Хтo i навiщо викрaдaє авто на «бляхaх»
Активісти самі знаходять автомобілі, але доводиться доводити, що ти сам не викрадач.
Останнім часом в Україні почастішали викрадення автомобілів на європейських номерах. Ці машини в основному розбирають на запчастини і здають на металобрухт, в зв’язку з тим, що вони не були розмитнені і не підлягають перереєстрації, та й облік таких авто в Україні не ведеться. Хоча бувають випадки, коли авто переганяли під замовлення за кордон.
Розкриваність таких справ поліцією дуже низька, а шансів, що пропажу повернуть власнику і того менше. Багато в чому тому, що розбирання на запчастини проводиться в найкоротші терміни.
Шукати ніхто не хоче
Крім того, що шукає поліція такі машини вельми неохоче, проблеми можуть виникнути ще на рівні подачі заяви. В органах можуть послатися на те, що за документами автомобіль вам не належить, а значить заяву повинен писати власник.
Але, як розповіли нам юристи, в разі викрадення автомобіля на єврономері, звернутися в правоохоронні органи має право не тільки власник авто, а й користувач майном. Але ось потерпілим визнають тільки господаря, а користувач буде виступати лише свідком.
«Відповідно до ст.55 КПК України потерпілим у кримінальному провадженні може визнаватися тільки особа, якій завдано моральну, фізичну або майнову шкоду», – розповіла UBR.ua старший юрист, адвокат ЮК «Де-юре» Алена Берназ.
Крім того, заявник може вказати, що в викраденому транспортному засобі був його мобільний телефон, куплені ним речі, автомобільні килимки, аж до бензину в бензобаку.
«Оскільки це речі саме заявника (тобто не власника авто), то поліція зобов’язана буде визнати його потерпілим у справі, порушеній за викрадення транспортного засобу. І в межах кримінального провадження буде вже два потерпілих – власник-нерезидент і користувач (водій)», – зауважив UBR.ua юрист ЮФ Ario Вадим Динник.
Самі ж власники «евроблях» скаржаться, що шукає такі автомобілі поліція не дуже активно навіть якщо заяви реєструють. Найчастіше пропажу знаходять активісти, своїми силами – в загальний чат надходить сигнал, і всі патрулюють передбачуване місце знаходження авто.
Як розповіли нам в Об’єднанні власників авто на єврономерах «АвтоЕвроСила», поки що випадків викрадення зареєстровано трохи. І у всіх відомих нам випадки, автомобілі вдавалося повернути.
«На Хмельниччині був випадок – викрали авто, яке виїхало в сторону Вінниці. Місцеві активісти зібралися і вночі шукали машину, тому що поліція ніяк толком не реагувала. Знайшли, виявилося викрав її попередній власник, у якого був другий ключ», – розповів нам один з активістів.
В тренді круті тачки
Як правило, зазіхають викрадачі не на дешеві автомобілі. Викрадають переважно позашляховики, паркетники і люксові седани марок Toyota, Lexus, BMW, Mazda, Mercedes-Benz. Заробити на них можна від 20 до 60% вартості авто.
«Схема викрадення стандартна – зловмисники використовують електронні ключі, «вудки», стоїть придушення додаткової сигналізації і т.п., потім машина відганяється в відстійник. І далі, в залежності від цілей, – або розбирається, чи перевозиться адресату», – пояснив Вадим Динник.
Більш того, митникам відомі недавні випадки викрадень автомобілів людьми, які мали таку ж литовську довіреність, як і заявник. Таким чином, у правоохоронців виникає питання: хто у кого вкрав автомобіль? А потерпілий перетворюється на підозрюваного.
«У жінки вкрали авто на литовській реєстрації (володіла за дорученням). До честі поліції, заяву прийняли і по гарячих слідах вдалося затримати викрадачів. На слідстві «викрадачі» надали таку саму литовську довіреність, але виписану трохи раніше, ніж у потерпілої. Вони знайшли людину, що продав машину жінці, так що документи у них ідентичні, тільки дати відрізняються», – розповіли митники.