В яких регіонах України популярні вітчизняні авто, а в яких – російські
“ДС” з’ясувала, в яких регіонах України найбільш популярні вітчизняні авто, а в яких – російські.
Після краху режиму Партії регіонів і російської агресії в Україні нашу країну захлеснула справжня хвиля патріотизму. Національна символіка, традиційний український одяг, товари з патріотичними принтами – ці та інші речі, що дозволяють людям демонструвати те, що вони люблять свою країну і пишаються нею, стали розлітатися як гарячі пиріжки, давши поштовх відповідному бізнесу. Своїм шансом зуміли скористатися як дрібні підприємці, так і великі національні товаровиробники – наприклад, продуктів і напоїв, наростили продажі на тлі іноземних конкурентів.
У той же час просунутися не вдалося багатьом галузям, які, здавалося б, мали всі шанси на це. Наприклад, автомобілебудуванню, найбільшим представником якого є Запорізький автомобільний завод (входить в корпорацію «УкрАвто» Таріела Васадзе). Це єдине в країні підприємство, що володіє повним циклом виробництва легкових автомобілів, що включає штампування, зварювання, фарбування, обладнання кузова і складання автомобіля, а також займається їх просуванням під власними брендами. У цьому ключова відмінність «УкрАвто» від того ж «Єврокару» Олега Боярина, що збирає на своєму заводі в Закарпатті автомобілі Skoda, або корпорації «АІС» Дмитра Святаша, чиє підприємство в Кременчуці спеціалізується на складанні моделей Geely і SsangYong.
Незважаючи на звання «стовідсоткового українця» і відповідні рекламні кампанії, «УкрАвто» в просуванні своїх автомобілів в 2014-2015 рр. не сильно досягла успіху. За цей період продажі запорізьких авто просіли в рази, впавши навіть сильніше, ніж весь ринок. Досить сказати, що якщо в грудні 2013 ЗАЗ реалізував в Україні близько 1,7 тис. легкових автомобілів, то в грудні 2015 г. – лише 15 машин. Всього ж за минулий рік в Україні, за даними асоціації «Укравтопром», було продано 46,546 тис. авто, або на 52% менше, ніж роком раніше. Що відкинуло нашу країну на задвірки європейського автомобільного ринку (навіть в крихітному Люксембурзі з населенням менше 500000 чоловік продажі були вище). І хоча ЗАЗ в списку найпопулярніших брендів автомобілів в Україні фінішував третім (після Toyota і Renault), частка продажів найбільшого вітчизняного виробника виявилася не надто великою – близько 6,3% (2,868 тис. Авто). У довоєнному 2013 році цей показник становив 17,7 тис. машин, або 8,3% ринку.
«ДС» вирішила дізнатися, якими були переваги автомобілістів з різних регіонів України у минулому році. А саме, які моделі мали найбільший попит у 24 областях та столиці (Крим і Севастополь через їх окупацію Росією з цього рейтингу тимчасово випали). Нам було цікаво, в яких регіонах автомобілісти є патріотами в такій мірі, що воліють замість моделі з Японії, Франції, Німеччини, Китаю, США та інших країн авто вітчизняного виробництва, а в яких вішають українські прапорці на імпортні машини, серед яких і автомобілі з країни агрессора.
Як показали дані, надані «ДС» асоціацією «Укравтопром» (підрахунок вівся на підставі даних про реєстрацію авто за місцем прописки їх власників), дві моделі ЗАЗ-Sens і Lanos – за підсумками минулого року стали найпопулярнішими новими легковими авто в шести областях України : Київській, Запорізькій, Черкаській, Сумській, Чернігівській та Полтавській. Причому в перших трьох Sens і Lanos зуміли завоювати як «золото», так і «срібло». Максимальний результат на двох – 187 машин – забезпечили компанії Васадзе жителі Київської області (7,1% продажів по регіону). Трохи менше виявилося у запорожців – 163 машини, але в загальному обсязі регіональних продажів це забезпечило ЗАЗу 9%. Ще одне творіння українського автопрому – «ЗАЗ Vida» – стало найпопулярнішою моделлю в Кіровоградській області, де було продано 47 машин цієї марки.
Дві моделі ЗАЗ – Sens і Lanos – за підсумками минулого року стали найпопулярнішими новими легковими автомобілями тільки в шести областях України – Київській, Запорізькій, Черкаській, Сумській, Чернігівській та Полтавській
Вельми гідний результат продемонстрував ЗАЗ в Дніпропетровській області. Тут Lanos і Sens зайняли друге і третє місця серед найпопулярніших моделей після Renault Logan – іномарки номер один в Україні за підсумками минулого року. Загальний результат запорожців становить 183 автомобіля, тоді як у французького конкурента – 106 машин. «Срібло» та «бронза» дісталися Lanos і Sens також у Миколаївській області – 89 авто на двох («золото» у Ford Kuga з результатом 56 автомобілів), і на Хмельниччині – 66 машин (лідером став Renault Duster з 38 авто). Крім того, Sens опинився на другому місці в списку вибору автомобілістів з Харківської області (134 машини проти 150 авто фаворита – Toyota Camry). А ось вироблені в Запоріжжі автомобілі були, м’яко кажучи, не надто популярними у Львові і ледь увійшли в топ-5 продажів з результатом 48 машин Sens і 12 автомобілів Lanos відповідно. У процентному співвідношенні це забезпечило їм всього 2,2 і 1,9% в рейтингу найпопулярніших моделей регіону. Що ж стосується столиці, що забезпечила майже третину угод на автомобільному ринку, то кияни воліли вітчизняним авто недешеві іномарки – до числа найпопулярніших моделей минулого року увійшли Renault Logan, Skoda Octavia, Toyota Camry, Ford Fiesta, Toyota Corolla і BMW X5 (останні дві розділили п’яте місце).
Окремої згадки варта статистика продажів російських машин. Незважаючи на придбаний стараннями Кремля статус країни-агресора для РФ, тамтешні автовиробники торік вельми успішно збували свої легковики в нашій країні (за 2015 їх постачання в Україну становить більше 2 тис. штук). Лідером був, звичайно, «АвтоВАЗ», чия модель «ВАЗ 2121» («Нива») зуміла увійти до п’ятірки найпопулярніших машин в Сумській, Полтавській, Чернігівській, Житомирській, Луганській, Кіровоградській та Черкаській областях. Тут кращий результат росіянам забезпечили перші три регіони, де «Нива» і її більш просунута версія Chevrolet Niva завоювали «срібло» та «бронзу». А в Сумській області продажу цих марок були максимальними і становили 98 авто, випередивши Lanos і Sens з 97 проданими машинами.