Газ чи бензин: чи вигідно в Україні встановлювати ГБО на автомобіль

Перехід автомобіля на газ окупає свою вартість вже через 3-9 місяців, надалі дозволяючи істотно економити на паливі, але підходити до цього питання слід з граничною обережністю, пише autodriving.net

Бензин зараз майже в два рази дорожче зрідженого газу. Land Cruiser, Range Rover або представницьким Mercedes з ГБО сьогодні вже нікого не здивуєш, але в усіх випадках показана така економія? Спробуємо розібратися в плюси, мінуси і протипоказання.

Інша нафта

Йдеться про системи ГБО на зрідженому пропан-бутані (LPG), який є побічним продуктом нафтопереробки. На відміну від систем, що використовують природний газ метан, такі комплекти доцільно встановлювати на легкові автомобілі, зважаючи на їх компактність. Саме вони найбільш поширені в нашій країні.

По суті, газобалонне обладнання для роботи на зрідженому газі – це набір окремих компонентів від різних виробників, правильно підібраних майстром-установником під конкретний автомобіль. Установчий комплект складається з виносного заправного пристрою (ВЗП), балона, диференціального редуктора, інжекторних форсунок, мультиклапана, клапана-фільтра, газового фільтра, датчика тиску і температури газу, електронного блоку управління і перемикача «газ/бензин».

Економимо гроші, бережемо планету

Робота двигуна внутрішнього згоряння на газі збільшує його ресурс, економить гроші і знижує кількість шкідливих викидів в атмосферу – це аксіома.

Ринок ГБО розвивається, і сьогодні у продажу можна знайти системи будь-якого класу, розміру і вартості. Останній аспект – ціна, залежить від типу двигуна, марки ГБО і складності установки. Тип двигуна визначає також вибір покоління ГБО: для карбюраторних підійде 1-е і 2-е покоління, для інжекторних – 4-е, 5-е.

Перше покоління ГБО заборонено в Україні з 2006 року, адже не відповідає екологічним нормам. Тим не менш, іноді його встановлюють на карбюраторні автомобілі. Газову установку другого покоління можна встановлювати на автомобілі, випущені до 2000-х років. Встановленням ГБО третього покоління в Україні практично ніхто не займається, цю систему можна зустріти хіба що на машинах, пригнаних з Європи. Найпоширеніше на сьогоднішній день – четверте покоління обладнання. Більше 90% установок припадає саме на нього.

Четверте покоління ГБО забезпечує найбільшу економічність при найменшій втраті потужності: до 50% економії і всього 2-10% зниження потужності. Для порівняння: ГБО 2-го покоління знижує потужність автомобіля на 15-30%, даючи лише 40% економії.

Різниця поколінь

Перша і найважливіша особливість ГБО 5-го покоління – це те, що воно працює з газом в рідкому (стислому) стані, а не в пароподібному, як у випадку з 4-м поколінням. Четвертому поколінню ГБО необхідний добре прогрітий редуктор і теплий газ. У 5-му поколінні ГБО немає редуктора, значить, не потрібен обігр і немає необхідності вносити зміни в систему охолодження двигуна.

У газобалонному обладнанні 5-го покоління використовуються швидкі форсунки, які можуть обробляти імпульси від 0,6 м/с, на відміну від форсунок 4-го покоління, з мінімальним часом відкриття від 2.5 м/с. Швидкість спрацьовування форсунок впливає на правильну подачу і згорання паливної суміші.

Газобалонне обладнання 5-го покоління відомо давно, але особливо популярним не стало, навіть незважаючи на заяви про збільшення продуктивності мотора. Вартість ГБО-5 приблизно в два рази вище вартості ГБО-4. До того ж, ГБО 5-го покоління дуже вимогливе до якості газу через те, що газ надходить у циліндри в рідкій фазі.

Якість газу в Україні залишає бажати кращого, оскільки споживчі стандарти не регламентовані, і ми заправляємося побутовим, а не спеціальним автомобільним газом. Шосте, сьоме і будь-яке інше покоління вище п’ятого – чистої води маркетинг, не приносить покупцеві ніякої вигоди.

«У мене на двох машинах стояли установки четвертого покоління, а на Камрі вирішив поставити п’яте – установники обіцяли 10% більшу прийомистість мотора. Після обкатки в 500 км я прибавки не відчув, заїхав на стенд – показники ледве дотягли до 2%. Зате за ціною мало не в два рази дорожче обійшлося. Друзям не раджу ставити п’яте покоління, на четвертому хоч і втрачаєш в потужності тих же пару відсотків, але вони непомітні, зате немає марною переплати », – говорить Антон Кулик з Києва.

Установка ГБО 4-го покоління на стандартний 4-циліндровий двигун з налаштуванням всіх електронних параметрів здійснюється за день-два. Як правило, у вартість установки, крім елементів системи, входить комплект документів для реєстрації газобалонного обладнання в МРЕВ (ДАІ).

Сьогодні установку ГБО 4-го покоління пропонує більшість офіційних дилерських СТО, численні спеціалізовані техцентри і навіть звичайні гаражні майстра. Переконайтеся, що в установника є сертифікат, що підтверджує проходження навчання для роботи з даним типом обладнання. Такий сертифікат має бути виписаний саме на установника – працівника, який безпосередньо проводить роботу. Тільки в цьому випадку можна розраховувати на якісно виконану установку, а обладнання прослужить довго. На установку (роботу) і ГБО повинна поширюватися гарантія.

Можна всім!

ГБО можна встановлювати на всі сучасні типи двигунів – від звичайних 4-циліндровий рядних, до оппозитних «шісток» і турбованих «вісімок». Встановлюють ГБО і на роторні двигуни.

Ключовим пристроєм системи ГБО є редуктор. Для коректної роботи системи потужність редуктора повинна відповідати потужності двигуна з невеликим запасом, так, для двигуна в 100 кВт правильно використовувати редуктор потужністю 150 кВт. Важливо, щоб редуктор не працював на піку своєї продуктивності, це допоможе зберегти стабільність в роботі всієї системи ГБО.

З часом після установки ГБО може з’явитися запах газу, навіть незважаючи на герметичність з’єднань. Це відбувається від того, що самі гумові шланги просочуються одорантами. Щоб цього уникнути, потрібно використовувати шланги високої якості.

Фахівці рекомендують встановлювати ГБО італійського виробництва, як найбільш надійні та стійкі до низької якості газу.


Не пропустіть