Як змінювались автомобільні колеса

Створення колеса датують ще епохою неоліту, а в кінці XIX століття його використали в автомобілебудуванні. Gazeta.ua пропонує порівняти перші автомобільні колеса з сучасними аналогами.

Колеса перших автомобілів, по суті, нічим не відрізнялися від коліс гужового транспорту. Вони також були дерев’яними та не мали шини.

Перші шини не були пневматичними. Це була суцільна гумова стрічка навколо колеса.

В цей же час змінилась будова колеса — автовиробники почали використовувати спиці, як у велосипеда. Спиці гасили вібрацію, але це було ефективним тільки на малих швидкостях. З ростом швидкості виникла потреба вберегти саме колесо.

Згодом з’явилися колеса з металевим ободом і дерев’яними спицями, а також з металевими дротяними спицями, як у мотоциклетних. Шини спочатку мали вигляд суцільних гумових стрічок, згодом, у міру зростання швидкостей, їх змінили пневматичні шини.

Так в шини почали закачувати повітря. Чим вищий профіль колеса, тим більше шина гасить удари, які приходяться на колеса при русі. В перші пневматичні шини встановлювали камери, які не давали повітрю вийти. Висота профілю до 1960-х років постійно збільшувалася. Це гасило удари, але керованість ставала гіршою.

У камер є великий недолік — якщо ви проб’єте колесо, то повітря вийде відразу. Поняття “повільний прокол” тоді не було.

Конструктори вдало вирішили це питання — створили шину, для якої не потрібна камера. Вона надійніша, легша в заміні та і трохи легша.

Вага коліс також змінювалась із розвитком автоіндустрії. Зокрема, для автогонок використовують диски з магнієвих сплавів. Ці колеса дуже легкі та міцні. На звичайні автомобілі краще не ставити таких дисків. Через малу вагу все навантаження переходить на амортизатори.

З появою безкамерних пневматичних шин почав зменшуватись профіль колеса. Це покращувало керованість автомобіля, але якщо потрапити у велику вибоїну — диск деформується або трісне.

Чим ці колеса тільки не качали: і звичайним повітрям, і газом або азотом. Ефективність жодного способу так і не довели на 100%.

Проте зараз науковці повернусь до шини без повітря, але кроком назад це не можна назвати. Витрата гумового матеріалу зменшується вдвічі, а вага складає половину від існуючої технології.

Колесо складається з металевої маточини і поліуретанових жорстких спиць. Проколів шина не боїться: навіть після наїзду на металеві шипи можна сміливо продовжувати рух. На поточний момент інновація доступна тільки для комерційного транспорту, проте в майбутньому можлива поява таких коліс і на легкових машинах.