Наслідки розмитнення “євроблях”

Як на українському авторинку позначилося масове завезення дешевих старих американських авто.

Наближається 25 травня – кінець пільгового періоду розмитнення автомобілів на єврономерах. Після цієї дати власників таких авто чекають величезні штрафи – від 8,5 до 170 тисяч гривень і навіть конфіскація машин на рік. Правда, є маленька ймовірність, що пільговий період продовжать до осені.

Краще статусна “бляха”, ніж легальний середній клас

Найбільше можливість розмитнити на пільгових умовах “поляка” або “литовця” порадувала перекупників. Взяти “бляху”, розмитнити і перепродати – бізнес вигідний. Таку машину куплять швидше, ніж нову в офіційного дилера, тому що ціна нижче. Свою роль відіграє і елементарна логіка – навіщо купувати новий “Ланос”, якщо майже за ті ж гроші можна взяти розмитнену “Шкоду Октавію”.

В результаті сьогодні український авторинок переживає складні часи: офіційні дилери втрачають покупця і готові скорочувати свої представництва, якщо не піти зовсім. До того ж останнім цвяхом у кришку труни для них може стати масова поява в Україні американських машин.

– Сьогодні відбувається справжній розквіт ринку вживаних авто, він один з найбільших за останні роки. Приблизно такий же, як і в 2012 році. Потрібно не забувати ще й США, зараз машини звідти ввозять в Україну судами. Як результат – на ринку з десяти старих машин вісім американські. Вони ще сильніше обрушили ціни, – розповідає “КП” в Україні “автомобільний експерт Олександр Федченко. – Якщо раніше людина купувала Lexus RX 350 за 20 тис. доларів, то зараз за нього і 15 тисяч не дадуть. Люди вважають за краще трохи биту, але якісну “євробляху” або американця замість українських номерів.

За словами ще одного автоексперта Олександра Семченко, офіційні дилери ставили собі завдання на 2019 рік наростити близько 10% продажів по Україні. Але в дійсності вже в перші місяці обсяги продажів впали до 30%, оскільки почав працювати пільговий період на легалізацію “блях”.

– Дилери подивляться, як підуть продажі далі, попереду ще півроку. А потім почнуть приймати рішення – залишатися на ринку або скорочуватися, або йти, – каже Семченко.

Надія на вибори в парламент

Наступного тижня починає роботу Верховна Рада. Рух власників автомобілів з єврономерами “Авто Євро Сила” обіцяє депутатам акції протесту і перекриття доріг. Головна теза мітингувальників – “Громадяни, у яких немає грошей на розмитнення, теж мають право їздити на автомобілі”. Чимало надій вони покладають на нового президента Володимира Зеленського.

На думку Олександра Федченка, якщо парламент не буде розпущений, то пільгові канікули, швидше за все, продовжать. Зайві акції протестів до осінніх виборів до парламенту депутатам не потрібні. Та й розмитнення непогано поповнює бюджет країни. За даними Державної фіскальної служби України, топ-5 областей за обсягом розмитнення стали Волинська – 35 тисяч авто, Київська – 32 тисячі, Львівська – 21 тисяча, Одеська – 18 тисяч, Закарпатська – 17 тисяч. Прибуток по кожній області варіюється від півмільярда до двох мільярдів гривень.

– Я думаю, що вибори призупинять каральні заходи проти “євробляхерів”. Розгляд цього питання почнеться новим парламентом. Але справа тут не стільки в депутатах, скільки в міністрі МВС Арсене Авакова. Тільки він здатний реально запустити репресії проти порушників розмитнення, – упевнений автоексперт Володимир Караваєв.

Масштаби проблеми насправді величезні. Сьогодні кожна друга машина на іноземній реєстрації – нелегальна. Їх кількість в Україні обчислюється мільйонами. Поліція і суди не витримають такого навантаження.

– Я не вірю в те, що почнуть масово штрафувати і відбирати машини. У поліції мало прав, вони бояться скандалів і піддаються тиску. Забрати “євробляху” непросто. Наприклад, зупинять машину і почнуть процедуру конфіскації, тут же налетить ще десять “євроблях” і під скандал не дадуть забрати машину, – вважає Олександр Федченко. – Хоча на перших порах хтось може отримати штраф.

Джерело avtovod.com.ua