже однакова. До деяких мінусів позашляховика можна віднести те, що кабіна розташована прямо над передніми шасі і обсяг її досить малий – особливо не розвернутися.

Що ж стосується технічних характеристик, то вони були досить непоганими. По-перше, при вантажопідйомності в 2 тонни автомобіль був компактним (що не дивно, так як машина призначалася в першу чергу для повітряно-десантних військ і за габаритами повинна була вписуватись в габарити військово-транспортного літака Іл-76), що для вантажного позашляховика завжди було плюсом. По-друге, при кліренсі у 315 мм автомобіль показував чудеса прохідності. Так, ГАЗ-66 може долати броди глибиною до 0,8 метра і розвивати максимальну швидкість до 90 км/год. Причому до 60 км/год автомобіль розганяється всього за 30 секунд. За паспортом вантажівка може долати підйоми до 31 градуса.

Що ж стосується витрати, то з заводу авто зазвичай споживало 20 літрів бензину (причому неважливо, якого – 72-го, 76-го або 80-го) на 100 кілометрів. При обсязі бака в 210 літрів це забезпечило ГАЗ-66 досить хороший запас ходу.

Випускати ГАЗ-66 у РФ припинили в 1995 році, його на конвеєрі змінив ГАЗ-3308 «Садко». Згідно з офіційною статистикою, всього на автозаводі було випущено 965 тисяч вантажівок.

Базова версія вантажівки була універсальною – вона комплектувалася звичайним кузовом з металу з відкидними боковими лавками. Для захисту використовувався звичайний тент. Кабіна була теж зроблена з металу, і в ній було місце всього для двох крісел – пасажирського і водійського.

За час виробництва було освоєно безліч модифікацій цього універсального позашляхового вантажівки. Відомо про 14 версіях авто з тими чи іншими модулями (перш за все типу КУНГ), причому практично всі вони є в Україні і використовуються армією.

Перш за все це спеціалізовані армійські модифікації:

– АС-66 – класичний і дуже популярний медичний позашляховик;

– АП-2 – теж санітарна модель, але перев’язувального з можливістю розгортання польового госпіталю;

– ДДА-2 – душовий агрегат з дезінфекцією;

– Р-142 – командно-штабна модифікація з повним оснащенням всім необхідним.

З початком війни на Донбасі ГАЗ-66 стали масово знімати із зберігання і відправляти у війська. Так, аеромобільні частини, які першими пішли на війну, на весну 2014 роки взагалі були оснащені виключно такими машинами.

Джерело mashyna.com.ua


Не пропустіть