Найекономічніша швидкість автомобіля

Постійне зростання цін на пальне змушує водіїв шукати ефективні способи заощадити.

Хтось їздить накатом на холостих обертах, деякі водії придбавають зі знижкою талони на пальне та користуються акційними пропозиціями АЗС, дехто підвищує тиск у шинах або переходить на газ. Найекономічніша швидкість на трасі є одним із варіантів суттєво зменшити витрати пального. Від характеру руху машини залежить навантаження на двигун. Чим більш нерівномірними є оберти колінчастого вала мотора (пригальмовування або різкий старт), тим більше палива витрачає авто.

Від чого залежать перевитрати

Водіїв та автовласників дещо напружує той факт, що в технічних характеристиках машини виробником вказується одне значення показника витрат палива на кілометр шляху, а в реальності ця цифра майже в півтора рази більша. На витрату впливає багато чинників:

  • технічний стан авто;
  • покриття – асфальт, ґрунт;
  • рельєф місцевості;
  • якість бензину або дизпалива;
  • потужність двигуна;
  • стиль водіння.

Останній фактор має суттєве значення, оскільки саме рівномірний рух дає економію пального на трасі. В умовах міста, особливо у пробках, рухатися з постійною швидкістю досить складно. Водієві доводиться часто тиснути на газ або гальма, й уникнути такого «рваного» руху майже неможливо. Як варіант, можна заощадити при їзді по шосе. Якісне асфальтне покриття, відсутність заторів та незначний потік машин сприяють їзді з рівномірною швидкістю.

Способи визначення рівня споживання пального

Щоб змусити транспортний засіб дещо знизити «апетити», спочатку потрібно визначити, яка найекономічніша швидкість автомобіля може бути застосована для конкретної моделі і марки. Існує 4 основні методики визначення теоретичного рівня споживання палива на нових авто.

Європейський цикл NEDC

Застосовується в Європі й вважається універсальним, оскільки дозволяє тестувати навіть електромобілі та гібриди. Розрахований на проходження 11 км за 20 хвилин (чотири блоки по 195 секунд). В процесі тестування виконується 12 зупинок та стартів.

Середня найекономічніша швидкість за такою імітацією складає 18,7 км/год у місті та 62,6 км/год на шосе, а максимальна – 50 та 120 км за годину. Оптимальне значення швидкості, за якого можна досягти суттєвої економії, складає 75 км/год на трасі. При цьому двигун працює на 1200-1500 обертів з мінімальною тягою.

Недолік системи тестування полягає в тому, що воно відбувається в умовах, далеких від реальних. Передбачається, що водій неквапливо стартує, машина розганяється до 50 км/год за 26 секунд. Цикл проводиться з відключенням кондиціонеру, фар, аудіосистеми тощо. Щоб отримати такі цифри економії, треба їздити дуже обережно.

Японський цикл JC08

Вимірювальну методику почали застосовувати з 2007 року. Цикл триває 1205 секунд. За цей час автомобіль проїжджає 8,17 км. В імітації середня швидкість складає 24,4 км/год, а максимальний показник – 81,6 км/год. Враховується вимірювання витрати палива на «холодному» та «гарячому» старті. На зупинки передбачено 30% від загального часу тестування.

Цикл враховує можливі затори, гальмування, динамічні розгони на перехрестях та зупинки під світлофорами в щільному потоці транспортних засобів, але практично не включає в розрахунки високошвидкісний режим.

Американський цикл ЕPA FTP-75

Цінність полягає в охопленні багатьох важливих факторів. Загальний час імітації складає 31 хвилину, а відстань – 17,8 км. В процесі вимірювання швидкості в заводських умовах авто робить 22 зупинки з наступним розгоном. Термін простою машини складає 20% від часу їзди. Середній економічний показник швидкості при тестуванні показує 35 км/год, максимальний – 91,2 км/год. Окремо тестується рух за межами міста – середня швидкість складає 78 км/год.

Цикл вимірювання найбільш реалістичний й відповідає дійсним ситуаціям на дорозі. Водій може їхати майже так, як він хоче, і при цьому вкладатися в показники економічної швидкості.

Новий цикл WLTC

З 2017 року в усіх країнах тестування руху автомобілів заплановано виконувати за інноваційною методикою WLTC. Тривалість циклу складає 30 хвилин, а дистанція імітації – 23 км. Враховується економічна їзда на автомобілі в межах міста та на трасі. Таке тестування дає показники швидкості на двох імітаціях міської поїздки 56,5 та 76,6 км/год, по шосе відповідно 97,4 та 131,6 км/год. Отримані значення найкраще відображають реальні умови пересування транспортних засобів.

Принципи оптимальної економії

Економія залежить від трьох базових факторів – оберти двигуна, опір лобового скла та тертя коліс. За дотримання певних умов руху можна на третю частину скоротити використання пального. Щоб дізнатися, при якій швидкості найекономічніша витрата палива забезпечується для бензинових та дизельних двигунів, слід виходити з таких показників:

  • Кількість обертів колінчастого валу двигуна, що працює на бензині, повинна складати 2000-2500 на хвилину. Якщо утримувати стрілку тахометра в цьому положенні, можна економно витрачати паливо.
  • Для дизельного мотора оптимальний показник кількості обертів не має перевищувати 1500-2000 за хвилину. Це актуально для турбодизельних силових агрегатів.
  • В залежності від марки та моделі машини на найвищій передачі середня найекономічніша швидкість для дизеля та бензинового мотору коливається в діапазоні 75-90 км/год при їзді по трасі.

Експериментальним шляхом доведено, що наведені цифри відповідають дійсності на прикладі Nissan Qashqai. Авто обладнане всім необхідним, щоб рухатися економічно. Під капотом двигун на 2 літри та 144 л. с. з помірними «апетитами». Згідно з даними технічного паспорту, автомобіль має витрачати 9 л пального в місті та 7 літрів на трасі. На швидкості 80 км/год при рівномірній їзді по шосе машина утримує стрілку тахометра на відмітці у 1300 обертів. Але на швидкості у 90 км/год кількість обертів зростає вище 1500. Для даної моделі це найекономічніший режим їзди за містом, що відповідає топ-маркам легковиків.


Не пропустіть