Якщо проаналізувати динаміку цін на бензин і дизельне паливо на європейському ринку, де, власне, закуповують 80% бензину та ДП усі українські трейдери, можна побачити, що протягом квітня місяця ціни зросли на 15-20%, при цьому гривня за той самий період укріпилася на 4%.
Про це під час прес-конференції заявив експерт нафтової галузі, заступник директора НТЦ “Психея” Геннадій Рябцев, передає кореспондент УНН.
За його словами, у суспільства існує декілька міфів щодо чинників, які впливають на кінцеву ціну пального для споживача. “Існує декілька міфів, які у нас курсують в ЗМІ, і особливо, в державних установах. Перший міф полягає у тому, що на світовому ринку нафти продають нафту. Насправді, ті нафтові котирування, які у нас є, відображають виключно перетоки фінансових ресурсів із одних ринків на інші, при чому ці фінансові ресурси навіть не є грошима, а є фінансовими зобов’язаннями. При чому навіть не першого переділу, а другого переділу, тобто це вторинні фінансові інструменти, які іще називаються деривативами. Тому все, що відбувається на світовому ринку, має достатньо опосередковане відношення до вартості того, чим заправляють українські автомобілісти свої транспортні засоби. Мається на увазі до нафтопродуктів – якби нафтою дійсно заправлялися наші машини – то ми б могли дійсно казати, що коли у нас відбуваються зростання нафтових котирувань, то одразу буде зростати і вартість того, чим будуть заправляти автомобілі.
Однак, ситуація набагато складніша. І тут у нас, знову-таки, виникає другий міф. Він полягає у тому, що чомусь вважається, що коли у нас вартість нафтопродуктів зростає у світі, то зростають ціни на українських АЗС, а коли вартість нафтопродуктів знижується у світі – то ціни на українських АЗС залишаються тими ж самими.
Але ціни на українських АЗС визначаються не лише вартістю нафтопродуктів на кордоні. Структура цін на бензин в Україні складається з трьох основних частин. Перша – левова частка – то є дійсно вартість нафтопродуктів, вони становлять близько 40%, друга – податки – 45%, і третя – 15% – то є затрати трейдерів на логістику, на підтримання у належному стані АЗС, на сплату різноманітних потреб,зокрема, зарплат працівникам тощо. І тут же – частиною є їх прибуток. З огляду на це – якщо бензин коштує наприклад 20 грн за літр, то це означає, що держава бере з цих 20 грн собі до кишені 45%, тобто десь 9 грн, що стосується трейдерів – то вони кладуть собі до кишені 2 грн, і це є максимум що вони можуть заробити на одному літрі палива”, – розповів експерт.
Тому, за його словами, коли хтось говорить про те, що ціна пального залежить від вартості нафтопродуктів, то це не зовсім так.
“Наші колеги дещо недоговорюють. По-перше, найбільший прибуток від продажу нафтопродуктів отримують не трейдери, а держава – у вигляді податків, які всупереч українському законодавству, зокрема, акцизний податок і податок з роздрібного продажу, прив’язані до євро, а не до тієї валюти, в якій мають здійснюватися усі розрахунки в Україні – тобто до гривні. В жодній країні Європи такого немає. Наприклад у Польщі акцизний податок збирається у злотих, у будь-яких інших країнах, які входять до ЄС, але не входять до шенгенської зони – акцизні податки збираються у національній валюті.
Друге – близько 80% продуктів в Україну завозиться, це означає, що вони купуються на вільному ринку за долари або за євро. Ці нафтопродукти потрібно продати у нас за гривні, потім ці гривні перевести в долари і євро, і за них закупити чергову партію нафтопродуктів. Отже, вартість нафтопродуктів залежить не лише від апетитів держави, але і від того, що називається курсом національної валюти. Про це ані в АМКУ, ані в будь-яких державних установах не кажуть, тому що держава мріє перевести стрілки, що називається, на когось іншого. Тобто не згадувати про те, що відбулось із українською нафтопереробкою, не згадувати про те, що відбулося із державною системою контролювання якості палива, а казати, що в усьому винні трейдери, оператори і на них потрібно спустити усіх собак”, – зазначив Г.Рябцев.
Він також пояснив, чому протягом останніх тижнів на вітчизняних АЗС зросли ціни на пальне. “Якщо проаналізувати динаміку цін на бензин, дизельне паливо на європейському ринку, тобто на тому самому ринку, де закуповують 80% бензину, дизельного палива усі українські трейдери – можна побачити – протягом квітня місяця вони зросли на 15-20%, при цьому гривня за той же самий період укріпилася на 4%.
Інші чинники є не настільки суттєвими, щоб казати про їх вплив. Хоча можна було б сказати і про те, що було запроваджено систему електронного оподаткування бензину і дизельного палива, яка на жаль, не запрацювала у повному обсязі, і зрозуміло, що це також мало вплив на ціни.
Точно так же мав вплив на ціни адміністративний тиск, який здійснюється на трейдерів. Адже тоді, якщо такий тиск існує – то зрозуміло, що наймаються юристи. Юристам потрібно платити – і все це, знову ж таки, кореспондується у роздрібні ціни.
Однак, знову ж таки, наголошую – основні причини можуть бути дві – це зростання вартості нафтопродуктів та знецінення гривні. Нафтопродукти подорожчали на 15-20% залежно від марки, гривня укріпилась на 4% за той же період. Отже, виходячи із цього можна було б припустити, що протягом найближчих тижнів після закінчення квітня, тобто у першій половині травня – нафтопродукти мають подорожчати на величину, яка менша ніж 15% – що і відбулося.
Ми бачимо, що з 11 квітня ціни на заправках імпортерів зросли на 8% в середньому, що стосується заправок, які пропонують палива вітчизняного виробництва, то ми побачили, що ціни зросли на 13%. І тут виникає дуже цікаве питання – якщо імпортери можуть казати про те, що вартість продуктів на кордоні зросла, і вони адекватним чином підвищили вартість бензину і дизпалива, то чому зросли ціни на заправках, які пропонують палива, вироблені із української нафти, закупленої за гривні іще тоді, коли не відбувались оці коливання на європейському ринку, Тобто, у них майже у 1,5 рази подорожчали більше ніж у тих, хто використовує імпортні нафтопродукти.
І виникає друге питання – чому АМКУ помітив подорожчання палива на заправках імпортерів і не помітив подорожчання одночасно на заправках, які продають вітчизняне паливо”, – наголосив експерт.